Jeg har et tømmerhus to etager + loft, flyttet og opsat i 1865. Orientering nord-syd, skorstenen er lidt forskudt mod nord. Syd for skorstenen er der på begge etager to rum mod øst og vest. Her var indtil 1936 et rum på hver etage med mål nord - syd 5,2m & øst - vest 7,2m. Man havde nok brug for flere rum og sandsynligvis reducere gyngen i gulvet. Bjælkespændet havde dengang 6 bjælker 8 tommer høje på c/c 70 - 110cm, efter omlægning af gulv på anden etage er der nu 3 stk 8x2 tommers reglar der hvor det var spredt med bjælker. Alle nu krydsede i 6 linjer & de gamle er pålagte for at de ikke var helt i niveau eller lige på nogen led. Rummet fyldt med jordisolering nederst (for trinlydsdæmpning) & almindelig stenuld op til gulvet.
Jeg vil tilbage til et stort rum på første etage og har desværre misset chancen for at holde loftet oppe der med trækkebånd gennem mellemvæggen på anden etage op til loftet, i stedet vil der komme 2 bjælker i nord - syd-retning, en på hver side af skorstenen men indenfor de to vinduer på sydgavlen.
Planen var en H-bjælke, som jeg havde liggende 14 x 14cm, men det er for lidt sagde snedkeren, som er meget dygtig, men som sædvanlig har han meget svært ved at få tid til et forhåndsbesøg til arbejdet. 16 - 18 cm synes han, jeg kan nok tro, at det er rigtigt, men min lofthøjde er ca 2,15 cm, så 16cm siger jeg, det bliver jo 2 stk. Han mener, at man kan save loftet op, synd synes jeg, da brædderne (1 tommers) er 20-36cm brede. Hvordan kan man så i en smal spalte vide, at alle bjælker ligger an mod de nye bjælker, og hvordan kiler man ind til den rette spænding der? Ved skorstenen skal bjælkerne ligge på stående bjælker mod nyt fundament for kakkelovn = stumme som muren, og i sydgavlen er 16mm gevindstænger ophængt i kraftige vinkelbeslag mod ydervæggen, så de følger eventuelle bevægelser i tømmeret og for at bjælken ikke skal tage imod kulde indhugget i nogen bærestykke i tømmeret.
Limtræ sagde nogen, men det ser ud til at blive en meget høj bjælke, men godt da man ikke behøver lave sider for at få illusion om en træbjælke.
Taknemmelig for svar fra nogen, der har gjort det samme!
kan bare sige, at man ikke gætter, når man skal vækste en bærende væg med en bjælke, man tager hjælp fra en konstruktør,
alternativet er at overdimensionere, men da skal man have lidt viden, en bjælke, der bærer et bjælkelag eller et tag, bryder ikke sammen, hvis den får for stor last, i stedet bøjer den meget. findes noget, der hedder accepteret nedbøjning, dvs det som man anses være ok for en bjælke, dette er det mål, man beregner efter.
næste del i det hele er, at ophængene skal være tilstrækkeligt store, dvs målet for hvor meget bjælken ligger på, dette skal helst være 9 cm på hver side. går vi videre i alle dele, så skal disse ophæng kunne bære kraften mod noget, antagelig i dit tilfælde en stensokkel? de klarer en hel del, men den må ikke skubbe jorden væk, begynd med hvordan jorden eller der, hvor du skal tage lasten, ser ud, så går man hele vejen til, hvor bjælken skal ligge, og så spørger man en konstruktør, hvis man vil have den laveste bjælke, eller også gør man som tømreren sagde og tager en stor en og lægger der, dvs overdimensionere. 5,2 meter, hvor denne skal holde alle de bjælker, der er i rummet 7,2 / 2 dvs 3,6 meter og hele bredden 5,2 meter. dette er et areal på ca. 20 kvm. 200 kg /kvm giver en udbredt last på 4 ton (3,9 kN) på din bjælke. og så 2 ton pr. ophæng. tror at din stålbjælke (HEA) bliver ganske høj for at klare den belastning, to bjælker, så kan du dele alt på 2, så får man hvad det bliver for belastninger på de forskellige dele. men for at vide, at det holder, så havde jeg gået på en 180 IPE bjælke eller muligvis 200 uden at blande en konstruktør ind.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.