Hej!

Flyttede for nylig ind i lejlighed med enkel gipsvæg + stålregler med cc på 450 mm og ønsker at montere følgende;

1. Vægbeslag til tv (ingen arm). TV'et er et lettere 40 tommer og vejer måske omkring 6-7 kg. Dette kan dog blive skiftet ud til 50 tommer, som skønsmæssigt kan veje omkring 13-16 kg.

Spørgsmål: Skal jeg bruge molly/expander eller er det fint at forbore huller (typ 2-3mm) i reglen og derefter blot bruge en 5-7 mm træ/stålskrue? Hvad foretrækkes egentlig...

2. Stringhylde bestående af 3 gavle, hvilket er 2 sektioner á 800 mm. Her bliver det problematisk kun at montere i reglerne, men hvad siger ekspertpanelet til at i det mindste finde 1 regel og forbore/skrue (som ovenfor) samt molly til de to andre? Belastningen vil ikke være maksimal, men selvfølgelig en del bøger mm. Gavlene fastgøres med to skruer i væggen og hviler også på en lille fod på gulvet.

tak!
 
Hej!

Hvis det er muligt at få regelmæssig kontakt, så er det naturligvis at foretrække.
Hvis det ikke er muligt, så forsøg at sætte så mange fastgørelsespunkter som muligt (med sund fornuft selvfølgelig..)
 
En gipsekspander klarer 20-25 kg (med sikkerhedsfaktor) i udtræk, så kør på det. Monter med montagetang, så du ikke risikerer, at alt roterer og ødelægger væggen. Jeg har ikke set nogle udtræksværdier på en stålregel, men det er jo ret blødt plade i dem. Vælger du alligevel at skrue i dem, så brug en skrue, der er lavet til plade, ikke en træskrue.
 
det er sværere at trække en gips skrue til træ i pladeregel end en gips skrue til plade
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.