Vitvaror
fredrik.johansson: Nej, jag lagade min gamla Electrolux-frys istället, så problemet löste sig i alla fall...
Kran43: Tack för alla tips. Nu har jag en hel del att studera.
nino: Telefoner... Hur felsöker jag enklast? Är inte så hemma på sånt här
Anonymiserad 137805: Koppla in en condensing unit och ställ den på utsidan. Så blir det tyst inne.
j-o75: Jag tänkte fel. Det var inte så svårt att byta den. Nu går kylen igen! Hoppas den stannar innan noll.
tergo: De gamle var bra jag har HQ kyl o frysskåp som jag köpte 1999 funkar fortfarande har aldrig behövts repareras (ta i trä) men troligen blir det snart dags att köpa ny, vilket märke är bäst helst ett där man kan köpa överskåp i plåt till
Zingo01: Tycker de ljudmässigt fungerar bra nu, var väl lite inkörnings, dock undrar jag över temperaturen, har ställt in kylen på 2 grader med circ. fläkt på men har 2 små termometrar högst och längst ned i kylen som visar mellan 3-5(nere) och 4.5-6.5 (uppe) grader circus, är detta normalt? tycker den borde hålla lite lägre kyla om man nu kan ställa tempen i ensteg 2-8 grader?
BirgitS: Står det i manualen att något ska göras innan maskinen används första gången eller i samband med installationen?
vedklyv: [citat] Det gör det inte, men ju fler prylar man stoppar in och som ska samverka med varandra, ju större felmöjligheter skapar man.
Krypstocken: skall ge det ett försök.... Trumman kostar 1300 plus tid och resa(4 timmar, en ö i GBG skärgård ), ungefär vad en ny maskin kostar [bild]
Paxman: Efter som ch1efen's felpost pumpade tråden insåg jag att jag inte knutit ihop den. Fläkten beställdes, levererades mycket snabbt och byttes enkelt ut. Ungen har fungerat felfritt sen dess, så priset för fläkten var klart värt det. Ingen vet ju hur länge ugnen kommer hålla, men blir det några år så är ju knappt 600 spänn inte mycket att snacka om.
Anonymiserad 137805: Om du drar ut maskinen och lägger den på rygg så ser du om du vill ge dig på det själv.
Proppas: Hur får jag tag på en borstlös dammsugarmotor till min Allaway centraldammsugare? (den sotar ner utrymmet där den sitter) Det finns i Kina men då måste jag tydligen köpa minst 200/ månad!!!
Anonymiserad 137805: Övre spolarmen kanske inte går runt riktigt pga Slitna lager Skit i hålen Tar i någonstans Kan även vara spolarmsväxlaren som kärvar men det borde sätta felkod. Långsam urpumpning Långsam fyllning Kass diskpump (vanligt) men det brukar man höra på oljudet. Finns många flera fel men då brukar det inte pipa.
Ronja64: [citat] Hej! Jag vill bara tacka dig för support! Utan ditt inlägg hade jag köpt en avloppspump. Jag hade ju inte förstått vad som varit felet och förstås varit glad. Men nu är jag ännu gladare då problemet är fixat! Det var den lilla packningsringen bakom propellern som lossnat. Körde en tvätt och voila! Har nog aldrig varit så lycklig av att höra vattnet flöda från en tömning!
Ronja64: Hej! Ny medlem och lite okunnig, inte bara gällande mina inlägg. Vet inte hur jag ska redigera. Så jag kompletterar med ett inlägg. Till saken hör att cylinda ft5186 funkar med allt utom att den tömmer. När jag tömmer manuellt fortsätter programmet. Kollat bälg, avloppsslang, avlopp etc. Allt ok. Inga stopp. [bild] Vattnet rinner ju ut men pumpar inte till avloppslangen. Propellern
A-Man_08: Jag har en made in Germany man känner en skillnad i plasten mot våran tvämaskin Series 6 som är made in Turkey" plasten är hårdare och vassare, säker fler delar som känns billiga.
AndersS: Samma grejor men under två olika varumärken så kolla specifikationerna och jämför pris. Säljs oftast av olika återförsäljare.
Anonymiserad 137805: Reklamera den omgående Vita klegget är en ljuddämpare för att minska ljudet i rörer Den gröna ärgen är normalt. Långa gångtider är normalt nu för tiden då kompressorerna är för små. Däremot skall du inte se någon isbildning inne i kåpet.
torbeno: Ok. Har du fem års garanti så finns den möjligheten
Anonymiserad 137805: Det är ju en funktion av monteringsdjup oxå. Men nog borde en modern disk gå att få dit
fusion: [citat] Du som kan allt om vitvaror, fjädrarna i frontluckan har gett upp. Kan man byta dessa ? Har försökt hitta reservdel men gått bet.
Anonymiserad 137805: Nu har väl de flesta märkes spisarna avluftning till ugnen.
Anonymiserad 137805: Ja det är rätt att det skall vara vatten i avhärdaren Den tillsynes vita fyrkantiga låda i mitten är nivåkammaren
Anonymiserad 137805: Den stora recept tråden.... Tror inte att jag sett någon micro med evakueringsfläkt Däremot har alla minst en kylfläkt vilka är viktiga.
Klacken: Hade samma problem. Kletade på Sikaflex, klippte av en bit cykelslang och trädde över. Förstärkte ändarna med vulktejp. Lär hålla längre än resten av maskinen. Gjorde detta eftersom gummit inte gick att köpa löst. Dessutom var den limmad i ena änden.
fredrik.johansson: Jag hade tur, kompressorn var hel och bekymret var x2-kondensatorn för 40kr som byttes och sen fungerade det fint! https://www.byggahus.se/forum/threads/kompressor-vill-inte-starta-till-frys-siemens.270266/page-4#post-3306748