Jeg har en lade som er 10 m bred * 30 m lang. Den har 2 etager. Stueetagen har for lavt til loftet hvorfor jeg overvejer at fjerne bjælkelaget til etage 2. Første etage består af murede betonsokler og en støbt overflade på ca. 5 cm udenpå. Det er en stabil væg. Etage 2 har trævægge og tagetagen er uisoleret. På tagetagen ligger en masse rod og brædder, så vægten er betydelig. Bjælkelagene består af træ, med slagger imellem som isolering. I stueetagen er der bærende konstruktioner i jern og 20*20 bjælker, med bærende stolper i midten af bredden på 10 m. Hvad sker der, hvis man fjerner bjælkelaget mellem stueetagen og etage 1? Spær i tagetagen synes at gå ned i væggen på etage 1, som igen står på cementvæggen i stueetagen. Hele laden skal tømmes for løst materiale, derefter skal den rives. Er der risiko for at væggene "kalver" udad ved sammenføjningen mellem stueetagen og etage 1?

Jeg indser, at jeg må hente en konstruktør, så han kan se nærmere, men det ville være interessant at høre synspunkter og tips at tænke på, måske omkostninger, hvis nogen har en lignende erfaring. Laden er bygget ca. 1940.

Skematisk tværsnit af en to-etagers lade med tagstol, trævægge på 2. etage og betonvægge på 1. etage. Midterstolpe synlig.

Hej Korsö, en ny forummedlem fra det ædle landskab Halland :)
Velkommen til Bygga Hus-forummet!

Spændende projekt, det lader til, at du har anskaffet dig en gammel bondegård eller "hästgård".
Hvor meget tager jeg fejl, hvis jeg gætter på, at det er i Getinge-området?

Jeg synes, det ser ud som en risikofri manøvre, da tagkonstruktionen egentlig ikke påvirkes.

Hvad bliver den nye lofthøjde, og hvad skal du bruge laden til?

Godt, at du får nogen til at se på konstruktionen!
Omkostninger er jo svære at forudsige, da det mest handler om nedrivning. Og det gør du måske selv.

Jeg skruede på den rette højde fast limträ 66x495 i vægstolperne, og så rev man det gamle mellem bjælkelag ned. På den måde havde man noget at gå på, mens man arbejdede med det nye bjælkelag.

66 x 495 er tilstrækkeligt til 270 kg / m2 med 9 m spændvidde og C-C 1100 mm (1100 var standard i 1937) Bombering 15 mm.

270 kg er et mellemting mellem bolig og industri.

Protte

Jeg ville nok tage en bygningsingeniør ind for at se på stabiliteten.

Det er måske ikke nogen større risiko for, at væggene giver efter ved blot belastning ovenfra, men vindkræfterne fra siden kan blive enorme, og så kan væggene give efter, hvis der ikke er noget, der holder imod på indersiden.

Et sammenbrud ville sikkert ende med døden for en person i bygningen, så tag det sikre for det usikre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.