Hej, ny bruger her og poster for første gang!

Jeg har overvejelser omkring at renovere 3 mindre soveværelser i min etplansvilla, bygget omkring 1973 (hvis jeg ikke husker forkert). Jeg vil gerne slå 2 soveværelser sammen i højre hjørne på tegningen, venligst se annoteret billede, ved at rive den markerede væg. Som nyboligejer er jeg usikker på, om denne væg er bærende. For øvrigt så har væggen både eludtag og en ledning trukket til telefonstik i "mellemsoveværelset", hvis det giver nogen ledetråde.

Jeg bemærker, at på den større tegning af huset har man markeret en væg som "væg demonterbar" (markeret med tallet 14 og en lille pil) med hensyn til væggen mellem "soveværelse" og "stue" i øverste venstre hjørne af tegningen, og denne væg er blevet fjernet.

Venligst se vedhæftede billeder. Er tegningen nok, eller er der behov for supplerende oplysninger eller billedmateriale fra indersiden af huset?

Tak på forhånd for råd og idéer!

Blåttryk af enplansvilla, bygget i 1973, vist i skala 1:100. Skitse viser facade A med døre og vinduer. Plantegning af en enplansvilla fra 1973 med markerede vægge og dimensioner, herunder sovrum og væg mellem "sovrum" og "vardagsrum". Byggeplan i enplansvilla fra ca. 1973; viser tre soveværelser, en markeret væg til potentiel fjernelse og elektriske installationer, rød pil angiver væg.

Hej, En sektionsritning kunne nok svare på dette, hvor man ser takkonstruktionen, ja hele huset i gennemskæring. Ser ingen ekstra kraftige vægge indendørs heller, så man mistænker, at taget er selvbærende, men dog ikke sikker.

Sektionsritning, ajj då, nogen sådan har jeg ikke! Jeg har en yderligere tegning, hvor man har placeret elelement i huset, men det er alt :/

BirgitS
Du bør nok tjekke, om kommunen har noget andet end eltegninger.

Velkommen til forummet også!

Jeg kontaktede kommunen og fik følgende tegning, tror at den blev brugt, da man søgte om tilladelse til at installere brændeovnen. De havde også en tegning af garagen, men det er alt. Jeg antager, at det næste skridt bliver at kontakte en bygningsingeniør for vurdering af væggen?
Plantegning af et hus, der viser layoutet for forskellige rum som soveværelser, køkken, bad og en planlagt placering for en brændeovn.

BirgitS
Det burde findes flere tegninger, når huset er så nyt, dog er de måske ikke blevet digitaliseret, og du skal lede i et arkiv. Hvis du kan få adgang til at inspicere, hvordan tagbjælkerne er konstrueret, kan det muligvis ses, om det er fagværkstagstole (W-form), for i så fald bør ingen indervægge være bærende.

Men en bygningskonstruktør, der kan tjekke på stedet, er jo godt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.