Hej!
Vi skal købe hus. Har nu fundet et hus, vi er meget interesserede i, men har brug for hjælp til at tolke inspektionen.

Det står, at der er taget prøvehuller i nederkanten af indvendig vægsyld, og fugtkvoten var 14 %, men der blev dog bemærket en afvigende lugt fra prøvehullet. Betyder det, at der mest sandsynligt er skimmelsvamp i huset? Hvordan kunne dette i så fald løses?

Prøvehuller i gulvet viste værdier lige under kritisk niveau, flydende gulvkonstruktion. På hvilken måde er denne konstruktion en risikokonstruktion med hensyn til fugt og skimmelsvamp?

Hvordan ville I gå videre? Egen bygningsinspektør? Mere indgående inspektion? Lægges bud eller bare glem huset?

Taknemmelig for hjælp!
 
Har I været i huset? Har I følsomme næser, så I kan afgøre, om det lugter mærkeligt i huset? Satte der sig nogen underlig lugt i tøjet?

Hvis det havde været mig, havde jeg taget en bygningssagkyndig ind (eller endnu hellere en kyndig snedker), som kunne afgøre, hvor alvorligt problemet er. Er det alt for slemt, er det bare at slippe huset. Man behøver ikke at købe sig bekymringer imho.
 
Hej, Der blev bygget mange huse med plade på jord mellem 1965-1985, men dengang manglede der viden om, hvordan skimmelsvamp opstår. I dette tilfælde lagde man isoleringen ovenpå betonpladen samt trærammer og derefter undergulvet. I næsten alle tilfælde også uden dampspærre. Det betyder, at man har en stor overflade i huset, hvor fugtvandring sker i forskellig grad alt efter jordforholdene ind i huset, hvilket sætter sig på vægge og vinduer og især i undergulvet som skimmelsvamp. Dette i kombination med selvtræksventilation og sparsomt med varme gør problemet endnu værre.

Denne risikokonstruktion er så kendt, at man ikke kan påberåbe sig skjulte fejl, uden at som køber skal man være klar over dette; det lyder lidt barskt, men sådan resonerer man i de juridiske kredse.

Men hvis det er et hus, man ønsker, ville jeg nok kalkulere med at rive alt gulvet op og gøre det bedre. Men dette passer måske ikke på jeres objekt, men vil bare oplyse lidt om situationen.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sagde:
Har I været i huset? Har I følsomme næser, så I kan afgøre, om det lugter mystisk i huset? Satte der sig nogen mærkelig lugt i tøjet?

Hvis det havde været mig, havde jeg taget en inspektør ind (eller endnu bedre en kyndig tømrer), som kunne afgøre, hvor alvorligt problemet er. Er det alt for slemt, er det bare at slippe huset. Man behøver ikke købe sig bekymringer imho.
Vi kunne ikke lugte nogen muglugt, og da vi har været til mange fremvisninger (bl.a. hvor der tydelig lugt af mug fandtes) tror jeg, at vi burde have lugtet en sådan lugt..

Tak for tip. Vi må overveje, om det er værd at byde, og i så fald kræve en egen inspektion!
 
H håbbe1961 sagde:
Hej, Der blev bygget mange huse med plade på jorden i perioden 1965-1985, men dengang manglede der viden om, hvordan skimmel opstår. I dette tilfælde lagde man isoleringen ovenpå betonpladen samt træregler og derefter gulvunderlaget. I næsten alle tilfælde også uden dampspærre. Det betyder, at man har en stor overflade i huset, hvor fugtvandringen sker i forskellig grad afhængigt af jordforholdene ind i huset, som afsætter sig på vægge og vinduer og især i gulvunderlaget som skimmel. Dette i kombination med naturlig ventilation og sparsom varme gør situationen endnu værre.

Denne risikokonstruktion er så kendt, at man ikke kan hævde skjulte fejl, men som køber skal man være klar over dette. Det lyder barskt, men sådan er ræsonnementet inden for det juridiske område.

Men hvis det er et hus, man vil have, ville jeg nok kalkulere med at rive alt gulvet op og gøre det bedre. Men dette passer måske ikke på jeres objekt, men vil bare oplyse lidt om sagen
Hvor omfattende bliver en nedrivning af gulvet, har du nogen form for prisvurdering? Et etplanshus på 120 kvm. Er det et nivell gulv, som så er nødvendigt?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.