Hei
Olen etsinyt tietoa aiheesta, mutta olen hieman hämmentynyt, etten löydä mitään siitä. Joku muu on varmasti miettinyt tätä aiemmin.
70-luvun talo, jossa eristys on väärällä puolella.
Laatta->muovi->solumuovi->hienobetoni->lattia
Minulla ei ole yhtään piirustusta, eikä kunnalla ole sellaisia arkistossa, joten en voi vastata, miten laatta on asennettu, mitä sen alla on jne.
Runkopuut ovat suoraan laatan päällä hieman lattian alapuolella, ja tästä aiheutuu ongelmia, jos joutuisi vaihtamaan kipsilevyjä ulko- ja sisäseinissä?
Aloin miettiä tätä, kun ajattelin lisäeristystä ulkopuolelta, mutta silloin olisi parasta käyttää muovia seinässä. Nykyään meillä on 100 mm eristettä ja melko kallis lämmitys. Nurkissa ei ole lainkaan eristystä, joten vedon tunnetta on ja lattiat ovat kylmiä seinien vieressä.
Ymmärrän, ettei 100%:sta ratkaisua ole, mutta voiko tehdä jotain, jotta se olisi tiivis, vaikka ei pääse käsiksi viimeisiin 10-13 cm:iin?
Harkitsen runkopuiden vaihtoa tämän vuoksi ja katsoa, voiko valaa ylös lattian tasolle. Runkopuut ovat 16% kosteita. Suoraan betonissa ilman runkoeristystä. Todennäköisesti painekyllästettyjä.
Se, mitä olen nähnyt, näyttää kuitenkin siistiltä.
Sisäinen ristiriitani sanoo, että runkopuiden vaihto olisi järkevää ennen kuin käyttää paljon rahaa uuteen julkisivuun, kylpyhuoneeseen jne. Mitä te tekisitte minun tilanteessani?