Har lige revet et gammelt toilet ud for i stedet at bygge et vådrum med bruser. To af væggene er pudsede og får mig til at stille spørgsmål.
Den ene væg (billede 1) ser ud til at være hård cement/beton med meget let puds udenpå og derefter et tyndt tapet/tapetklisterlag eller lignende tilbage. Kalkpuds? På de steder, hvor der er boret eller sømmet, er pudsen meget porøs og falder af som sand. Behøver bare "raspe" over væggen med en hammer for at store stykker skal falde af.
Den anden væg (resten af billederne) er samme løse puds, men der er hulrum bagved (se billede 2, 3). Træstykket på billede 5/6 kan trykkes helt ind i hullet, som ses på billede 6. I væggen er der også en form for "armering" i form af papirstrimler - billede 7.
Huset er bygget -48.
Er det kalkpuds? (Hvordan ved man det?) Behøver jeg så at fjerne al puds? Det bliver nok kun et stort hul tilbage i væggen med hulrum.. Ifølge BBV er kalkpuds uegnet underlag for vægge i vådrum hvad jeg forstår (§ 5.5)? Går det at lægge kalkcementmørtel ovenpå kalkpuds, eller er kalkpudsen for svag til dette?
Hvor meget KC mørtel skal man lægge i så fald?
Har købt KC Puds Mørtel C 0-1, men der ser det ud til, at lagtykkelsen maksimalt er 5mm, og jeg kan ikke finde noget pudslekt tyndere end fugeklister på 6mm.
Hvordan gør man i hullerne, for at mørtlen ikke skal falde mellem væggene?
Begynder at få lidt for blandede svar fra artikler, blogs og byggemarkeder.
Det ser også ud til, at GVK og BBV går ind for puds _eller_ spartel, mens jeg fik information om at bruge begge og så vådrumsspartel. Samtidig læser jeg også, at færdigblandet spartel er for svagt..