Vitvaror
MaoLin: Det blev http://www.gransbygden.se/produkter.php?p=6361, väntar nu på den. Så får se hur bra det blir :)
hecke: Har precis köpt en Husqvarna QT3662X frys och vi tycker fläkten låter störande, Kompressorn låter mindre. Det är inte extremt högt ljud men att fläkten surrar ständigt är det som stör. Detta är ju en av Husqvarnas dyrare modeller och enligt säljaren med helsvetsat chassi tillverkade i Svergie så jag hade förväntat mig att de var bättre avseende ljud. Vår tidigare 13 åriga frys
zica: Mät spänningen till kompressorn precis innan den låser sig.
Joxaren: Ja jag tänkte ju det när jag "fixade" röret att "bra nu håller det ju tills jag köpt en reservdel". Men som det heter: det man inte ser finns inte.
hempularen: Låter lite som felet jag råkat ut för på vår LG maskin. https://www.byggahus.se/forum/vitvaror/270010-lg-tvattmaskin-tommer-inte-ordentligt.html Där har jag bytt avloppspumpen (ca 450 kr inkl. frakt). Efter lite analys av den trasiga pumpen så verkar det som själva "pumpskoveln" har släppt från motoraxeln. Jag bytte pumpen häromdagen det verkar fungera nu, men kanske lite för tidigt
torbeno: Bara vrid hårt med polygrip eller liknande. Det som kan hända är att silen går sönder, en ny kostar inte så mycket. Alternativt: Lossa fronten så kommer du åt slangen mellan trumman och pumpen. Lossa den och fiska upp skräp/strumpan därifrån. mer jobb
the_warpi: Annars funderar jag på att köpa en 40x26 rektangulär stekpanna (för matlådor, storkok etc) och kanske någon stekplatta (för kanske pannkakor etc). Den har drygt dubbelt så stor yta som den största stekpannan jag har idag. http://www.amazon.de/ELO-82661-Br%C3%A4ter-Trend-Induktion/dp/B009NCDND2/ref=sr_1_40?s=kitchen&ie=UTF8&qid=1454005212&sr=1-40 [bild]
JohanLun: Vi bestämde oss för Bosch (rostfria varianten av den som JB tipsar om ovan). Vi kör Bosch på allt nytt (kyl-frys-disk-micro) och har kvar electrolux induktionshäll och spis då de funkar bra. Fläkt blir en Siemens, då Bosch och Siemens har exakt lika fläktar i 60 bredd men vi ska ha den bredare varianten som inte finns att köpa som Bosch utan bara Siemens. Dock kommer jag inte kunna
danjac: [citat] Det funkar nog bättre än det jag hade tänkt från första början. Tack :thumbup:
Olaf3: 36:- tog den lokala Cylinda handlaren efter att ha beställt hem ett glas åt mig. E4380022. Mindre än en 10del av vad Nettoparts begär (fast de kanske hade pris inkl spis)
murmil: Nä - vi tyckte den var för gammal för reparation. Nu är den skrotad och det blev en ny Electrolux, EUF2946AOW. Men svårt att få riktigt grepp på vad som skiljer mellan olika modeller. Fem års garanti iallafall, så då borde det ju vara hyfsad kvalitet... kan man hoppas.
Spirit78: [citat] . Off topic Varför finns ingen svaraknapp när man är inloggad? Funkar bara i mobilen? Är tvungen att logga ut, leta upp tråden och sedan trycka svara, och sen logga in? Svara-knappen fnns helt enkelt inte förrän jag loggat ur? Kör Chrome Är det vanligt med kretskortsfel? Och antar att det är hemförsäkringen som gäller då? Är det värt att byta, då det känns som om när
Satsuki: På vintern är det oslagbart för att torka ungarnas kläder till nästa skoldag (hinner inte torka över natten utan värme). Resten av året använder vi det som torkställning, förvånansvärt många saker mår inte bra av att tumlas (träningskläder, vissa kläder med tryck, stickat, en del underkläder etc), och håller längre och ser finare ut om man inte tumlar dem. Skulle aldrig vilja
Anonymiserad 137805: din tekniker skulle värmt om alla lödningarna i den raden....
Anonymiserad 137805: jasså en whirlpool tippa den bakåt o se om det kommer ut nått vatten annars är det nivåsensorn reservdel 480140101529
Fairlane: Ringde Bosch service och de ville direkt boka ett besök för 1300 kr (30 minuter), alternativt 900 kronor, men då ger de bara en prisuppgift. Behöver de mer id än 30 minuter så blir andra halvtimmen lite billigare så man hamnar på cirka 1600 kr för en timme. Jag hittade en liknande tråd, men det var en 4 år gammal maskin från Bosch, av annan modell och där pratades det om att byta
pelpet: Troligen är gamla tvättmaskiner bättre än nya. Se denna tråd: https://mobil.byggahus.se/forum/ovrigt-husrelaterat/194571-nar-ar-gamla-saker-battre-nya.html
karlmb: OK. Skitkvalitet fick jag iaf för 3 år sen, oavsett var den tillverkats. ;)
fredrik.johansson: Tack, det var i första hand dina tankar jag var ute efter electroluxaren, jag har läst många av dina kloka inlägg tidigare och det brukar vara bra förslag! Jag ska kontrollmäta lite och återkommer! Spisen är ju mycket bra för övrigt så den får gärna hålla ett tag till.
Haba_tsutt: fantastiskt, tack skall ni ha! På era svar tolkar jag att den målade sidan skall vara inåt ugnen (för att förtydliga) - vilket betyder att jag måste svänga glaset :)
einde: Bytt ut avkännaren idag och nu fungerar den klockrent. Stort tack!
Marald: Gamla spisen börjar ge med sig, och tankarna går till Större och Bättre när man ska leta ny.. 😀 Så dubbla ugnar verkar fränt! Har någon använt en spis med dubbla ugnar och kan dela med sig plus och minus? Och gärna namn och årgång på den så jag kan leta upp den som verkar vara bäst på en hemsida nära mig. Tackåtack!