Hei
Aion alkaa uudelleen paukuttaa rumpuja kellarissa, ja tämä hyödyttää myös naapureitani viereisessä talossa, koska he saavat ilon kuunnella mestarillisia esityksiäni täysin maksutta.
Mutta en halua, että he kuulevat minua liikaa, koska he eivät kuitenkaan maksa esityksestä, joten ajattelin kysyä teiltä, onko olemassa yksinkertaisia keinoja äänieristykseen, jotta ääni ei kuulu yhtä hyvin ulos.

Se on noin 4x3m kellarihuone. Lattia on betonilaatta laminaattilattialla, jonka päälle olen laittanut paksun maton. Seinät ovat kiviblokkeja/betonilohkoja yksinkertaisella kipsilevyllä. Yksi kaksikerroksinen kellari-ikkuna 60-luvulta (haluan säilyttää valoisuuden).
Huoneeseen ei mahdu paljon muuta kuin rummut, mutta minulla on ainakin yksi kirjahylly täynnä vanhoja kirjoja, joiden pitäisi kuulemma vaimentaa melko hyvin.

Minulla on kaksi ideaa, joista voitte mielellään kommentoida, ovatko ne järkeviä vai täysin arvottomia. Tärkeintä tässä on yksinkertaisuus ja edullisuus. En jaksa tehdä mitään monimutkaista.

1. Asentaa ylimääräinen lasikasetti ikkunanaukkoon. Esimerkiksi kiinnittää itsekiinnittyvä tiivistenauha ja vain painaa se nykyisen ikkunan eteen. Glassigiganten.fi-sivustolla 70x50 cm kasetti maksaa 500 kr ja vaimentaa 31 dB. Vaihtoehtoisesti voi päästä vielä halvemmalla, jos löytää käytetyn 70x50 cm ikkunan esimerkiksi Kierrätyskeskuksesta. (Nykyinen moduulimitta on 80x60).

2. Äänieristää seinät ripustamalla paksuja verhoja kiskoilla, joiden taakse laitan lasivillaa, jota minulla on jo kotona. Tältä se näyttäisi (yksinkertainen piirros Paintissa). Verhot pitävät lasivillan paikoillaan, joten minun ei tarvitse käyttää kiinnikkeitä.
Skiss av ljudisolering med gardin, glasull, gipsskiva och betongvägg.

Otan mielelläni vastaan vinkkejä.

Onko jollakulla ajatuksia?

Ennen kuin annamme mitään, pari kysymystä:
Onko kyseessä siis kerrostalo?
Jos kyllä, mitä saat tehdä kellarissa?
Miltä ilmanvaihto näyttää?
Onko huoneessa vain yksi ovi?

ricebridge ricebridge sanoi:
Ennen kuin annamme mitään, pari kysymystä:
Onko kyseessä siis kerrostalo?
Jos kyllä, mitä saat tehdä kellarissa?
Miltä ilmanvaihto näyttää?
Onko huone, jossa on vain yksi ovi?
Ei, se on oma talo, mutta naapurin talo alkaa noin 7-8 metrin päästä, ja he kuulevat keittiöönsä kun olen soittanut aiemmin. (Ei ole häirinnyt heitä, mutta suosin silti, että ääni olisi hiljaisempi)

Ilmanvaihto on vain suljettu seinäventtiili (minulla on kosteudenpoistaja kellarissa)
Yksi ovi huoneeseen, ajattelen laittaa verho kiskolle oven päälle, ja jonkin muun ääntä absorboivan materiaalin oveen.

Osta pari paalia eristystä ja aseta nurkkiin.

Aseta putoamissuojamattoja (niitä, jotka ovat leikkipaikoilla) lattialle. Aseta sitten rumpusetti parin vanerilevyn päälle.

Täytä venttiili jollain tiiviillä.

Sitten katsotaan sinun ja naapurin kanssa, kuinka pitkälle tämä riittää.

Jos vaikuttaa toimivan, voit siistiä myöhemmin. Eristyksen voit joko käyttää uudelleen tai palauttaa.

• Tykkään
naikon
  • Laddar…
Z z_bumbi sanoi:
Osta pari paalia eristeitä ja aseta ne nurkkiin.

Laita suojamatot (ne, jotka ovat leikkipuistoissa) lattialle. Aseta sitten rumpusetti parin vanerin päälle.

Täytä venttiili jollakin tiheällä.

Katsotaan sitten naapurisi kanssa, kuinka pitkälle tämä riittää.

Vaikuttaa siltä, että tämä toimii, voit siistiä myöhemmin. Eristeen voit joko käyttää uudelleen tai palauttaa takaisin.
Hyviä ideoita, kiitos! Tarkistan matot, joita mainitset. Muuten ajattelin laittaa kolme kerrosta ylimääräisiä mattoja lattialle, mitä enemmän massaa, sen parempi, ajattelen. Eristeitä minulla on jo valmiina, joten ajattelin, kuten sanottu, pinota seinille. Pitää myös muistaa täyttää nurkat.

Olin kokonaan unohtanut tukkia venttiilin, fiksua!

N naikon sanoi:
Ei, se on oma talo, mutta naapurin talo alkaa noin 7-8 metrin päässä, ja he kuulevat heidän keittiöönsä, kun olen soittanut aiemmin. (Heitä ei ole häirinnyt se, mutta itseäni mieluummin soitan hiljempaa)

Ilmastointi on vain suljettu seinäventtiili (minulla on kosteusimuri kellarissa)
Oven tilaan, harkitsen laittaa verho kiskolle oven päälle, tai joku muu ääntä vaimentava ovelle
Mja, ilmanvaihto on pakko olla, muuten tulee nopeasti hankalaa pienessä huoneessa. Joten se on vähän tasapainottelua.

Suosittelisin sinua lukemaan tämän viestin, jonka kirjoitin äskettäin:
https://www.byggahus.se/forum/threads/oisolerade-innervaeggar-ljudisolera.517137/post-5742685

Mja, ilmanvaihto täytyy olla, muuten tulee nopeasti hankalaksi pienessä huoneessa. Joten se on vähän tasapainottelua.

Suosittelisin sinua lukemaan tämän viestin, jonka kirjoitin hiljattain:
[linkki]
Kiitos, luen sen!
Ilmanvaihdosta sen verran, että olen sulkenut oven vain silloin kun soitan. Kun ovi on auki, ilma pääsee hyvin sisään.

Mja, ventilation måste ju finnas, annars blir det snabbt besvärligt i ett litet rum. Så det är lite av en avvägning.

Jag skulle rekommendera dig att läsa igenom det här inlägget som jag skrev nyligen:
[linkki]
Mitä mieltä olet siitä ideasta, että asentaisi ylimääräisen lasielementin ja tiivistäisi ympäriinsä säilyttääkseen valon pääsyn?
Vai onko ainoa järkevä tapa myös tukkia ikkunan aukko lasivillalla + vanerilla?

Vaikka en tiedä kovin paljon äänieristyksestä, mielestäni on huomaavaista, että lisäät ylimääräisen lasikasetin sinne. 31 dB:n vaimennus tuottaa todennäköisesti huomattavan eron, jos aiemmin vuotaa paljon ääntä. Vaikutat olevan hyvä naapuri 👍 Mielestäni vähän liioittelua sulkea ainoa ikkunasi kokonaan eristyksellä.

Spontaanisti ajattelen, että ideasi eristyksestä seinillä on melko hyvä. Se luultavasti parantaa akustiikkaa sinulle itsellesi vaimentamalla pahimpia äänenheijastuksia seinistä. Tietää, miltä kuulostaa soittaa huoneessa, jonka seinät ovat kovat verrattuna lämmön eristykseen. Ja se vaimentaa todennäköisesti jonkin verran myös ulospäin.

• Tykkään
tobbbias
  • Laddar…
N naikon sanoi:
Pidätkö hyvänä ideana asentaa ylimääräinen lasikasetti ja tiivistää ympäriltä, jotta valo pääsee sisään.
Vai onko ainoa järkevä vaihtoehto myös tukkia ikkunan aukko lasivillalla ja vanerilla?
Kyllä. Ei.

D Dr.E sanoi:
Ilman, että tietäisin niin paljon äänieristyksestä, mielestäni on huomaavaista lisätä ylimääräinen lasikasetti, 31 dB:n vaimennus luultavasti tekee huomattavan eron, jos aiemmin pääsi paljon ääntä läpi. Vaikutat hyvältä naapurilta 👍 On hieman liioittelua sulkea koko ikkunasi eristyksellä mielestäni.

Spontaanisti mielestäni ideasi eristyksestä seinillä on melko hyvä. Se luultavasti ainakin parantaa akustiikkaa itsellesi vaimentamalla pahimpia seinän äänenheijastuksia. Tiedämme, miltä kuulostaa soittaa huoneessa, jossa on kovat seinät verrattuna eristykseen. Ja vaimentaa jonkin verran ulospäin myös.
Kiitos, miten ystävällisesti sanottu! Kyllä, yritän ottaa niin paljon huomioon kuin pystyn. Vaikka naapurit sanovat, että se on täysin OK, voi silti olla huono päivä päänsäryn kanssa, jolloin ehkä ei halua kuulla minun paukuttavan täysillä. Olen itse melko herkkä äänille ja voin häiriintyä kaikista mahdollisista äänistä

Joo. Ei.
Hienoa, sitten yritän etsiä ylimääräisen ikkunan asennettavaksi.
Mitä mieltä olet ideasta verhoilla, joiden takana on staplattu lasivilla seinille? Auttaako tämä estämään äänen vuotamista ulos, vai vaimentaako se vain ääntä huoneessa?

Kun googlaa äänieristystä, se näyttää olevan koko tieteenala, ja useimmat näyttävät sanovan, että eristäminen on erittäin kallista, eikä ole lainkaan halpaa ratkaisua joka auttaisi. Jotkut kirjoittavat, että peittojen/verhojen/huopien ripustaminen ei auta lainkaan, vaan niiden täytyy olla erityisesti äänieristäviä. Esimerkiksi on olemassa äänieristäviä peittoja, mutta ne maksavat valtavasti
https://www.amazon.se/Audimute-ljudabsorberande-ark-ljuddämpande-ljudisolerande/dp/B07ZQN747S/
Sitten on olemassa laaja valikoima tuotteita, kun googlaa "akustiikkapaneeli". Esimerkiksi tämä https://www.bauhaus.se/akustikpanel-ek-18x600x2400mm
Mutta jos arvaan, ne on enimmäkseen suunniteltu toimistoihin, eikä ehkä suoraan rummuille
"MLV", massaladattu vinyyli näyttää myös olevan ehdotus juuri rummuille. Tämän kaltainen
https://www.amazon.se/Advanced-Acoustics-ljudisolerande-matta-Tunn/dp/B00BSBMFBM
Mutta kysymys kuuluu, täytyykö se rakentaa seinään, vai riittääkö sen ripustaminen.

Joo ei, älä osta massoittain ihmetuotteita, jotka lupaavat täydellistä äänenvaimennusta, ja sitten kun haluat reklamoida niitä koska ne eivät toimi, jälleenmyyjä syyttää "käyttövirheestä", mikäli ei ole jo kadonnut savuna ilmaan.

Teräsprofiilit tavallisella kunnan lasivillalla ja sitten paksua ja hienoa kangasta niiden päälle kuulostaa hyvältä paikalta aloittaa. Erityisesti koska se myös tekee äänimaailmasta siellä sisälläsi siedettävämmän. Ja ylimääräiseen ikkunalasiin sinun kannattaa ehdottomasti panostaa, se voi tehdä suuren eron.

Sen jälkeen onkin kokeile ja kauhistu -periaate...

• Tykkään
naikon
  • Laddar…
Älä osta liian monta ihmetuotetta, jotka lupaavat täydellisen äänieristyksen, ja sitten kun yrität palauttaa niitä, koska ne eivät toimi, myyjä syyttää "käyttövirhettä," jos ei ole jo kadonnut.

Teräsprofiilit tavallisen kunnallisen lasivillan kanssa ja sen jälkeen paksu ja hieno kangas päällä kuulostaa hyvältä aloituspisteeltä. Erityisesti koska se tekee myös ääniympäristöstä sinulle siellä enemmän siedettävän. Ja kuten kirjoitit, ylimääräinen ikkunaruutu on ehdottomasti sijoituksen arvoinen, se voi tehdä suuren eron.

Sen jälkeen on kyseessä trial and horror...
Mahtavaa, kiitos kaikista tiedoista! Nyt tiedän suunnilleen, miten mennä eteenpäin. 👍

• Tykkään
ricebridge
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.