Har ett antal Verisure Smartplugs som ligger oanvända hemma och har tänkt använda dem för att rapportera larmets status till mitt hemautomationssystem från Vera. Har även 3 st Fibaro Wall-plugs.
Har gjort ett initialt experiment där jag har Fibaro-pluggen inkopplad i väggen och sedan 1 st Verisure Smartplug inkopplad i Fibaron. Jag trodde att jag behövde hålla på med att ha en lampa inkopplad till Smartpluggen för att Fibaron skall indikera effekt men det visar sig att Verisures plugg kräver runt 0.3-0.4 watt och när jag stänger av Smartpluggen så blir effektförbrukningen 0 watt. Detta gör att jag kan få Vera att känna av statusen på larmet, speciellt om jag kombinerar flera pluggar, så att jag kan styra tex belysning mm.
Nu till frågorna bara så att jag tänker rätt...
1. Hittills verkar effektuttaget på Verisures Smartplugg vara konstant några decimaler över 0 watt men skulle det kunna förekomma situationer där Fibaros plugg indikerar något över 0 watt även om Verisures smartplugg inte är inkopplad? Typ strömspik eller liknande, eftersom jag nu styr Veran på att indikera alla effekter högre än 0.
2. Jag borde ju kunna kombinera flera olika Verisure Smartplugs men endast en Fibaro wallplug för att se skillnaden på förbrukning. Provade först att helt sonika plugga in 2st Verisure Smartplugg i varandra och sedan in i Fibaros wallplugg men även om skillnaderna i förbrukning syns tydligt då man aktiverar resp smartplugg är skillnaderna lite för små för att det ska vara tillförlitligt så jag kanske behöver ha en last ändå?
För lite mer avancerade statusrapporter från larmet kan jag då tex ha en fördelningsdosa med 3 kontakter med varsin Verisure Smartplug inkopplad med last på varje. Sedan in i Fibaron. Då skulle man kunna ha relativt enkel logik typ
1 last (tex 15 watt) = Skalskydd aktiverat (smartplugg 1 sätts på)
2 laster (30 watt) = Hela larmet aktiverat (smartplugg 1 och 2 sätts på)
3 laster (45 watt) = Inbrott eller brandlarm aktiverat (smartplug 1, 2 och 3 sätts på)
0 last = hemmaläge.
Tänker jag fel här eller skulle det kunna fungera?
Det viktigaste är egentligen att hemmaläget fungerar tillförlitligt så att inte hela husets belysning tänds upp eller att alla Philips Hue börjar blinka rött i mitten av natten trots att inget har hänt