Jeg er i færd med at grave ud til køkkenets krybekælder 4x5 meter og vil støbe ny sokkel på side 1, 2 og 3 samt udskifte syldestokke på væg 1, 2 og 3.
Næste uge kommer der en sugebil og fjerner jord, og inden da havde jeg tænkt mig at sætte nogle støtter op. Jeg ønsker ikke at save væggene op og stikke bjælker igennem som nogle har foreslået, men min tanke var at sætte to støtter i hvert vindue som findes i køkkenet, som min fine figur viser (jeg har også sat en støtte, der går fra klippen til en bærende regel direkte gennem køkkenet). Altså en søjle indenfor og en uden for vinduet og så en bjælke, der hviler på disse. Er dette en god idé mon?
Min tanke er, at disse skal reducere det værste pres og mindske risikoen for, at noget skulle styrte sammen når grunden graves ud, samt at man kan frigøre syldestokkene med mindre løftehjælp.
Dimensionerne på disse har jeg ikke tænkt så meget over endnu, men tænkte jeg vil overdrive lidt for at være på den sikre side... smække et par regler sammen... eller noget.
Væg nr 3 og halv væg nr 2 står forresten på klippe, så der skal ikke graves yderligere der.. det er derimod væg nr 1, der vil blive gravet 1,5-2 meter ned ved siden af fundamentstenene, så der skal trykket frigives godt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.