Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Tomture61: [citat] Et ole vastannut, joten minun täytyy arvata asioita. Tai irrota friisi joka roikkuu ja asentaa tuki friisille (hyvin lyhyet tukipuut) Vaarallista jos friisi ei ole tuettuna alapuolelta, jos joku astuu sen päälle.
Ossian K Olsson: [citat] Helpoin tapa on kävellä ohi, ajatella "tuohon pitäisi tarttua" ja jatkaa näin seuraavat 50 vuotta.
Fotografen: Joo, tuo on vanha masonitelevy, joka on mahdollisesti ollut hieman kostea joskus. Se on vaaraton.
Anonymiserad 405730: Voi olla Webers gullex B, koska se on 0-4 mm ballastissa siihen aikaan, nyt he ovat muuttaneet sen 0-3 mm. Mutta gullex on yksinkertaisempi muurauslaasti ja ei välttämättä ole sopivin kellarin rappaamiseen. Se oli varmasti helpompaa suorittajalle käyttää samaa sekä muuraamiseen että rappaamiseen.. Osta rappauslaasti B ja levitä se ja harjaa, ensin sinun täytyy puhdistaa vauriot
J49l: [citat] Kyllä, tämä on selvästi suositeltavaa. Minun rakennusprojektissani tämä ei kuitenkaan valitettavasti ollut mahdollista, mutta päädyin myös siihen, että olisin tehnyt niin, jos olisin voinut.
Mjärn: Olen kokoamassa Ikean vaatekaappia. Sitten aion integroida vaatekaapin seinän sisään. Joten aion asentaa koolaukset, osb-levyn, kipsilevyn. Koolaukset aiotaan asentaa kelluvasti lattialle. Onko jotain erityistä, mitä minun pitäisi huomioida lattia- ja kattoruuveissa? Kaikki vinkit ovat tervetulleita. Olen suhteellisen kokematon tee-se-itse-harrastaja :)
Mjärn: Aion koota ikeavaatekaapit ja sitten rakentaa seinän niiden ympärille, jotta ne integroituvat seinään. Mitä minun pitäisi ottaa huomioon, kun laitan koolauksia? Aion kiinnittää koolaukset kelluvaan lattiaan. Onko olemassa erikoisruuveja, joita pitäisi käyttää? Otan vastaan kaikki vinkit! Aion laittaa koolaukset, osb, kipsi.
cpalm: [citat] Saan ilmoittaa hieman poikkeavan mielipiteen tässä. En sano, että se on suoraan huono materiaali, mutta se ei ole 100% kestävä ja hajoaa kosteassa ympäristössä vuosien mittaan muruiksi ja "maaksi", vähän kuten kuvassa. Joten niissä paikoissa, joissa puuvillaa voi helposti rapsuttaa pois, se on korjattava ennen kuin siihen voi laittaa rappausta. Olen puhdistanut ja täyttänyt
Anonymiserad 405730: [citat] Ei tavallista tasoitetta vaan kipsilaasti tai jotain muuta täytetasoitetta, joka on tarkoitettu karkean täyttämiseen..
surris: [citat] Ei, tarvitset 120, jotta sinulla on koolaukset, joihin voit ruuvata kaikkialle.
FinneVirta: Hei! Haluaisin tiivistää tuuletusaukon, joka menee vanhan keittiökaappimme/skafferimme sisään. Teemme keittiöremontin, ja tämä tuuletus ei enää ole tarpeen. Olen ajatellut laittaa vähän eristettä sinne ja sitten kipsata koko seinän umpeen. - Pitäisikö minun ensin tiivistää jollakin, kuten saumavaahdolla? Vai riittääkö pelkkä eriste?
melanger: Vinkkejä hyvästä suunnittelijasta Etelä-Tukholmassa otetaan kiitollisena vastaan! @Appendix voit mielelläsi lähettää yhteystietosi, vaikka se olikin Pohjois-Tukholmassa ja pari vuotta sitten.. :)
Vardagsrum: Voi olla vaikeaa määrittää, minkä tyyppisestä rappauksesta on kyse.. Ellei ole muurari siis 🙂 Kalkkirappaus käyttäytyy vähän niin kuin kirjoitat, se voidaan periaatteessa murentaa sormien välissä. Mutta niin voi rapautunut kc-rappauskin tehdä.. Voit kokeilla irrottaa palan ja laittaa sen happoon (esim. etikka) ja katsoa mitä tapahtuu. Jos se on kalkkia, sen pitäisi liueta ja
MARTINOV: Hei! Meillä on niin sanottu mustetornitalo, johon on vuosien mittaan tehty laajennuksia. Talo on alkuperäiseltä osaltaan identtinen esimerkiksi tämän kanssa: https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/ostergotland/norrkoping/tunnlandsgatan/257574 Talossa on kellari vain alkuperäisen osan alla, noin 45 neliömetriä. Välipohja on puuta. Hajun ja kosteusongelmien vuoksi meidän täytyy purkaa
Anonymiserad 618974: Ok, en näe näe sitä edessäni, en voi varmaankaan olla avuksi. Mutta onnea projektiin! :)
dahmar: [citat] Kiitos! Joo, olet varmaan oikeilla jäljillä, sillä jälkikäteen näyttää paljon järkevämmältä saada myös itse pylväs hieman maanpinnan alle. Kuitenkin on niin, että tavalla, jolla tein sen, ei ole paljonkaan varaa sijoittaa itse aitaa pylvään korkeuteen, joten sitä ei olisi voinut laittaa maahan kovin syvälle. Luulen, että onnistuin pelastamaan tilanteen. Poraus kahteen
Matti_75: [bild] Adjufixilla on ratkaisuja melkein kaikkeen
Gunnar Johansson69: [citat] Näyttää hyvältä, jälkikäteen ajatellen olisin myös vaihtanut enemmän paneelia. Erityisesti ikkunoiden yläpuolella, johon laitoin pellit, olisi säästänyt vähintään yhden työpäivän. Mutta kun on pihi… Tänä vuonna otan itäfasadin. Teline vuokrattu viikolle 29…sitten en koskaan enää vaihda paneelia!
cpalm: On täysin mahdollista vain korjata huonot kohdat. Tietenkin on olemassa raja, jossa se ei kannata, mutta jos kyseessä on vain pienempiä osia, niin... Se, tuleeko siitä rumaa vai ei, riippuu tietenkin taidoista, vaikeusasteesta, käyttämästäsi väristä ja kuinka tarkka olet. Jos pinta on sileä ja tasainen, on melko helppoa saada siitä "näkymätön". Jos se on esim. harjattu, on melkein
Anonymiserad 405730: Puhdistetaan karkeasti tai harjataan harjalla, jossa on kovemmat harjakset.
PHAS: Hei! Suunnittelen rakentavani laiturin vanhan kivimuurin päälle nyt kesällä. Paikka sijaitsee Gävlen pohjoispuolella suojaisassa lahdessa, mutta jää voi olla melko haastavaa. On hieman erikoiset olosuhteet rakentamiseen, mutta tarkoitukseni on käyttää muuria suojaksi jäätä vastaan. Katso kuva alla. "Hitsidanilla" suunnitelmani on valita suurimmat kivet pohjalta, porata muutama
Anonymiserad 405730: [citat] Joo, päätypontilla saat vähintään hukkaa, ja se voi kannattaa taloudellisesti verrattuna kattotuoleihin kohdistuvien saumojen siirtämiseen, mutta kestävin ratkaisu on sauma kattotuolissa..
Anonymiserad 405730: Kyllä, kuten edellä mainitaan, ne sopivat sisäseinille, minä olisin laittanut ne kipsin sisäpuolelle... Katossa ja lattiassa ne eivät kelpaa/kestä.
Kriss Marc: Näyttää siltä, että mutka ulosmenoaukkoon on korkeampi kuin astianpesukoneen letku. Aseta astianpesukoneen letku korkeammalle ja ulosmenoaukko alemmalle (toinen mutka poistetaan ja käytetään vain 90° seinään).
naikon: [citat] Hmm mihin viestiin viittaat? No, pitääkö siellä olla lista vai ei... no en tiedä. En todellakaan ole mikään rakennusinsinööri haha. Mutta se estää kai sateen pääsemisen sisään? Ja myös portti tarttuu kynnyksen reikään [citat] Okei. On varmaan parempi tehdä se kunnolla. Tuntuu silti todella pelottavalta hajottaa taloaan haha. Harmillista, ettei löydy mitään oppaita,
bergquist: Kiitos paljon, sitten otan 15 cm niin minulla on hyvin ja pärjään kun se on keskitetty.
perBertilOlsson: [citat] [citat] Hei Onhan mahtavaa, että ainakin yksi ihminen on MoDohus, jotta voin kokeilla lähettää kysymyksen.. Onhan se minun ex-vaimo, joka omistaa talon, mutta autan häntä niin hyvin kuin voin ja nyt on laatikoston kaappi, muun muassa aterinlaatikko, joka on tiskialtaan vieressä, täysin loppuun kulunut, ja voin kuvitella, että teidänkin kaappi on ollut samassa tilassa. Onko