2 060 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Hur ska en häll monteras egentligen?
Hej,
Vi har köpt en häll från IKEA, denna är "monterad" på en stenskiva. Monteringen i detta fallet är endast inkoppling av sladd och sen ska den då ligga i hålet i stenen. Den har gummilist runtom som ska se till så att väta inte tar sig ner i hålet och ner på ugnen. Men man kan misstänka redan nu att det inte blir lätta att hålla rent.

http://i.imgur.com/bw4YP3X.jpg
Enligt IKEA så är det såhär den ska installeras, inget annat!? Det känns som att det skulle behövas någon form av tålig färgad(svart) fog?
Vi har köpt en häll från IKEA, denna är "monterad" på en stenskiva. Monteringen i detta fallet är endast inkoppling av sladd och sen ska den då ligga i hålet i stenen. Den har gummilist runtom som ska se till så att väta inte tar sig ner i hålet och ner på ugnen. Men man kan misstänka redan nu att det inte blir lätta att hålla rent.

http://i.imgur.com/bw4YP3X.jpg
Enligt IKEA så är det såhär den ska installeras, inget annat!? Det känns som att det skulle behövas någon form av tålig färgad(svart) fog?
Du har ju en gummilist runt kanten eller hur?
Denna räcker för att hindra vatten vid överkok utan att ställa till dit för ugn/lådor undertill. Något som däremot kan ställa till det är att få loss hällen om du silikonat fast den. Har varit på en och annan sådan nämligen ...
Denna räcker för att hindra vatten vid överkok utan att ställa till dit för ugn/lådor undertill. Något som däremot kan ställa till det är att få loss hällen om du silikonat fast den. Har varit på en och annan sådan nämligen ...
Har fått för mig att silikon går att skära med skalpell eller liknande? Eller är det segare än så?torbeno skrev:
Känns ju som att man kommer få lägga en hel del jobb på att hålla rent vid hällen om man inte fyller igen det med något. Troligen får man ta till någon borste, det lär ju inte räcka med att torka med en fuktig trasa direkt.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det finns värmebeständig silikon för ändamålet. Silikon 300 från Casco har jag för mig. Finns åtminstone på K-rauta. Hällen får du nog lös med en mattkniv om det behövs. Jag tror dock inte du behöver oroa dig för det, vitvaror brukar sällan gå sönder om det inte står Electrolux eller Husqvarna på dom
Jag har förvisso köpt Ikeas som är Electrolux så det blir kanske ett byte
Ska bli intressant att se hu kvalitén verkligen är men just nu känns den bra 
Avsätt så bör ju inte latex vara svårt att karva av från en sten väl? Kanske värre med att få av det från hällen om den nu bara ska lagas och tillbaka på plats igen.
Avsätt så bör ju inte latex vara svårt att karva av från en sten väl? Kanske värre med att få av det från hällen om den nu bara ska lagas och tillbaka på plats igen.
Klicka här för att svara