V
vithaj: Hmm, et sidste spørgsmål - dovenkroppen i mig undrer om det ikke burde være nok at save et hak i Lecavæggen, hvor limtræssøjlen skal være, og stille den (med sålpap imellem) direkte på sålen? Så slipper man for at støbe i hvert fald... men så får man organisk ubehandlet materiale i fundamentet, og det vil vi ikke have... lidt problematisk for bæreevnen, hvis de bliver angrebet af
24 svar · 6,9k læst
·
A
Alexn72: som jeg tolker din beskrivelse så er det fint, tror du uden at blinke kan stille dig på røret hvis du vil uden at det giver efter
4 svar · 2,0k læst
BirgitS
BirgitS: Burde findes på kommunens byggesagsafdeling hvis ikke BRF-bestyrelsen har nogle.
3 svar · 981 læst
·
J
justusandersson: Det besværlige med denne type hus er, at gulvbjælkerne kan have forskellig retning på samme etage! Med de oplysninger, som du har fremskaffet, taler alt for, at væggen er bærende. Stregerne på tegningen kan betyde, at der er en bjælke der.
4 svar · 2,5k læst
·
Viktor.J
Viktor.J: [citat] hvad siger du Justus, ville det have været en mulighed? Jeg kunne også tænke mig at bruge søjlerne gennem loftet og isoleringen for stadig at aflaste ovenfra (hvis det er en passende mulighed).
29 svar · 5,8k læst
·
R
Robban.D: Tør man stole på husets tegning? Hvad jeg tolker, er at hjertevæggen ikke er bærende, planen er at åbne op fra køkken til stue. Ca. 2,5 meter til skorsten (markeret rødt). Også fjerne væggen markeret (blåt) helt... Den væg er i øvrigt allerede med en stor bue i, og har nok været det de seneste 30 år, men på tegningen ser jeg det som om, at den er bærende, hvilket jeg ikke kan få
0 svar · 1,3k læst
·
S
sökande: Har opført en udestue med præfabrikerede dele, og opførelsen er udført af et byggefirma. Efterfølgende viser det sig, at terrassegulvet er 2 cm højere end indendørsgulvet, hvilket skabte problemer, da glasfirmaet skulle etablere en terrassedør. Stamme og vægge sidder på plads med forankring i husvæggen, så dette indebærer fysiske problemer, når døren skulle sættes på plads. Vi
0 svar · 1,2k læst
F
Flopgunder: [citat] Tak for svaret, det ser ud til, at jeg har været lidt overambitiøs med andre ord, men så reducerer jeg lidt, så bliver det fint.
2 svar · 2,8k læst
·
J
justusandersson: Hvis jeg har tolket tegningen korrekt (og regnet rigtigt), får jeg det til i runde tal 30 kN per søjle.
1 svar · 2,9k læst
·
N
Norlino: [citat] Hvor omfattende bliver en nedrivning af gulvet, har du nogen form for prisvurdering? Et etplanshus på 120 kvm. Er det et nivell gulv, som så er nødvendigt?
4 svar · 2,5k læst
T
tergo: det er sværere at trække en gips skrue til træ i pladeregel end en gips skrue til plade
3 svar · 6,1k læst
T
tergo: hvis du skruer i pladereglerne så ingen selvgående skrue og ikke forbore, brug en skarp træskrue fx gipsskrue til træ
3 svar · 4,1k læst
·
E
erik999999999: Tak for din tid! Jeg forsøger primært at finde en konstruktør! Jeg vender tilbage med resultatet. Inden for et år burde det kunne være gjort! Når jeg ser nærmere på tegningen, ser jeg, at pladen, der udgør gulvet til etage 3, fortsætter ind i loftet til køkkenet på etage 2. Så forstår jeg, at jeg kan fjerne vægstykke C, og det gør mig meget glad! Jeg troede fejlagtigt, at eftersom
6 svar · 3,6k læst
·
J
justusandersson: Dampspærre bør normalt ligge på den varme side, og man kan ikke have to dampspærre i samme bjælkelag, så den nederste skal fjernes. Hvis kælderen er helt opvarmet, behøves der egentligt ingen dampspærre, men hvis kælderen altid er lidt køligere, kan den ikke gøre nogen skade.
1 svar · 3,2k læst
M
-MH-: Ingen af de indvendige lofter ser ud til at være lavet til at isoleres.
2 svar · 1,5k læst
J
justusandersson: Hvis væggen ikke når en bjælke, kan den ikke være bærende. Med de kraftigt tykke murede ydervægge tror jeg ikke, at væggen har nogen stabiliserende funktion heller.
1 svar · 1,4k læst
·
Violina
Violina: [citat] Passende skruer til regels tykkelse.. det skal nok bruges to forskellige slags (en til at fastgøre reglen i væggen og en til at fastgøre produktet i reglen). Jeg ville have fremstillet en stålramme til at fastgøre den i, som jeg derefter ville have skruet i reglerne i væggen, men jeg er dygtig til at overarbejde sådanne ting.
3 svar · 1,5k læst
BirgitS
BirgitS: Det burde findes flere tegninger, når huset er så nyt, dog er de måske ikke blevet digitaliseret, og du skal lede i et arkiv. Hvis du kan få adgang til at inspicere, hvordan tagbjælkerne er konstrueret, kan det muligvis ses, om det er fagværkstagstole (W-form), for i så fald bør ingen indervægge være bærende. Men en bygningskonstruktør, der kan tjekke på stedet, er jo godt.
5 svar · 1,4k læst
·
J
justusandersson: W-spær ser ud til at være solidt og kompetent lavet, ud fra hvad man kan se på billederne. Jeg kan ikke se noget problem med at fjerne den aktuelle skillevæg. Hvordan tagkonstruktionen i vinklen ser ud, kan jeg ikke helt afkode fra tegningen. Begrebet "hanebjælke" ser ud til ikke at være korrekt anvendt, selvom det er et kraftigt stykke tømmer, det er lavet af. 5x8 tommer svarer til 45x280
5 svar · 2,3k læst
·
Shakula
Shakula: [citat] Tak for forklaringen! Kan meddele, at loftet stadig i princippet er tomt, der ligger kun en pulka og cykel der nu. Stillads blev heller ikke købt, så opbevaring af det blev også løst... :)
8 svar · 9,4k læst
·
T
Tompafix: [citat] Jeg antager, at I ikke skal have døre?
1 svar · 1,1k læst
·
E
esmeralda22: vi overvejer at indrette kælderen. I dag flydespartel med farve og i fremtiden måske noget som billedet nedenfor. [bild] men.. jeg har et fra-til-luft aggregat i kælderen, kan jeg udnytte det? I skrivende stund har jeg -3 grader udendørs, og afluften er på 4 grader, hvordan ville det være at lade afluften passere først kældergulvet, inden den ryger ud af huset?
0 svar · 1,6k læst
B
Boan: [citat] de samlinger, der er frie, har jeg tapet med T-flex
9 svar · 2,3k læst
Mattenylle
Mattenylle: [bild] [bild] [bild] Dette er altså væggen mod gangen, set fra opbevaringen
1 svar · 1,2k læst
·
jockeping
jockeping: [citat] Præcis. Hvis du bygger væg og tag i den konstruktion og fastgør til eksisterende vægge, holder det.
3 svar · 2,5k læst
·
J
justusandersson: [citat] Joda, men det er en fordel, hvis bjælke og søjle har omtrent samme bredde.
14 svar · 4,5k læst
·
J
justusandersson: Nja. Limträbalkarna bør være 90x180 for at få en OK svaj. c/c 800 mm for acceptabel nedbøjning. Ellers går det nok godt.
1 svar · 1,3k læst
J
justusandersson: Ja, de må nok betragtes som selvbærende. En slags variant på saksetagstole. De ser ud til at have holdt ret længe desuden.
1 svar · 1,2k læst
·
J
jonaserik: Måske udtrykte jeg mig lidt forkert med afveksling, mente at støtte op mens du ordner det med nedrivningen, det er langt over der og måske ikke godt med veksle af så. Er ingen konstruktør som kan give råd på dette, kun med støtning og at sætte en eller flere stolper tilbage ved færdigt gulv, Findes der nogen på forummet som kan dette med holdbarhed?
4 svar · 3,6k læst
·
optimum
optimum: Jeg havde fulgt forslaget tidligere med plade mellem reglerne at fastgøre i. Sandsynligvis havde jeg sat en krydsfinerplade. Derefter havde jeg monteret islagsmøtrikker før jeg satte pladen op. Altså sådan her bagfra som man derefter skruer vægbeslaget i. [bild]
3 svar · 4,7k læst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.