Hei kaikki,

Ostin juuri vanhemman talon, jossa on osittain sisustettu kellari. Suunnittelen kipsiseinien purkamista, sillä niiden takana on puukoolauksia betoniseinää vasten, samoin kuin lattia, joka ei ole tuuletettu.

Tämä saattaa kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta mietin yleisesti, onko jotain mitä minun pitäisi ottaa huomioon, kun puran sisustuksen? Voinko vain "aloittaa" ja purkaa, vai onko jotain huomioitavaa ennen kuin aloitan, paitsi että varmistan, ettei siellä ole putkia tai johdotuksia? Olen yrittänyt löytää tietoa, mutta se on ollut vaikeaa.

Se on vain puhallettava ulos.
Parempi olla puhtaat seinät.

V V__L sanoi:
Hei kaikki,

olen juuri ostanut vanhemman talon, jossa on osittain sisustettu kellari. Suunnittelen purkaa kipsilevyt, jotka on asennettu, koska niiden takana on puukehykset, jotka ovat betonia vasten, samoin lattia, joka ei ole tuulettuva.

Tämä saattaa olla ehkä tyhmä kysymys, mutta mietin laajasti, onko jotain, mitä minun pitäisi ottaa huomioon, kun ylipäänsä puran sisustusta? Voinko vain "alkaa" ja repiä, vai onko jotain, mitä minun pitäisi ottaa huomioon ennen kuin aloitan, sen lisäksi että varmistan, ettei siellä ole putkia tai johtoja, jotka voivat olla takana? Olen yrittänyt lukea asiasta, mutta en löydä tietoa.
Tein sen itse melko äskettäin, sammuta ensin sähkö, sitten voit alkaa hommiin.

Säästin myös paljon aikaa ja pölyä kaatamalla väliseiniä ja polkemalla kipsilevyt ulos, minun kehystetyt seinät eivät olleet kiinni betoniharkossa.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Vasaran, sorkkaraudan ja vähän maalaisjärjen avulla pääsee pitkälle, vältä sahaamasta mitään kun et tiedä mitä sen takana on. Muista käyttää suojavarusteita.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib
Suojausmaski on tärkein. Hyvä, FFP3. Sundströms tekee erittäin hyviä maskeja, jotka ovat erittäin kohtuuhintaisia.

Suojalasit. Hyvät käsineet, jotka ovat mukavat työskennellä, jotta todella käytät niitä. Kuulonsuojaimet. Pidän kuulokkeista, joissa on bluetooth, jotta voi kuunnella musiikkia tai podcastia samanaikaisesti.

• Tykkään
Unikt namn ja 2 muuta
  • Laddar…
V V__L sanoi:
Hei kaikille,

olen juuri ostanut vanhemman talon, jossa on osittain sisustettu kellari. Suunnittelen purkaa kipsiseinät, joiden takana on puukehikot, jotka ovat betoniseinää vasten, samoin lattiat, jotka eivät ole tuuletettuja.

Tuntuu ehkä tyhmältä kysymykseltä, mutta mietin laajasti, onko jotain, mitä minun pitäisi ottaa huomioon sisustuksen purkamisessa yleisesti? Onko se vain "mennä eteenpäin" ja purkaa vai pitäisikö minun ottaa jotain huomioon ennen kuin aloitan, paitsi varmistaa, ettei siellä ole putkia tai johtoja, jotka voivat olla takana? Olen yrittänyt etsiä tietoa, mutta minulla on vaikeuksia löytää mitään tietoa.
Vain purkaa järkevästi, sanoisin. Kuten muut kirjoittavat: Tarkista, ettet pura putkia, ja katkaise virta, jotta et saa sähköiskua, ja käytä suojavarusteita.

Sitten tietysti on kysymys siitä, miksi purat: Onko sinulla kosteongelmia kellarissa?
Se, että se on väärin rakennettu (orgaaninen materiaali seinää/lattiaa vasten), ei välttämättä tarkoita ongelmia. Jos se on hyvin salaojitettu eikä kostea, niin se voi kestää hyvin pitkään - ja jos se on rakennettu uudelleen monta vuotta sitten ja on yhä kunnossa ilman merkkejä kosteudesta, niin sinun ei varmaan tarvitse purkaa vain asian takia, vai ajattelitteko tehdä jonkin laajan remontin ja haluatte, että se on kunnolla pohjalla kenties?

• Tykkään
DiscoDuck ja 2 muuta
  • Laddar…
Kiitos kaikista vastauksista, otan kaikki neuvot huomioon.
klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Revi vain järkevästi, sanoisin. Kuten muut kirjoittavat: tarkista, ettet revi putkia, ja katkaise virta, jotta et saa sähköiskua ja käytä suojavarusteita.

Sitten on tietysti kysymys miksi revit: Onko sinulla kosteusongelmia kellarissa?
Se, että se on väärin rakennettu (orgaaninen materiaali seinää/lattiaa vasten), ei tarvitse aiheuttaa ongelmia. Jos se on hyvin salaojitettu eikä ole kosteutta, voi varmasti pärjätä pitkään - ja jos se on rakennettu uudelleen monia vuosia sitten ja on edelleen ok ilman viitteitä kosteudesta, sinun ei tarvitse repiä sitä vain repimisen vuoksi, vai aiotteko tehdä laajan remontin ja haluatte saada sen kunnolla kuntoon?
Suositteli tuttava, joka on rakennusalan ammattilainen (seurasi mukana katselmukseen), samoin kuin tarkastaja huomautti, että kellari oli sisustettu. On itselleni vaikea arvioida, kuinka kriittistä se on, mutta he sanoivat, että se ei ollut kiireellistä.

Talo on rakennettu vuonna 1953 ilman eristettyä kellaria ja on epäselvää, milloin salaojitus on viimeksi tehty (jos koskaan, niin siitä on kauan). Tarkastaja havaitsi mikrobilöyhkän yhdessä nurkassa yhdessä huoneessa kellarin sisustetussa osassa (kumpikaan minä tai mukana seurannut henkilö emme tunteneet mitään), mutta kaikki kosteusmittaukset olivat alle kriittisen kosteustason mikrobikasvulle kellarissa. Kumpikaan, mukana ollut henkilö tai tarkastaja, ei kokenut muita ongelmia tai merkkejä kosteudesta kellarissa, mutta suosittelivat, että poistaisin sisustuksen päästäkseni eroon betonia vasten olevista puutolpista. Ei ole suunnitelmissa suurempia remontteja kellarissa, paitsi mahdollisesti tulevaisuudessa salaojitus, jos kosteusongelmia alkaa ilmetä. Uskotteko, että on ok jättää sisustus paikoilleen, vaikka kellari on eristämätön ja ei ole ollut salaojitusta pitkään aikaan, jos ollenkaan?

V V__L sanoi:
Kiitos kaikista vastauksista, otan kaikki neuvot huomioon lähestymistapaan liittyen.

Sain suosituksen tutulta, joka on rakennusalan ammattilainen (oli mukana näytössä), samoin kuin katsastusmies huomautti, että kellari oli sisustettu. Minun itseni on vaikea arvioida kuinka kriittistä se on, mutta he sanoivat ettei se ole kiireellistä.

Talo on rakennettu vuonna 1953 eristämättömällä kellarilla, ja on epäselvää, milloin salaojitus on viimeksi tehty (jos koskaan, niin siitä on pitkä aika). Katsastusmies havaitsi mikrobihajun yhdessä nurkassa sisustetun kellarin huoneessa (kumpikaan minä tai mukaani tullut emme haistaneet mitään), mutta kaikki kosteudenmittaukset olivat mikrobikasvulle kriittisen kosteusrajan alapuolella kellarissa. Kumpikaan mukaani tullut tai katsastusmies ei havainnut muita ongelmia tai merkkejä kosteudesta kellarissa, mutta suosittelivat, että puran sisustuksen pois saadakseni puuprofiilit irti betonista. Minulla ei ole suunniteltuja suurempia remontteja kellarissa, paitsi mahdollinen tuleva salaojitus, jos kosteusongelmat alkavat ilmetä. Uskotteko, että on rauhallista jättää sisustus paikalleen, vaikka kellari ei ole eristetty ja sitä ei ole salaojitettu pitkään aikaan, jos lainkaan?
Älä stressaa, minulla oli täsmälleen samat suunnitelmat kuin sinulla heti, kun ostin taloni 6 vuotta sitten, minulla oli myös sisustettu oleskeluhuone silloin, mutta jätin sen lepäämään ja sitten se kesti 6 vuotta, ennen kuin tartuin siihen, halusin vesikiertoisen lattialämmityksen ja eristetyn betonilaatan, silloin kävin purkamassa orgaanisen pois.

Mutta kaikki, mikä oli orgaanista, näytti hyvältä, ja olihan se ollut siellä melkein 50 vuotta.

Tee se sillä päivänä, kun itse koet hajua tai kosteutta :)

• Tykkään
DiscoDuck ja 4 muuta
  • Laddar…
V V__L sanoi:
Kiitos kaikista vastauksista, otan kaikki neuvot huomioon.

Suosittelun sain tutulta, joka on rakennusalan ammattilainen (oli mukana katselmuksessa), samoin kuin että tarkastaja huomautti, että kellari oli sisustettu. Minun on vaikea arvioida, kuinka kriittistä tämä on, mutta he sanoivat, ettei se ollut kiireellistä.

Talo on rakennettu 1953 eristämättömällä kellarilla, eikä ole selvää, milloin salaojitus tehtiin viimeksi (jos koskaan, siitä on kauan). Tarkastaja havaitsi mikrobilääkkeen hajua yhdessä nurkassa sisustetussa kellarin huoneessa (kumpikaan meistä tai mukana ollut ei tuntenut mitään), mutta kaikki kosteusmittaukset olivat kellarissa mikrobikasvulle kriittisen kosteustason alapuolella. Kumpikaan mukana seuranneista tai tarkastaja ei kokenut muita ongelmia tai merkkejä kosteudesta kellarissa, mutta suositteli, että poistaisin sisustuksen, jotta puukoolauksen saa pois betonista. Minulla ei ole suunniteltuja suuria remontteja kellarissa, paitsi mahdollinen tuleva salaojitus, jos kosteusongelmia ilmenee. Luuleeko joku, että on ok jättää sisustus paikoilleen, vaikka kellari on eristämätön ja salaojittamaton pitkään aikaan, jos koskaan?
En puuttuisi siihen, jos ei ole ongelmaa.
Tarkastajalla on tietysti oikeassa siinä, että on virhe asettaa orgaanista materiaalia eristämättömälle betonille. Mutta se on kaukana siitä, että kaikilla olisi todellisia ongelmia.
Jos se on yleensä kuiva eikä hometta ole jne., jättäisin sen rauhaan.

Siihen päivään asti, kun haluaa remontoida kellarissa, silloin on yhtä hyvä tehdä se kunnolla alhaalta ylöspäin, niin sanotusti. Ehkä myös tekisin muutoksen varmuuden vuoksi, jos siellä alhaalla olisi pysyvä makuuhuone (esim. lapsille): Voi olla homehtumista, jota ei normaalisti nähdä/tajuta, mutta joka voi aiheuttaa allergioita jne.

Mutta jos se on kellaritila, jossa on takkahuone tai vastaavaa, tuntuu siltä, että käyttäisin rahaa ja aikaa johonkin muuhun.

• Tykkään
Dilato
  • Laddar…
Kiitos jälleen avusta! Ajattelimme pitää toista huonetta lähinnä harrastehuoneena ja toista elokuva- ja vierashuoneena (muutamme sinne noin viikon kuluttua), eli aiomme kyllä olla siellä aika säännöllisesti, mutta emme suurinta osaa päivistä. Jos ymmärrän teitä oikein, pitäisi olla rauhallista käyttää huoneita näihin tarkoituksiin, kunhan emme huomaa kosteusongelmia (voisi olla syytä lisätä, että meillä on myös pikkulapsia)? Myös, eikö betoniin tule vahinkoa, jos orgaaninen materiaali jätetään ajan myötä, jos siellä olisi jotain, mitä emme ole huomanneet? Arvostan apua suuresti!

• Tykkään
Dilato
  • Laddar…
Olen talossa rakennettu 53? tehnyt elokuvahuoneen kellariin, joka alun perin oli tehty puukehyksistä betoniseinille ja ohut vanerilevy päällä, solumuovi eristeenä kehysten välissä.

Revin seinät alas ja huomasin, että kehykset (ja seinä) olivat rutikuivia, joten laitoin vain uudet lastulevyt ja sitten (valo)tapetti (huoneen nimi on nykyään Manhattan, koska tapetissa on näkymä juuri Manhattanille).

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
V V__L sanoi:
Kiitos jälleen avusta! Ajattelimme enimmäkseen käyttää yhtä huonetta harrastehuoneena ja toista elokuva- ja vierashuoneena (muutamme sinne noin viikon päästä), eli aiomme oleilla siellä melko säännöllisesti, mutta emme isoa osaa päivistä. Jos ymmärrän teitä oikein, niin pitäisi olla rauhallista käyttää huoneita näihin tarkoituksiin niin kauan kuin emme huomaa ongelmia kosteuden kanssa (voisi olla syytä lisätä, että meillä on myös pieniä lapsia)? Myös, betoni ei myöskään vahingoitu, jos antaa orgaanisen materiaalin jäädä paikalleen, jos siellä olisi jotain, jota emme ole huomanneet? Arvostan apua suuresti!
Tarkastuksen aikana on kuivaa, mutta nurkassa haisee home. Epäselvää on, onko salaojitus tehty. Epäselvää on, onko maali vielä kiinni seinissä tai onko siinä läpipäästöjä, jotka viittaavat kosteuteen. On hieman liikaa x-tekijöitä, joista on vaikea antaa hyviä neuvoja.

Ja on vähän niukasti tietoa muista asioista, kuten mitä ajatuksia teillä on talon kanssa, tavoitteista ja mitkä ovat sen tarpeet kellarin lisäksi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.