M
Mjo jag har ju latjat med detta till och från i 20 år så man tycker ju att jag borde ha löst det, men tydligen hjälper inte det alltid :D

Det konstigaste är att det funkar kanon i phpMyAdmin, där skrivs allt ut korrekt. Får typ krupp snart eftersom det (egentligen) är världens mest banala sak :)

M
tack för länken förresten - satt precis och kollade på den jag med :)

M
ÄNTLIGEN har jag löst problemet som gäckat mig sedan starten :)

Följande kördes på MySQL-databasen och tabellerna:
alter table DBname CONVERT TO CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_swedish_ci;
ALTER DATABASE databasename CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_swedish_ci;

Följande lades till i /etc/mysql/my.cnf, under [mysqld]
init_connect='SET collation_connection = utf8_swedish_ci'
init_connect='SET NAMES utf8'
character-set-server=utf8
collation-server=utf8_swedish_ci

Har även för sakens skull konfigurerat om locales på mina LInux-maskiner så dem nu kör sv_SE.UTF-8. Inte för att det gjorde någon skillnad, men för att rätt ska vara rätt.

Tog även bort allt annat jag hade lagt in i mitt PHP-script där jag försökte åstadkomma korrekt UTF-8-formattering.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
M
Körde även nedan sql-frågor för att säkerställa att den inte använde Latin1 längre, vilket den gjorde förut idag.

show variables like “collation_database”;
show variables like "%character%"; show variables like "%collation%";

Mer info kring detta finns i den här blog-posten: http://kosalads.blogspot.se/2013/03/mysql-55-how-to-change-mysql-default.html

Sorry för att den här tråden blev våldtagen och började handla om något helt annat!

Det är helt OK, Marcussjogren, vi fick just en utmärkt demonstration i vilket elände vi som inte är hackers skulle få om vi försökte åstadkomma ngt vettigt..
Tänk om någon som du eller Gol kunde programmera något ENKELT, som vi vanliga lamers ENKELT kunde modda och bygga ut efter behov.
Tänk inte Linux, tänk Android..
Dvs, som jag ser det är Android den enda vägen framåt för att få Linux att erövra världen.
Vi normalt händiga och med datorvana har ändå inte tid med något så krångligt som radkommndon och programmering, många är vi väl som provat med olika linuxdistributioner genom åren, men som alltid tvingats tillbaka till M$ förr eller senare.
Däremot gillar vi Android. Och Chrome.
Så nu håller Bill Gates på att avveckla, nu faller det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.