Jeg har en gammel lade, der bruges som garage. Sekelskiftesbygning, som er ombygget x antal gange på forskellige måder.
I ca. en tredjedel af laden er der støbt betonplade, og den anden del har støbt betonplade med trægulv ovenpå, men mellem disse er der muldjord, hvor der har været en højere jordbænk end de to andre gulve.
Der har jeg tænkt mig selvfølgelig at støbe en betonplade for at få et ensartet og jævnt gulv gennem hele bygningen.
Mellem trægulvs-delen og muldjorden er der så en grundmur og en tværlagt bjælke i jorden, som en stolpe står på. Denne stolpe bærer mellemtaget... Problemet er jo, at jeg skal fjerne den tværlagte bjælke og skære ned en del af grundmuren for at få alt på samme niveau. Men det kan jeg ikke, eftersom stolpen står på begge.
Antager at stolpen ikke bliver stående, hvis jeg forsøger at fjerne på siderne af den.
Så jeg ser disse muligheder:
1. Kan man bygge om tagstolen på oversiden af mellemtaget, så det bliver selvbærende i stedet og helt uden stolper? Denne tagstol kan egentlig se ud hvordan som helst, enten H- eller W-formet?
2. Man burde vel kunne sætte op to stolper mellem den nuværende stolpe og ydervæggene, som holder taget op i stedet på begge sider? Så kan jeg fjerne denne stolpe i midten. Problemet er dog, at det er jordgulv, så jeg skal sætte noget i jorden, som de nye stolper kan stå på. Enten sætte piller eller midlertidigt måske bruge stenplader på jorden og sætte støtte?
3. Som 2, men med stolperne helt ud til væggene.
Helst en permanent løsning, for stolpen er i vejen alligevel, men jeg nøjes også med en midlertidig, indtil det nye gulv er støbt, og så kan jeg sætte stolpen tilbage.
Paint-skills på hvordan det ser ud:
Eller et af disse alternativer for at støtte op. Ovenstående 3 alternativer hurtigt illustreret
Sådan ser det ud i virkeligheden:
Stolpen i spørgsmål er altså spiket mod tværbjælken, der holder mellemtaget:
Tværbjælken langs jorden på jordgulvet samt grundmur. Står ca. 50/50 på begge og er spiket i tværbjælken.
Samme, men anden side af stolpen, her er mere tilbage af grundmuren. Jeg vil altså have alt ned i samme niveau som trægulvet.
En donkraft til at løfte lidt på taget og indsætte 2 stykker stolper på hver side ca. 1 meter fra muren, du skal rive ned. Bunden for stolperne kan du lægge en eller 2 st cementplader 300X300 mod jorden, det holder godt.
PS Så jeg nu, at bjælkelaget er på tværs, så bliver det en kraftig regel i loftet tværs bjælkelaget, så bliver det samme afveksling som du har nu
Du mener, at jeg kunne have gjort sådan her, dvs. sætte en kraftig regel fra kippen til bjælken for mellemtaget? Og så kan jeg fjerne stolpen nedenunder?
Måske udtrykte jeg mig lidt forkert med afveksling, mente at støtte op mens du ordner det med nedrivningen, det er langt over der og måske ikke godt med veksle af så. Er ingen konstruktør som kan give råd på dette, kun med støtning og at sætte en eller flere stolper tilbage ved færdigt gulv, Findes der nogen på forummet som kan dette med holdbarhed?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.