Villalarm & Hemautomation
DrGreenbaum: Loxone har fördelen med att det går att köra transparent mot knx och visualisera knx-delarna och i det här fallet modbusdelen som fungerar sjukt bra i det systemet och man kan översätta det till knx utan större bekymmer. Som t.ex forcera ventilationen med en knapp på brytaren och då tänds samma knapp på alla brytare i huset. Annars behöver man ju någon typ av separat
Jocu: Har problem med att lägga till min hikvision kamera, använder ivsm 4200 och hittar kameran direkt,, dock går den ej att lägga till så att jag få upp någon bild får ofta felkod 55. Har testat byta IP adress osv men får den ej till att fungera,, riktigt tråkigt... Någon som har några idéer? Något annat program som ni rekommenderar som kanske funkar bättre!?
DMOL: [citat] Det beror helt och hållet på hur IR-ljusen är placerade och vilken styrka det är. Dome-kameror har dem innanför polykarbonatet vilket innebär automatiskt försämring. Du kan nog indentifiera ansikte på 4-5m avstånd utan extern ir-belysning. Har du utomhusbelysning så hjälper det en hel del. Kameror för 1000kr ger otroligt mycket för pengarna, men det är ju klart ska du
Mattias_Jo1: Tekninkmagasinet kör en surfplatte kampanj nu. Iaf på nätbutiken
bygga_bo: Tur att du har huvudet på skaft - det blir inget bra med AC till en list (funkar med MR16 o likn, vilket jag hade tänkt att använda den till). Jag lovar att ha på mig dumstruten resten av dagen... ;)
magnus244: Hej! Efter lite piller har jag lyckats inkludera Sensative Strips i UI7. Fick välja Generic Device när den skulle inkluderas och följde denna guide. http://www.zwavesverige.se/manualer/enhetsmanualer/vera-edge-enhetsmanual-sensative-magnetstrip-gen-5 Dock så blev denna inkluderad som en I/O Device och inte Door & Window Sensor. Så det går inte ha denna som dörrsensor i My Modes. Så
trattalask: Ah, då borde dem lira i 4.x med. Tack för inputen!
Earplugged: Vet inte hur din gardin fungerar men har du en motor med en plus och minus sladd 12/24V där man växlar håll genom att polvända så kopplar du bara in en Qubino Flush Shutter DC direkt till den. Detta förutsätter att din befintliga styrning tas bort och ersätts av Z-wave..
KjellTimell: Ja precis, finns inte några NO kontakter på denna så det ska nog gå bra!
ltfrebac: Gick alldeles utmärkt. Gick dock inte att ändra språket annat än till engelska eller franska. En märklig grej dock, i manualerna står det specifikt att "keypad zones" inte kan vara DEOL dvs dubbelbalanserade. Jag anslöt en magnetkontakt på den "nya" KP och fick sabotage-fel när den var enkel-balanserad. När jag dubbel-balanserade kontakten var allt ok. Ni som är proffs på DSC, finns
ccf: [citat] Jag kopplar den via en Zennio Quad (http://zennio.com/products/sensors/quad) Vet inte, men gissar att den inte är övervakad.
n0ir: Har ännu inte löst detta. :S Det finns Z-wave kompatibla produkter som påminner om Vexve AM20-W. Är det någon som har bättre koll än jag som begriper om https://www.m.nu/wall-thermostat-with-display-plus-actuator-p-1235.html går att koppla in till mitt befintliga system (http://www.evrservice.se/shop/23454/art16/9973316-4d55c6-A00125_11.pdf)? EDIT: Mailade evrservice.se och tydligen styrs
trattalask: Byt polerna och vänd på väggknappen? Eller det funkar inte?
Johan Gunverth: Gammal tråd, men idag meddelades det att Revolv lägger ner och därmed stänger av alla befintliga enheter ute hos kunder. Surt, sa räven! Kanske värt att beakta när man satsar på ett specifikt system för hemautomation. http://uk.businessinsider.com/googles-nest-closing-smart-home-company-revolv-bricking-devices-2016-4?op=1?r=US&IR=T
ompalompa: Hade samma problem som du fram till förra helgen. Har satt en magnetkontakt på porten som i sin tur styr en röd och en grön lysdiod som sitter placerade så att jag ser dom utan att behöva gå och kolla på porten. Röd diod=stängd port och grön således öppen port.
krijo210: Jag satte upp mitt eget larm och skulle väl säga att det är medelsvårt, men om du bara tar dig tid att läsa och följa instruktionerna som kommer med så räcker det med lite teknisk grundkunskap. Jag kopplade först ihop larmet på köksbordet och det tog en timme eller två att koppla in batteri, map och en pir, konfigurerar systemet genom webbgränssnittet och verifiera att det fungerade.
carlfredrik: Hejsan! Jag håller på att hjälpa min pappa med att få igång sin D-Link kamera. Själv använder jag mac och D-Links egna MyDlink setup vilket funkar super med den NASen jag använder. Pappa däremot har en utomhus kamera som inte använder sig av MyDlink och dessutom PC så jag har väldigt dålig koll på vad man ska ha. Det vi är ute efter är ett program som man, likt MyDlink, kan styra
PeterStrandberg: Kolla upp eltryckeslås också, där första delen av tryckesrörelsen är öppnaknapp från insidan. Borde finnas för utsida också
kysan: Aldrig hört talas om... Men följer tråden.
tommib: [citat] Trygghet för frugan att ingen smyger sig in medans hon är själv hemma, samt att jag får veta om jag/grannen behöver åka dit och tejpa igen ett fönster eller liknande. I mitt fall så hoppas jag att en Infernosiren är tillräckligt irriterande för att Kenta kofot ska ta något snabbt och lättsålt för att komma därifrån och lämna servrar och annat viktigt i fred.
cazet: Hej jag har kört med en tellstick classic på en windows dator med switch king för att styra några lampor men nu har jag fått en RPI 3 som jag tänkte använda istället jag har installerat senaste raspian-jessie , TelldusCenter , Domoticz jag har bara äldre Nexa brytare , dom funkar med bra med TelldusCenter men jag får inte dom att funka i Domoticz , nån som kan ge mig lite tips på
ControlFreak: Lagerrensning på i-Home.se med en del z-wave och annat.
barfotalasse: Är väl självklart att du ska ta utryckningsväktare från det bolag som har bäst närvaro där du bor! (Fast larmcentralen måste ju inte vara från samma). Securtias är ju störst på utryckningsbiten och sedan har andra firmor nischat in sig i olika orter. Kan ju vara lite klurigt att lista ut, och kan variera över tid beroende på avtal o kontrakt, särskilt om det inte gäller en
RilleRock: Av erfarenhet för att slippa detta scenario "brukar" man börja lägga de trådlösa bakifrån och de trådbunda framifrån.
Dede77: Kabellängden kommer väl bli runt 15-20m max så bör ju inte ställa till några problem. Man behöver ju signalkablar till resp. brytare från insatsbrytaren/dimmern om man ska kunna styra dessa även från knapp vilket vi vill. Har en tanke att montera 2 st utanpåliggande dosor uppe vid taket ovanför knapparna och där koppla in de båda Z-wavebrytarna.. Tanken är då en återfjädrande
lallemannen: Får du bara plats med rullgardinen så kan du ha batteriröret på insidan. Då drar du kabeln i den gamla genomföringen för persiennen. Rekommenderar dock en väv som klarar temperaturskillnader bra. Dickson Sunworker Blackout. Ps Solcellspanelen är inget måste.