Bygningsfysik
smedbror: [citat] Yes, god løsning, det må i så fald blive den venstre tilbygning, der flyttes. Jeg skal se, om jeg kan få lagt nogle arkitekttegninger op, så man kan få en idé om, hvad der egentlig sker. Jeg kan garantere i hvert fald, at det ikke vil blive som din udvidelse knockonwood. Her er et billede, der ligner det, jeg stræber efter noget. [bild]
vectrex: Isoleringsproducenterne plejer at have nogle eksempler på deres hjemmesider. Generelt kan man sige, at to helt fritstående vægge giver den bedste isoleringsværdi, da du bryder alle kuldebroer. Personligt ville jeg have brugt stående 170 reglar som bærende væg. En 70 regel liggende udenpå og så en type vestkystplade på yderligere 70mm udenpå det. Indvendigt plast og derefter liggende 45
JOW: Tagbjælker i et fag. Tagbjælker i to fag. Måske hvis du kan skruesammenlime 45x70 ovenpå 45x220 og kører cc60 at det virker, men bare hvad jeg gætter. Jeg har ikke regnet noget... Obs, linkene fra træguiden gælder let tag, dvs plade/plast.
Anonymiserad 128745: Det jeg er mest interesseret i, er om det tæller som last eller punktlast moelven anbefalede 66x315bærline og valgfri søjle mellem 90x90 og 160x160da alle imellem klarede kravene. Det er grundens belastning, som er mit dilemma da moelvens iemsida kom frem til lasten 21,2kn. Grunden tåler 30/meter eller 15/20kn punktlast med en eller to plader.
pjapen: kan bare sige, at man ikke gætter, når man skal vækste en bærende væg med en bjælke, man tager hjælp fra en konstruktør, alternativet er at overdimensionere, men da skal man have lidt viden, en bjælke, der bærer et bjælkelag eller et tag, bryder ikke sammen, hvis den får for stor last, i stedet bøjer den meget. findes noget, der hedder accepteret nedbøjning, dvs det som man anses
ljungpiparen: Kan, præcis som carlbanan anbefale bygningskonstruktion baseret på eurokod.:thumbup:
Patrik Kullman: Har gået på med en kalkbørste for at vande, og som du siger, suger teglstenene utroligt. Har været på 4-5 omgange på teglstenene, og selvom der er forskel, suger det stadig hurtigt. Hulstensvæggen virker dog rolig. Skal jeg fylde i/grovpudse med Grundningsbrug A, eller skal jeg fylde i med Pudsbrug C? Behøver jeg at bruge Grundningsbrug A inden selve pudsningen? Det føles som om, det vil
MH1001: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=726&contextPage=1458
Arne999: Væg nr 3 og halv væg nr 2 står forresten på klippe, så der skal ikke graves yderligere der.. det er derimod væg nr 1, der vil blive gravet 1,5-2 meter ned ved siden af fundamentstenene, så der skal trykket frigives godt.
huggan: Material i tag, vægge, gulve og fast inventar skal have sådanne egenskaber eller indgå i bygningsdele på en sådan måde, at de er svære at antænde, ikke medvirker til hurtig brandspredning, ikke hurtigt udvikler store mængder varme eller brandgas, ikke deformeres ved ringe brandpåvirkning, så der kan opstå fare, ikke falder ned eller på anden måde ændres så risikoen
Patrik Kullman: Har efter flere diskussioner valgt ikke at tage chancen, men i stedet at opsætte nye indervægge. Det ser ud til, at kalkpuds og KC puds ikke altid "gifter sig", og jeg har ikke lyst til at risikere, at det falder sammen om et par år.
Johan-: [citat] Det stemmer Mikael_L, under hele den hjertevægg er det en dobbeltmuret teglvæg. Dette er en af de fire bærende vægge, som skal erstattes med afvekslingsbjælker. For to af de øvrige hjertevægge er det et meget mere kompliceret lastfald, eftersom to hjertevægge under hinanden skal erstattes af afvekslingsbjælker.
MattisH: Så der ja. Nu har jeg kommet et stykke længere. Skiftet spær for at kunne skære underliggeren. Synd bare at man ikke har lang tid til at bygge .... Overvejer om man skal beklæde indersiden med noget andet end gips i loftet? Forslag? [bild] [bild] [bild] [bild]
mycke_nu: Jeg ville nok tage en bygningsingeniør ind for at se på stabiliteten. Det er måske ikke nogen større risiko for, at væggene giver efter ved blot belastning ovenfra, men vindkræfterne fra siden kan blive enorme, og så kan væggene give efter, hvis der ikke er noget, der holder imod på indersiden. Et sammenbrud ville sikkert ende med døden for en person i bygningen, så tag det sikre for
Matte_Nörden: På min enhed er titlen stavet med et t. RÆT.