Hei!
Olen rakentanut kaappirakenteen, jossa keskikaapissa on liukuovet, mutta nyt haluan yrittää pienentää liukuovien ja keskikaapin välistä etäisyyttä (huom. väliä, joka näkyy vasemmalla yhdessä kuvassa, ei voi korjata ovien kiskojen vuoksi). Keskikaappi ei ole kiinnitetty tai kantava, joten sitä voi säätää tai osittain rakentaa uudelleen. Kaikki muut rungot on kiinnitetty seinään tai kattoon.
Kyseinen väli on oikeastaan tarpeellinen ja tietoinen valinta, koska saranat ulkonevat niin paljon (katso kuva). Mutta nyt kun koko rakenne on valmis, olen alkanut miettiä, onko mitään tapaa tehdä kaapista suurempi ja siten pienentää väliä. Väli on yhteensä noin 4,5 cm tasaisesti jakautunut molemmille puolille, ja kummallakin puolella on kaksi saranaa (yksi ylhäällä ja yksi alhaalla) sekä kolme kiskoa. On myös mainitsemisen arvoista, että aion "koristella" kaikki sisäseinät 1 cm paksuisilla tammi-paneeleilla, mutta koska tämä materiaali oli liian ohut rungoksi, olen käyttänyt 1,6 cm paksuja lastulevyjä.
Minulla on melko ajattelematon ajatus, että ehkä voisi käyttää jotain huomattavasti kapeampaa mutta vahvempaa materiaalia (jokin teräsprofiili) juuri siellä, missä saranat kulkevat, ja sitten kiinnittää se seinään? Silloin voisin siirtää seinää saranan ylä- ja alapuolelta ja sitten peittää sen tammipaneelilla, jossa lastulevy on nykyään.
Jos yllä mainittuun ongelmaan ei ole fiksuja ratkaisuja, mietin, olisiko ainakin mahdollista olla käyttämättä lastulevyä sivuseininä, jotta ei tarvitsisi rakentaa 2,6 cm paksuja seiniä (lastulevy + tammi). Spontaanisti mietin, että silloin voisi käyttää tammipaneeleita ei-kantavina seininä ja kiinnittää pieni neliöputki tai vastaava kummankin puolen reunaan runkoon, joka toimisi kantavana ja antaisi keskikaapille sen tukevuutta. Sitten voisi kiinnittää reunalistan peittämään putken, kun avataan pariovet.
Olen todella jumissa, joten otan mielelläni vastaan kaikenlaisia vinkkejä tai ehdotuksia tuotteista ja materiaaleista - toivottavasti selitykseni on suunnilleen selkeä
Suuri kiitos etukäteen!