Jeg skal sætte en 3200mm lang HEB 160 op, som skal hvile på stålstolper i den ene ende, men som ender i en korridoråbning i den anden ende. Derfor skal jeg sætte en kort bjælke i åbningen (900mm), som bjælken kan hvile på.

HEB-160-bjælken skal erstatte en bærende væg og bære et gulvlag plus at hver anden gulvbjælke også er tagstol (svensk tagstol).

Er der nogen, der kan give et fingerpeg om, hvor kraftig oplægsbjælken skal være? Den bliver ca. 1200mm lang inkl. dens egne oplæg.

Men fortsæt med HEB 160 bjælke.

Protte

Jo, jeg gør vel det, hvis ikke nogen kan give et svar på, hvad der er tilstrækkeligt for denne korte spændvidde...

Jeg har dog ikke 1200mm tilbage af den eksisterende bjælke, men skal til skrotten og skaffe mig en ny bjælke til dette formål. Givetvis klarer jeg mig med en tyndere dimension, spørgsmålet er bare, hvor tynd som er sikker uden at skulle regne på det.

:)

Har desværre ikke engang læst teknisk gymnasium, men selvfølgelig kan man lære det, hvis man vil. Har dog ikke rigtig tid til at lære det nu til denne lejlighed, men jeg er enig i, at det ville være sjovt og fornuftigt at kunne!

Mikael_L
Jeg begyndte at kigge lidt på det nu. F** så rusten man er ... :o

Men får jeg lidt tid i aften, tror jeg, at jeg skal forsøge at regne lidt hurtigt. :)

Ville have været sjovt at få en indikation! Vil altså vide hvilken bjælke jeg kan bruge som den tyndeste uden at forringe konstruktionen i øvrigt.

Ellers gør jeg som Protte foreslår og tager i af h-vete :)

Gætter uden at vide at det fungerer godt med alt fra Hea 100 og opad men svejse en liv plade hvor Heb160 ender.

Lavede en hurtig beregning, og Hea 100 holder med god margin kan regne mere præcist i morgen og se, hvad den tyndest mulige er.

Hvor bredt er huset? Dvs. hvor mange kvadratmeter førstesal hviler på bjælken?

Behøver også en bjælke. Ca. 4 meter lang. Skal fjerne bærende væg. Kun tag over. Énplanshus.

Mikael_L
Claesk sagde:
Behøver også en bjælke. Ca 4 meter lang. Skal fjerne bærende væg. Bare tag over. Enplanshus.
Findes bl.a. hos Tibnor. :p

larsbj sagde:
Gjorde en snabb beräkning, og Hea 100 håller med god marginal kan regne nøjere i morgen og se hvad det tyndest mulige er.

Hvor bredt er huset? Altså hvor mange kvadratmeter overetage hviler på bjælken?
Tak :) Huset er næsten 7m bredt men skunke gør at gulvet på overetagen kun er 4,2m bredt.

Senest redigeret:
Hvorfor vælger man en H-bjælke i disse situationer?
Er det ikke nemmere med et firkantrør? VKR eller KKR?

Så burde man vel ikke behøve at svejse på livplade?

Findes der nogen fordel ved firkantsbalk sammenlignet med H-balk til dette formål så vælger jeg det i stedet, ingen problemer :)

På 1200mm spændvidde ville jeg ikke være bekymret over at bruge en HEA100 i denne applikation uden livforstærkning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.