Uskallanko laatoittaa kylpyhuoneen vai onko painumisen riski liian suuri?

Olen rakentanut Attefalls-mökin, jota sisustan parhaillaan. Kylpyhuoneen osassa on perustuksena valetut pilarit. Noin 1 metrin syvyiset reiät, joiden pohjalla on 10 cm sepeliä, sitten 40x40x4 cm puutarhalaatta, jonka päälle olen valanut 15 cm halkaisijaltaan olevat pilarit (eli noin 90 cm pitkät pilarit maan alla). Keski-Ruotsissa ei ole varmaa, että nämä ovat routarajan alapuolella. Maa koostuu käytännössä 100 % hiekasta. Se on erittäin hyvin salaojitettu, mutta rakennus sijaitsee tontin notkelmassa.

Joten märkinä kausina, keväällä/syksyllä "pohjavesi" nousee suunnilleen maanpinnan tasolle (15 cm alapuolella lattian alusrakenteesta). Kylpyhuone on tiukasti ruuvattu päärakennukseen, joka rakennettiin noin 8 vuotta sitten ja on vajonnut noin senttimetrin. Se on kuitenkin vain asetettu leca-harkkojen päälle, kaivettu noin 10-20 cm ja täytetty sepelillä.

Kylpyhuoneessa olen asentanut 12 mm OSB-levyt ja vanerin suihkuosaan. Sitten olen ruuvannut teräskulmat pitkin kaikkia lattian ja nurkan kulmia liikkeen välttämiseksi. Sitten kipsilevyt. Kysymys on, onko riski, että rakennus painuu, pitäisikö minun siksi käyttää märkähuoneen mattoa laatoituksen sijaan?

Haluaisin mieluiten laatoittaa, koska pidän siitä enemmän. Minulla on jo osa materiaaleista ja voin myös tehdä työn itse.
 
  • Rakastan
  • Tykkään
Pierre Thomasson ja 1 muu
  • Laddar…
Rakennuksen olisi pitänyt asettua tähän mennessä. Vedeneristys kestää jonkin verran liikkeitä, joten seinien pitäisi liikkua huomattavan paljon, jotta laatta liikkuu tai halkeilee.
 
  • Tykkään
Dave Lister
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Rakennuksen olisi pitänyt asettua tähän aikaan mennessä. Vedeneristys kestää jonkin verran liikkeitä, joten seinien liikkumiseksi niin paljon, että laatat liikkuvat/halkeilevat, tarvitaan paljon.
Huomaa, että vain päärakennus rakennettiin 8 vuotta sitten. Osa kylpyhuoneesta rakennettiin noin vuosi sitten.
 
J J0naz1 sanoi:
Huomaa, että vain päärakennus rakennettiin 8 vuotta sitten.
Osa, jossa on kylpyhuone, rakennettiin noin vuosi sitten.
Ymmärrän, kirjoitit että ne ovat yhdessä rakennettu, joten se osa ei pitäisi enää vajota.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Ymmärrän, kirjoitit, että ne istuvat yhteenrakennettuina, joten sen osan ei pitäisi vajota enempää.
Eikö voi kuvitella, että kylpyhuone on hyvin kiinnitetty yhdelle tai kahdelle seinälle, mutta tuki katoaa yhden tai kahden nurkan alta, jolloin suuria liikkeitä tapahtuu eri seinien kulmissa?
J J0naz1 sanoi:
Kylpyhuoneessa olen asentanut 12 mm osb, plywood suihkun osalle. Sitten olen ruuvannut teräskulmia pitkin kaikkia lattioita ja nurkkakulmia liikkeiden estämiseksi.
Kuinka tiheästi se on runkoitettuna?
 
BirgitS BirgitS sanoi:
Voiko ajatella, että kylpyhuone on hyvin kiinni yhdellä tai kahdella seinällä, mutta tuki katoaa yhden tai kahden nurkan alta ja sitten syntyy suuria liikkeitä eri seinien välisissä kulmissa?

Kuinka tiheästi on rankoruunko?
Kyllä, asiaa voi tarkistaa ja myös nostaa osan rakennuksesta, jos se on laskeutunut ennen kaakelointia, jos se on todella tarpeen.
 
BirgitS BirgitS sanoi:
Voisiko ajatella, että kylpyhuone on kunnolla kiinnitetty yhteen tai kahteen seinään, mutta tuki katoaa yhdestä tai kahdesta kulmasta, mikä aiheuttaa suuria liikkeitä seinien väliin jäävissä kulmissa?

Kuinka tiheästi se on koolattu?
Se on koolattu noin 30-40 cc.

Yksi seinä on rakennettu yhteen vanhan osan kanssa, joten kuten sanot, sen ei pitäisi vajota, mutta ehkä toinen pitkä sivu, kaksi kulmaa. Jos se vajoaisi paljon, voisi syntyä suuria liikkeitä kuvailemissasi kulmissa.

Tällä hetkellä huone on täynnä rakennustarvikkeita, mutta aion tyhjentää sen myöhemmin, kun aloitan työt. Silloin tarkistan, onko se jo vajonnut, voin todennäköisesti nostaa sen tunkilla ja tukea alapilareiden alta.
 
  • Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.