5 103 lukukertaa ·
6 vastausta
5k lukukertaa
6 vastausta
Kylpyhuone - uskallanko laatoittaa?
Uskallanko laatoittaa kylpyhuoneen vai onko painumisen riski liian suuri?
Olen rakentanut Attefalls-mökin, jota sisustan parhaillaan. Kylpyhuoneen osassa on perustuksena valetut pilarit. Noin 1 metrin syvyiset reiät, joiden pohjalla on 10 cm sepeliä, sitten 40x40x4 cm puutarhalaatta, jonka päälle olen valanut 15 cm halkaisijaltaan olevat pilarit (eli noin 90 cm pitkät pilarit maan alla). Keski-Ruotsissa ei ole varmaa, että nämä ovat routarajan alapuolella. Maa koostuu käytännössä 100 % hiekasta. Se on erittäin hyvin salaojitettu, mutta rakennus sijaitsee tontin notkelmassa.
Joten märkinä kausina, keväällä/syksyllä "pohjavesi" nousee suunnilleen maanpinnan tasolle (15 cm alapuolella lattian alusrakenteesta). Kylpyhuone on tiukasti ruuvattu päärakennukseen, joka rakennettiin noin 8 vuotta sitten ja on vajonnut noin senttimetrin. Se on kuitenkin vain asetettu leca-harkkojen päälle, kaivettu noin 10-20 cm ja täytetty sepelillä.
Kylpyhuoneessa olen asentanut 12 mm OSB-levyt ja vanerin suihkuosaan. Sitten olen ruuvannut teräskulmat pitkin kaikkia lattian ja nurkan kulmia liikkeen välttämiseksi. Sitten kipsilevyt. Kysymys on, onko riski, että rakennus painuu, pitäisikö minun siksi käyttää märkähuoneen mattoa laatoituksen sijaan?
Haluaisin mieluiten laatoittaa, koska pidän siitä enemmän. Minulla on jo osa materiaaleista ja voin myös tehdä työn itse.
Olen rakentanut Attefalls-mökin, jota sisustan parhaillaan. Kylpyhuoneen osassa on perustuksena valetut pilarit. Noin 1 metrin syvyiset reiät, joiden pohjalla on 10 cm sepeliä, sitten 40x40x4 cm puutarhalaatta, jonka päälle olen valanut 15 cm halkaisijaltaan olevat pilarit (eli noin 90 cm pitkät pilarit maan alla). Keski-Ruotsissa ei ole varmaa, että nämä ovat routarajan alapuolella. Maa koostuu käytännössä 100 % hiekasta. Se on erittäin hyvin salaojitettu, mutta rakennus sijaitsee tontin notkelmassa.
Joten märkinä kausina, keväällä/syksyllä "pohjavesi" nousee suunnilleen maanpinnan tasolle (15 cm alapuolella lattian alusrakenteesta). Kylpyhuone on tiukasti ruuvattu päärakennukseen, joka rakennettiin noin 8 vuotta sitten ja on vajonnut noin senttimetrin. Se on kuitenkin vain asetettu leca-harkkojen päälle, kaivettu noin 10-20 cm ja täytetty sepelillä.
Kylpyhuoneessa olen asentanut 12 mm OSB-levyt ja vanerin suihkuosaan. Sitten olen ruuvannut teräskulmat pitkin kaikkia lattian ja nurkan kulmia liikkeen välttämiseksi. Sitten kipsilevyt. Kysymys on, onko riski, että rakennus painuu, pitäisikö minun siksi käyttää märkähuoneen mattoa laatoituksen sijaan?
Haluaisin mieluiten laatoittaa, koska pidän siitä enemmän. Minulla on jo osa materiaaleista ja voin myös tehdä työn itse.
Huomaa, että vain päärakennus rakennettiin 8 vuotta sitten. Osa kylpyhuoneesta rakennettiin noin vuosi sitten.Jonatan79 sanoi:
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 126 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 126 viestiä
Eikö voi kuvitella, että kylpyhuone on hyvin kiinnitetty yhdelle tai kahdelle seinälle, mutta tuki katoaa yhden tai kahden nurkan alta, jolloin suuria liikkeitä tapahtuu eri seinien kulmissa?Jonatan79 sanoi:
Kuinka tiheästi se on runkoitettuna?J J0naz1 sanoi:
Kyllä, asiaa voi tarkistaa ja myös nostaa osan rakennuksesta, jos se on laskeutunut ennen kaakelointia, jos se on todella tarpeen.BirgitS sanoi:
Se on koolattu noin 30-40 cc.BirgitS sanoi:
Yksi seinä on rakennettu yhteen vanhan osan kanssa, joten kuten sanot, sen ei pitäisi vajota, mutta ehkä toinen pitkä sivu, kaksi kulmaa. Jos se vajoaisi paljon, voisi syntyä suuria liikkeitä kuvailemissasi kulmissa.
Tällä hetkellä huone on täynnä rakennustarvikkeita, mutta aion tyhjentää sen myöhemmin, kun aloitan työt. Silloin tarkistan, onko se jo vajonnut, voin todennäköisesti nostaa sen tunkilla ja tukea alapilareiden alta.
Klikkaa tästä vastataksesi
