Bygningsfysik
Cerb: [citat] Sandt. Måske gør jeg det til et større problem end det er. Hvis ikke andet kan jeg jo prøve at være mindre magelig og løfte på tæppet nu og da.
hapazard: Hvis du kører med dobbelte skiver, gå ned i regeldimension, så sparer du lidt bredde!
Thomas_Blekinge: 8 mm hul, god nylon-pløk, skrueøje.
sir j david: [citat] Havde helst undgået det. Men som jeg tolker summen af svarene her, vil det ordne sig.
Michael92: [citat] Ja det var vel det jeg et eller andet sted mistænkte Nu har jeg fået svar på de spørgsmål, jeg har. Jeg må takke så forfærdeligt meget for dine svar
Jim_the_one: Kan spærkonstruktionerne klare belastningen? Spontant føles det som, at ekstra gulvbjælker er den rette vej at gå.
Gralov: [citat] Okey, så forstår jeg. Jeg takker for al din hjælp.
justusandersson: Tegningerne giver ikke grundlag for at spekulere i, om der er selvbærende tagspær eller ej. Vend tilbage, når du har fået adgang.
justusandersson: Kig opad i huset og se efter, om der er noget, der kan hvile på den væg.
Simmeman: Hej, er i gang med at opbryde kældergulvet i fyrrummet. Der hvor oliefyret tidligere stod i forbindelse med skorstenen, var der ca. 5-10 cm højere betongulv end resten af gulvpladen. Det viste sig, at det ikke kun var højere, men også gik dybere end resten af pladen. spørgsmål 1: Kan denne del have nogen stabiliserende/bærende funktion for skorstenen? Spørgsmål 2: Er væggen mellem
Anhyan: Lige præcis, og hvis jeg så at sige har "sagt at skide i det blå skab", kan jeg fikse det på en måde?
Chippe: Det må være skråspiker. Fandt en anden tråd på forummet, hvor de skrev, at det er ok, men i mit tilfælde burde jeg kunne skrue fra ydersiden ind i enden på tagbjælken. https://www.byggahus.se/forum/threads/borde-takbjaelkarna-ha-balksko-eller-raecker-skraspik-altantak.371187/
scorp1on: Har du nogle tegninger, som du kan lægge op? Typ en plan- og sektionstegning?
Pattefnatee: [citat] Top, og tillykke! Jeg lykkedes at finde en konstruktør for et tidligere anliggende i naboforeningen, og de løste det gratis også, så lidt held her også :)
justusandersson: I sådanne situationer skal man ikke stole på tømrere, medmindre de er meget gamle og erfarne og behersker byggetypen. Desværre er de sidstnævnte nok ikke i live længere. Det lyder ikke som et umuligt problem, men jeg ville ikke udtale mig uden en tegning.
16386: Det er byggeanmeldelse, ikke byggetilladelse, for dette.
Matti_75: Den kan ikke fjernes uden at erstattes af noget andet. Det afskårne bjælkelag bæres op af denne.
KVC: Tusind tak for hjælpen, det gik vejen!:D(y)
gluecifer: Nemt at kunne aflæse tallene, sådan en skal det være i forskud til juleaften :) Har faktisk en anden type, https://www.hultafors.se/products/vinklar/H0107-geringsvinkel-gv/79408 men jeg er vel ikke helt kompis med den.
Gusten_Gnuk: Som Justus siger, gør kortlingar ikke så meget sammenlignet med en skrue-limet plade tror jeg med hensyn til lasfordeling Den skrue-limet plade giver jo både øget stivhed og øget lasfordeling, mens kortlingar kun giver øget lasfordeling. Øget lasfordeling kan jo hjælpe mod svigt, men løser ikke problemet med, at konstruktionen er for svag for udbredt last uanset.
Havsslott: Ah ok, tusind tak for svaret. Det lyder som en rimelig grund i mit hus også, hvis jeg tænker på placeringen. Så river jeg det væk!
ByggareB0bby: Uindrett loft og et ventilationsanlæg (+ en masse rod) findes der i dag... Derimod er tanken vel, at vi i fremtiden skal indrette endnu et soveværelse eller opholdsrum deroppe.
konne: [citat] (y) Så kører vi med det fra og med nu
oswim: [citat] Godt der! jeg laver en skitse med inkluderede bærende indervægge. Fundamentpunkterne indser jeg nu er helt underdimensionerede for mit valg af bærende bjælke (Træguidens dimensioneringstabel). Jordforholdene kender jeg ikke, da jeg ikke har nogen grund i øjeblikket, kigger dog på grunde med klippe, men det vil skulle tilpasses, når jeg kender underlaget :)
link74: [citat] Jo det viste sig, at der var en bygningsingeniør på arbejdet, som modvilligt hjalp mig med både beregning og kontrolplan!
Gabbe1: I dit tilfælde fungerer det fremragende med en HEA120. Den bliver lettere og billigere.
justusandersson: Tværgående tagåse står der, hvilket er lidt tydeligere. Det er dog alligevel en forkert betegnelse. En åse er altid længdegående. Bemærkelsesværdigt at Svenskt Trä er så dårlige til svensk! Uden at have gennemgået beregningerne kan jeg sige, at det bør være muligt at erstatte 45x245 c/c 1200 med 45x220 c/c 600.
justusandersson: Lad diagonalen gå ud i hjørnet. Det er nok, fordi du bygger op mod en væg. Ellers kræver drivhus diagonaler i alle væg- og tagplan.