Villalarm & Hemautomation
DarrenB: Har ett antal Verisure Smartplugs som ligger oanvända hemma och har tänkt använda dem för att rapportera larmets status till mitt hemautomationssystem från Vera. Har även 3 st Fibaro Wall-plugs. Har gjort ett initialt experiment där jag har Fibaro-pluggen inkopplad i väggen och sedan 1 st Verisure Smartplug inkopplad i Fibaron. Jag trodde att jag behövde hålla på med att ha en lampa
AndersPS: Det var fel i installationsanvisningen, så nu fungerar det. Instruktionerna hade vänt på plus och minus.
SteffeM: Hej, Jag har haft DLS 5 installerat på min dator och det har fungerat mycket bra, nu har jag bytt dator och skulle leta reda på DLS 5 igen men har inte lyckats hitta det. Är det någon som har en länk eller vet var jag kan ladda ner programvaran, var förstås inte så förståndig att jag sparade installationsfilen från förra gången.
bigdaddy: Hej Jag ber er verkligen om hjälp med detta som är ett stort bekymmer för oss. Hoppas vi kan få råd. Vi har köpt ett larm till huset som heter SafeHome. Tänkte testa det. Billigt larm som vi istället köpt mycket tillbehör till. Jag hoppas ngn kan hjälpa mig, ngn som kanske har ett sådant el som har bättre koll på grejerna än jag. Allt är installerat & klart & funkar bra fram till
Mats: Tack för att du tog dig tid att tala om varför det itne fungerade. Jag vågar lova att du inte är ensam om att göra den missen. Min egen "bästa" eller hur man ska se det var en larmsiren med sabotageskydd och varje gång vi kopplade in den så tjöt det direkt och vi fattade inte varför från början. Rätt naturligt - Kåpan var ju öppen och då ska ju sabskyddet utlösa ------
Pontiacgubben: [citat] Du behöver bara byta manöverpanelen till en med läsare , mk7 keyprox
thomasp: keckepro: tack för svaret! Har varit körigt hemma så missade det. Intressant. Vi har ett nybyggt hus och jag är inte jättesugen på att börja borra i golv och tak för att kunna köra trådlöst, om man inte möjligtvis skulle tänka sig borra ner från vind, dra kabeln i ränna i hörnet och borra genom golvet för att kunna sätta deckare i taket på nedervåningen. Kruxet med larm är
noone70: Logger2020 som loggar vår elförbrukning, men jag ska gå över till att logga elen mha Vera Edge ist. Jag vill dock helst fortsätta använda den elmätarsensorn som i dag läser av diodblinkningar som vi använder idag. Finns det något (billigt) sätt att ansluta den till Vera via någon annan produkt och/eller plugin? Har hittat Brultech GreenEye Monitor som verkar fungera, men den verkar
Dimsum: Hej igen! Oj vilken respons man fick här! :) Tack så jättemycket för alla svaren! Jag skall titta igenom men antar det till en början få bli en quad då det medföljer en sådan i paketet :) Angående PIR/MV, reagerar inte dessa på soljus (varma ytor när solen står på?) eller man kanske inte har de riktade där solen skiner in genom fönsterna? Min nästa fråga är såklart, är det
Raptor50: Där ser man. Många goda tips. :) tackar. Jag glömde väl att säga att som laddning til mina batterier så har jag båda solpanel och vindgenerator. Som en extra backup till att ha på vintern så har jag batteri laddare.
Fredde73a: Hej. Det blev ett BGSM-120 Mitt kort är v4.23c Ska försöka få igång det när jag får hem simkortet. Mvh. Fredrik
PEWIT: Du har nog redan löst detta men om någon annan skulle trilla in här: Det sitter en liten skruv på sidan, där ingångarna för nätström och ethernet kommer in. Skruva bort den sedan kan hela boxen tas bort. Bottenplattan är sedan fäst i väggen.
Bolian: Jag kan göra scener där jag kan öka graderna på danfoss om rums temperaturen är under eller över en viss temp men det känns konstigt och osäkert. Jag hoppas det finns ett script som kan tala om för termostatern vad rumstempen är? Någon som kan få mig på rätt väg... Tacksam för hjälp:)
n0ir: Jag har nog inte riktigt fattat varför man ska ha ett relä? Är det för att skydda elektroniken som inte mår bra av att bara få strömmen "kapad"? Hur kopplar jag reläets utgångar till en Z-wave väggvårta?
Karl_Pedal: Kul, tack för infon. Ska kolla in den länken!
Demmpa: Om du läser följande bruksanvisning, http://www.nexa.se/wp-content/uploads/2015/07/LCMR-1000300.pdf under stycket "egenskaper" så står det hur många minnesplatser (sändare/sändarkoder) som kan programmeras in i mottagaren. (Om sändaren är programmeringsbar (tex tellstick net) så går det att programmera så att flera sändare har samma sändarkoder, då går det att ha fler sändare än
krijo210: Jag är inte helt glad i att ha en kamera i vardagsrummet som filmar dygnet runt. Samtidigt vill jag kunna se huset när jag inte är hemma. Är det någon som vet en kamera som förutom det självklara - fungerar med SPC, bra bildkvalité, etc - även kan fysiskt hindras att filma när den deaktiveras? Jag tänker på kameror som tex kan vrida sig in mot väggen eller som har linsskydd de kan
Bolian: Hej. Har läst att Vera verkar vara det som gäller för envisalink kopplat mot larm. Funkar inte envisalink mot HCL och HC2? /Bolian
Anonymiserad 151941: [citat] -Ja larmet skall utlösas av (Vanlig brandlarmsknapp) Tystaknappen skall stänga av ljudet om det tex, blir falsklarm (innan brandlarmsknappen är återställd) Reseta knappen säger sig själv (Återställning av relät) -Testknappen= Brandövning -Knapparna på centralen skall vara vippströmbrytare.:thumbup:
VetLiteOmMycket: Nej den är bara enpolig. Du måste ha en växlande strömbrytare (Trappomkopplare). Har kollat lite men vare sig Kjell & Co eller Claes Olsson har någon 433Mhz. Men det borde ju rimligtvis finnas växlande NEXA kompatibla brytare någonstans. Visst går det att koppla WMR-1000 till ett växlande 220V relä för att få den funktionen men det får man ju inte + att det kan ju bli lite bökigt
noone70: Jag vill(frun vill eftersom hon är en teknikfientlig person) ha kvar möjligheten att ändra temperaturen manuellt på termostaten. För det går väl att styra den inställda temperaturen på termostaten från veran? Men om jag kör med 2x1,5 relä och man kan köra 24v från den då behöver jag väl ingen transformator?
xibeca: Kolla på www.ring.com om det är något sådant du söker. Jag har dock läst några dåliga recensioner av den men någon här har kanske andra erfarenheter.
Kilensnickare: Bra info om läget avs störsändare för GSM, GPS, larm mm. http://techworld.idg.se/2.2524/1.603936/varning-for-storsandare
RilleRock: [citat] Ja skulle vilja säga att den har en bättre helhet. Har jobbat med denna centralen sen första 1.0 släpptes 2009. Det är den stabilaste inbrottslarmcentralen jag har jobbat med under mina 20-år i branchen. Snyggt gränsnitt på svenska i app, map, web och i pro. Lättförstålig med bra struktur i programmering, backup, uppgraderingar. Falsklarm beror snarare på val av
Peter Oleander: Jag tänkt jag skulle styra och läsa eventuellt läsa av och logga när kompressorn och värmepatronen går. Styrningen har jag klart för mig hur jag ska fixa. Ska antingen låta den gå på rumsgivaren i hallen (21,5 grader) eller förinställt värmekurva med förskjutning (ca 18 grader), med hjälp av en Insatsbrytare och ett relä. Frågan är hur man läser av kompressorn och
Demmpa: Du ska inte ha larmet till egen telefon? Magnetkontakt på balkongdörren, rörelsedetektor som täcker alla balkongfönster. Rörelsedetektor bör/ska aldrig titta åt sydväst-syd-sydöst, inte heller mot speglar mm som kan reflektera solstrålar, inte heller mot kamin/öppen spis. Detta pga att IR-strålarna från solen/elden kan aktivera rörelsedetektorn. Taggar och/eller mobilapp för
per0515: Har du hittat någon bra regnsensor?