Jeg skal sætte en 3200mm lang HEB 160 op, som skal hvile på stålstolper i den ene ende, men som ender i en korridoråbning i den anden ende. Derfor skal jeg sætte en kort bjælke i åbningen (900mm), som bjælken kan hvile på.
HEB-160-bjælken skal erstatte en bærende væg og bære et gulvlag plus at hver anden gulvbjælke også er tagstol (svensk tagstol).
Er der nogen, der kan give et fingerpeg om, hvor kraftig oplægsbjælken skal være? Den bliver ca. 1200mm lang inkl. dens egne oplæg.
HEB-160-bjælken skal erstatte en bærende væg og bære et gulvlag plus at hver anden gulvbjælke også er tagstol (svensk tagstol).
Er der nogen, der kan give et fingerpeg om, hvor kraftig oplægsbjælken skal være? Den bliver ca. 1200mm lang inkl. dens egne oplæg.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Men fortsæt med HEB 160 bjælke.
Protte
Protte
Jo, jeg gør vel det, hvis ikke nogen kan give et svar på, hvad der er tilstrækkeligt for denne korte spændvidde...
Jeg har dog ikke 1200mm tilbage af den eksisterende bjælke, men skal til skrotten og skaffe mig en ny bjælke til dette formål. Givetvis klarer jeg mig med en tyndere dimension, spørgsmålet er bare, hvor tynd som er sikker uden at skulle regne på det.

Jeg har dog ikke 1200mm tilbage af den eksisterende bjælke, men skal til skrotten og skaffe mig en ny bjælke til dette formål. Givetvis klarer jeg mig med en tyndere dimension, spørgsmålet er bare, hvor tynd som er sikker uden at skulle regne på det.
Lær dig lidt nyt (eller frisk op de gamle kundskaber): 
http://www.bkl.lth.se/fileadmin/byggnadskonstruktion/education/VSMA10/tabell.pdf

Selv føler jeg stærkt, at jeg vil/burde/kan friske op mine gamle kundskaber, jeg kunne jo faktisk dette engang. :|
http://www.bkl.lth.se/fileadmin/byggnadskonstruktion/education/VSMA10/tabell.pdf
Selv føler jeg stærkt, at jeg vil/burde/kan friske op mine gamle kundskaber, jeg kunne jo faktisk dette engang. :|
Har desværre ikke engang læst teknisk gymnasium, men selvfølgelig kan man lære det, hvis man vil. Har dog ikke rigtig tid til at lære det nu til denne lejlighed, men jeg er enig i, at det ville være sjovt og fornuftigt at kunne!
Lavede en hurtig beregning, og Hea 100 holder med god margin kan regne mere præcist i morgen og se, hvad den tyndest mulige er.
Hvor bredt er huset? Dvs. hvor mange kvadratmeter førstesal hviler på bjælken?
Hvor bredt er huset? Dvs. hvor mange kvadratmeter førstesal hviler på bjælken?
Taklarsbj sagde:
Senest redigeret: