Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Henningelvis: Mielestäni näyttää siltä, että sinulla on harjakatto, eli useita pitkittäisiä harjapalkkeja, joiden päälle on laitettu lautoja. Minua mietityttää kuitenkin tukirakenne. Harjapalkkien pitäisi yleensä olla keskellä kantavan seinän päällä, mutta siellä missä sinulla on parvekehuone, ei ole sellaista seinää. Arvaan, että se huone on tullut jälkeenpäin. Kuvistasi näkyy
alexander___: Asennan vaakapaneelia yksikertaisella pontilla. Tarvitsenko todella sahata tippanokkaa alimpaan lautaan näissä? Ajattelen, että nykyinen muotoilu tarjoaa saman toiminnon?
Chippe: Vanha ketju mutta minulla oli noin 10 kuukautta vanhat 45x170 painetut puupalikat, jotka olivat olleet autotallissa ja hieman taipuneet noin 1-2 cm keskeltä päihin päin. Vesivaa'an avulla korjasin kaksi tasaista pintaa ja laitoin puupalikat niiden päälle. Asetin painoja ja muuta keskelle palikoita ja muutaman päivän kuluttua ne olivat suoristuneet. En tiedä kuinka kuivia ne olivat, mutta
Rattan: [citat] ei, se on totta. Laituri on siinä, missä se on, kivikirstu on ollut paikallaan jo pitkään. Aion vain vahvistaa rakennetta, kaikki reilusti vesirajan yläpuolella.
xLnT: Mikä outo kuvio letkujen asettelussa. Normaalisti ne asetetaan samalla c/c koko lattialla, etkö voi mitata itse? Kuinka lähelle arvioit, että sinun täytyy porata. Vertailuksi laitoin seuraavan ruuvin väliseinälle äskettäin: [bild]
Husplaner: [citat] Olen tyytyväinen, mutta yritys huijasi eikä irrottanut kaikkia valaisimia julkisivulta. //Lajla
Troberg: Minulla on vaja, jossa säilytän moottoripyöriäni, ja nyt aioin siirtää tuon vajan, mikä tarkoittaa myös, että minun on rakennettava parempi ramppi ovelle. Vanha ramppi oli puinen, ja se voi olla erittäin liukas, mikä tekee toisaalta sen, että takapyörä pyörii helposti tyhjää kun yrittää ajaa sisään, ja toisaalta jalan laskeminen maahan voi aiheuttaa liukastumisen. Yli 300 kg
MarcusLindeberg: Hei, Tarvitsisin neuvoa katon rakenteesta suunniteltuun pergolaamme. Tänään on pystyssä kehys 95x95 puutavarasta. 3 tolppaa, joissa on 3 kantavaa palkkia, jotka kiinnittyvät talon seinään + 2 kantavaa palkkia tolppien välillä. Kantavat palkit ovat noin 4,35m päästä tolpalta talon seinään. Tolppien välillä on noin 4 metriä. Suunnitelmani on täydentää näitä tiloja lisättyllä
Hedlund1967: Meillä on paljon louhittua kiveä ja täytemateriaalia, joista meidän täytyy päästä eroon. Olemme ajatelleet käyttää louhetta tukimuurin rakentamiseen ja täyttää maata muurin taakse luodaksemme terassin, jossa voimme pitää ulkotilan (katso kuvan punainen merkintä). Haluamme, että terassi ulottuu koko talon lyhyen sivun pituudelta, koska se saa eniten ilta-aurinkoa. Tämä
plåtrickard: Jos haluat tehdä hiirivarman kunnolla, vaihtoehto on rei'itetty levy.
Cassandra: [citat] Kiitos neuvosta, täytyy kokeilla ja katsoa, olenko tyytyväinen.
Tompafix: [citat] Tietenkin sinun pitäisi täyttää seinä eristyksellä. Kivivilla on hyvät ominaisuudet juuri ääneneristyksessä. Voisit myös laittaa akustiikkapaneelin tv:n taakse, mikä on nykyaikaista ja näyttää hyvältä. Jos haluaa mennä vielä pidemmälle äänieristyksessä, on olemassa tapoja tehdä ns. ääniluokiteltu seinä. Mutta se maksaa enemmän.
Grevbo: Hei Aion asentaa peitepaneelit kesämökkiin, siellä on tällä hetkellä vaakasuora fjällpanel. En aio lisäeristää. Olin aluksi ajatellut repiä pois fjällpanelen, mutta nyt olen alkanut suunnitella peitepaneelien asentamista suoraan fjällpanelen päälle, onko se oikein vai väärin?
Rickard.: [citat] Ei, pinnoitus on vain pinnalla, mutta sinkki toimii (suunnilleen) kuin uhrianodi paljaalle teräkselle ja suojaa sitä.
LandxPelle: [citat] Tiilet tai tiililaasti viimeistellään rappauksella ulkopuolelle. Kysy rakentajalta, jos et ole varma, mitä laastia pitäisi käyttää. Laittaisin myös pienempiä ilmanvaihtoputkia ritilöillä, jotta ilma pääsee sisään ja ulos. Ilmanvaihto ryömintätilassa on hyvä asia. Jättäisin myös yhden luukun ja tekisin siitä mukavamman, jotta voisi tulla alas ja tarkistaa
Hammare&Spik: [citat] Pultit on tarkoitettu käytettäväksi kattoon kiinnittämiseen. Tarvitsen luultavasti voimakkaat ranskalaiset puuruuvoit, koska markiisi on 5,5 m pitkä ja painaa 70 kg.
jonmo: [citat] +1, luulen myös, että se on suurempi ongelma. Onko suunnitellussa mallissasi jokin vinotuki?
kalj: Meillä on huoneisto, joka on rakennettu vuonna 1966 ja sisäseinissä on kevytbetonia. Nyt haluaisin asentaa kiipeilylaudan (https://www.beastmaker.co.uk/collections/fingerboards/products/beastmaker-1000-series) yhden oviaukon yläpuolelle. Miten pala oven yläpuolella on oikeastaan kiinni, ja kuinka paljon painoa se kestää? 100 kiloa on ehkä se, mitä tulen kuormittamaan, voiko se kestää
Kris1: Te, jotka olette hyviä puhdistuksessa, täytyykö minun poistaa kaikki vanha kakelfix vai puhdistanko sen päälle? Tarvitaanko verkkoa?
nino: Olen kiinnostunut hieman kaarevasta sillasta... Voisin varmaan saada tuoretta puutavaraa useimmissa mitoissa. Voisiko tehdä jigin, jossa taivuttaa puuta alaspäin sen kuivuessa? Ei varmaan tarvita kovin suurta koveruutta, noin 3-4 dm 5 m:llä. Tuki keskellä ja silmukat autotallin lattiaan päissä, jossa kiristää vähän silloin tällöin talvella. Mahdollisesti täytyy laittaa yksi
AG A: [citat] Tuskin tarpeellista. Kastele kerran tai kahdesti päivän/illan aikana kun valat. Laita sitten muovia päälle.
jonaserik: Teräs on kovaa, eikä tavallinen reikäsaha pysty siihen. Etsi reikäsaha metallille, sen pitäisi olla pienet hampaat. Mutta varo, kun se on juuri menemässä läpi, se tarttuu varmasti kiinni. Jos ei, käytä Tiikerisahaa, jossa on oikea metalliterä katkaisemaan raudan. Se tulee nykimään jonkin verran ja juuri raudassa reikä suurenee. Mutta jos sinulla on rumpu läpi, sillä ei ole väliä.
Vermilion: [citat] Tyyliin maalia spraypurkista?? Se olisi todella helppoa :D
hobbs: [citat] Ok! Tarkoitatko konstruktionsskruv vai tavallisia 6 mm? On riski, että lunta putoaa ylhäältä katolta.
Byggareberg: Onko joku kriittisempi rakenne? Onko joku, joka haluaa esittää lukuja, jotka sanovat bu vai bä? :giggle:
Anders243: Onko kukaan tietoinen, mistä voisi ostaa muutaman (noin 10-16 kpl) Zanda Arktis -tiiliä? Eräs sukulainen on maalauttamassa kattoaan pian ja tarvitsisi muutaman varatiilen maalattavaksi samalla kertaa. En löydä niitä tavallisista rakennusliikkeistä (Beijer, XL, ym.), mutta toisaalta en ole vielä ottanut yhteyttä "omaan" myyjääni.
larsbj: Nyt olisi ollut hyvä olla kuva .. Mutta varmin tapa on kaataa se. Sahaa irti, niin ettei se ole kiinni siinä, mitä aiot jättää. Poista paneeli ja mahdolliset vinotuet. Kiinnitä tros tai vastaava ja vedä kaivinkoneella talon pituussuunnassa, jotta saat kaiken maahan, ja sen jälkeen tulee vähän siivoustöitä...
ptk: Onko tavallista käyttää raudoitusta lattiatasoituksessa, sitä en tiennyt. Mutta onhan se selvää, ettei siitä ainakaan haittaa ole.