Hej

Er i gang med at renovere huset samt udvider og forsøger at gøre det til et energihus.
Jeg har tegnet 50 cm tykke vægge, men jeg kan overveje at gå lidt ned, hvis det føles svært at få en rimelig tilbagebetaling på det hele.

Under alle omstændigheder, snart skal der støbes en plade, som gulvvarmen skal ned i, og så begynder vægtykkelsen at spille en rolle...

Hvordan gør folk oftest? Laver jeg to sokler, en til indersiden og en til ydersiden, som er frakoblet hinanden, hvorefter man fylder med isolering imellem?

Jeg har set, at man både har sammenkoblede vægge (med typisk stålbånd og lignende) og helt fritstående indervæg fra ydervæg. Jeg er lidt usikker på, hvad der er klogt. Det føles mere stabilt, at de sidder sammen, men det behøver ikke være en klog overvejelse.

Tak for tips.
 
Isoleringsproducenterne plejer at have nogle eksempler på deres hjemmesider.

Generelt kan man sige, at to helt fritstående vægge giver den bedste isoleringsværdi, da du bryder alle kuldebroer.

Personligt ville jeg have brugt stående 170 reglar som bærende væg. En 70 regel liggende udenpå og så en type vestkystplade på yderligere 70mm udenpå det.

Indvendigt plast og derefter liggende 45 regel med isolering og installationsrum. Total isoleringstykkelse bliver da 70+70+170+45 = 355mm. Det bliver en meget velisoleret væg, der ikke bliver vanvittigt tyk. Västkustskivorna plejer at have en lambdaværdi omkring 31, så det svarer jo yderligere til lidt mere sammenlignet med almindelig mineraluld!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.