Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Anonymiserad 405730: [citat] Kupari karsii itsensä pois yksityisissä omakotitaloissa, yhä harvemmalla on varaa valita sitä, mutta kaikissa kulttuurihistoriallisissa rakennuksissa se tulee säilymään itsestään selvin syin.
Fredrik_D: Olen tehnyt betonista työtason, ja klotgrillille tehty reikä ei ole täysin tasainen joka puolelta, joten minun täytyisi hioa sitä. Onko jollain hyvää vinkkiä sopivasta työkalusta tähän hommaan? Tavallinen timanttihiomalaikka ei tunnu optimaaliselta, koska kyseessä ei ole tasainen pinta, vaan kaareva..
AG A: [citat] Tukipuun poistaminen ei vaadi rakennusilmoitusta. Voit myös poistaa tukipuun, joka on kiinni pylväässä. En ole nähnyt talon piirustuksia. Mutta, ottaen huomioon palkin paksuuden, minun on valitettavasti sanottava, että pylvään poistaminen on käytännössä mahdotonta. Ainoa tapa olisi, kuten sanottu, voimakkaampi palkki. Mutta valitettavasti se olisi liian karkea. Ensinnäkin se
Beaam: [citat] Kiitos paljon! 😊Aion kokeilla sitä ja kerron miten menee.
Mgns L: [citat] Aha, ymmärrän. Kiitos avusta ja sitoutumisesta.
ohlgren: Aion asentaa Nordpeis Monacon. Tarvitsen rakentaa jalustan, jotta takka saa tasaisen alustan. (Takan tulee seistä keskelle askelmapyöristyksen reunaa). Seinän viereinen lattia-aukko käytetään tuloilmalle. Suunnitelmani on rakentaa jalusta kevytsoraharkoista, jotka sitten päällystän samalla laatalla kuin muu lattia, sivuilta ja päältä. Tulisija itsessään tulee seisomaan "lavan"
J_P_K: [citat] Tarkastuksen aikana on kuivaa, mutta nurkassa haisee home. Epäselvää on, onko salaojitus tehty. Epäselvää on, onko maali vielä kiinni seinissä tai onko siinä läpipäästöjä, jotka viittaavat kosteuteen. On hieman liikaa x-tekijöitä, joista on vaikea antaa hyviä neuvoja. Ja on vähän niukasti tietoa muista asioista, kuten mitä ajatuksia teillä on talon kanssa,
E.Gronlund: Uutena talonomistajana on monia remontti-ideoita ja kysymyksiä siitä, miten ideat toteutetaan. Suunnittelen vaihtaa talossa olevan takan (vuodelta 82), koska se on tullut tiensä päähän. Olen katsellut uutta, mutta myyjä liikkeessä oli sitä mieltä, että minun pitäisi myös vaihtaa savupiipun putki. Yhtäkkiä kaikki tuntui suurelta projektilta, mutta ehkä putken vaihtaminen takan
kattkraken: Katkaisujiirisaha. Annoin paneelilaudan ulottua reunasta, vedin viivan kynällä löytääkseni kaltevuuden ja säädin sitten sahan. 4 viidestä laudasta oli saman kulman, n. 7 astetta. 1 viidestä oli jotain muuta, kaikkea 5-9 asteen välillä. Mieti, kummalle puolelle haluat viistotun paneelin näkyvän ja kummalle päätypuun näkyvän. Nivelkohdan näkyminen antaa hieman erilaisen
Pistol: Hei, Aion rakentaa uuden pergolan olemassa olevalle betonilaatalleni. Aiemmin siinä on ollut 115x115 liimapuupilarit pylväsjaloilla. Uuteen pergolaani tulee 56x225 liimapuupalkeista tehdyt pilarit. Mutta kuinka teen piilotetun ja siistin kiinnityksen pilariin/betoniin?
superlim: Kyllä, kanttilista kuulostaa hyvältä ratkaisulta. Lisäkerros kipsiä, kuinka paljon se parantaa äänieristystä?
SaaraK: Hei! Olen ostanut talon vuodelta 1946 ja katossa on jonkinlainen rakenne, jonka haluaisimme mielellämme poistaa, tietääkö kukaan mitä tämä on ja miten voimme poistaa sen?
luckmålare: Minulla on piharakennus tontilla, johon on tarkoitus rakentaa pieni asunto, nykyään se on tornioperusta. Talo seisoo kivien päällä, joten täysin avoinna ympäriinsä. Ajatuksena on lisäeristää, vaihtaa ikkunat, paneelit jne. Siellä on myös huone, jossa on valetut lattiat painepumpulle ja tulevalle vedelle. Huoneessa on tunkkainen haju, ja vieressä on huone, joka on ollut vanha baari.
Amatören_Österlen: Hei. Miten meni sinulla? Olen nyt vähän samassa tilanteessa ja olisi mielenkiintoista nähdä, miten sinä teit.
RuneB2: Hei! Aloitin seinän purkamisen. Jälkikäteen ajatellen menimmekö väärin? On kiinni kuin pe... todella tukevasti kiinni isoilla nauloilla. Katso vain vuosirenkaita 70-luvun tukeista.... En haluaisi pilata parkettia. Jotkut naulat pystyttiin vetämään ulos naulankiskurilla. Pitäisikö minun mennä mahdollisimman lähelle tiikerinsahalla saadakseni kottlingarit ulos esimerkiksi 70-luvun
J0naz1: [citat] Se on koolattu noin 30-40 cc. Yksi seinä on rakennettu yhteen vanhan osan kanssa, joten kuten sanot, sen ei pitäisi vajota, mutta ehkä toinen pitkä sivu, kaksi kulmaa. Jos se vajoaisi paljon, voisi syntyä suuria liikkeitä kuvailemissasi kulmissa. Tällä hetkellä huone on täynnä rakennustarvikkeita, mutta aion tyhjentää sen myöhemmin, kun aloitan työt. Silloin tarkistan, onko
Alexander Gustafsson2: Hei! Olen rakentanut kaappirakenteen, jossa keskikaapissa on liukuovet, mutta nyt haluan yrittää pienentää liukuovien ja keskikaapin välistä etäisyyttä (huom. väliä, joka näkyy vasemmalla yhdessä kuvassa, ei voi korjata ovien kiskojen vuoksi). Keskikaappi ei ole kiinnitetty tai kantava, joten sitä voi säätää tai osittain rakentaa uudelleen. Kaikki muut rungot on kiinnitetty
felbjo: [citat] Hei Minulla oli myös ylijäämiä, kun laitoin noin 40m2 viime vuonna.. lopulta poltin omani.. jos sinulla on suunnitelmia tehdä lisää huoneita lähitulevaisuudessa, voit laskea paljonko tarvitset ja nähdä onko mitään, mikä voisi säästää sinut yhdeltä ylimääräiseltä paketilta..
felbjo: Hei En miettinyt lastatessani 1200x600 6mm piilovetoinen mdf perjantaina, joten ne jäivät pystyyn viikonlopuksi ja ovat valitettavasti hieman oienneet. Olen nyt laittanut ne makaamaan vähän painon alle, luuletteko, että ne palautuvat jotenkin niin, että uskallan asettaa ne. Ei ole kovin paljon, mutta huomaa kun sen asettaa tasaiselle pinnalle, mutta aion laittaa vain 6mm vinyyliklikiä
Niklaspe: Voiko joku näyttää kuvia heidän aluspontistaan, erityisesti siirtymää räystään ja päädyn välillä? Mietin, miten minun pitäisi tehdä. Joko standardi kattolaatikko tai yrittää joku tyylikäs siirtymä välttääkseni laatikon. Voiko joku antaa vähän inspiraatiota?
Alexn72: eri värinen rappaus on helppo piilottaa, mutta ei epätasaisuuksia. Koskien tippuvaa rappausta... laita jotain lattialle niin ei ole ongelmaa ollenkaan.
Tompafix: Luulen, että sävyero näkyy vähemmän kuin merkki ivf 😀 Ei suoraan mitään suositeltavaa lakkaa. Mutta osta jokin tunnettu merkki
naikon: [citat] Mahtavaa, kiitos kaikista tiedoista! Nyt tiedän suunnilleen, miten mennä eteenpäin. 👍
Testarn: Sinähän et tarvitse kattoa, joka kantaa lunta tai tuulikuormaa, joten et tarvitse ylimääräistä 195:a. Minulla on 45x170 ja 3,5 m jänneväli ilman ongelmia.
anton.mar: Hei kaikki asiantuntijat! Aion avata taloon uuden portaikon, jossa sitä ei tänään ole. Portaat vaativat L-muotoisen aukon tai vinoon leikatun palkin, ja sitten suoran aukon. Liitän mukaan mitat nykyisistä palkeista (merkitty mustalla) ja aukosta, joka täytyy leikata. Mietin, jos joku kokenut voisi kertoa, miten tällaisen olemassa olevien palkkien keventäminen olisi helpoiten
flaektrem: [citat] Myöhäinen vastaus nyt, mutta varmista, että FTX-järjestelmäsi on säädetty alipaineella.
Studdy: Hei, Meillä on vuosisadan vaihteen huvila, jossa on veranta, jonka masoniittiseiniä olemme alkaneet purkaa. Tämän yhteydessä saimme tietenkin yllätyksen, kun huomasimme, että verannan runkojen 80x80 koolaukset ovat lahonneet. Katso kuvat alla [bild] Ongelmana on, että sateella vesi "imeytyy sisään" ikkunoiden alta ja tippuu koolausten kautta kynnykselle. Olen väliaikaisratkaisuna