8 046 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Nytt hemlarm - vad ska vi välja?
Nuvarande larm är 433 MHz med enbart analog tele och utan GSM-möjlighet. Vi vill gärna byta till IP-telefoni men kan inte pga larmet. Vi har också funderat på kameror i separat system men skulle gärna vilja övervaka och styra i ett system om möjligt. Om LC ska ha tillgång till några bilder skulle det max vara ögonblicksbild vid larm, om möjligt.JohanLun skrev:Behöver ni byta till nytt larm då? Kan tänka mig att det är kamerorna ni vill komma åt, och det är värt att kolla isåfall att verkligen larmcentralen kan få in kamerabiderna med den lösning ni väljer. För mig var det en viktig faktor, då jag också har väktartjänst utan fria ryck för ca 80kr / månad har jag för mig... Har man kamera så känns det som om både jag och larmbolaget kan avgöra om det är falsklarm eller äkta larm.
Ett alternativ, om det gamla larmet funkar bra men saknar kamera och "appstyrning", kan ju vara att köra ett par IP kameror och tex en z-wave lösning "utanpå" ert gamla larm. Då kan ni själva vid larm gå in och kolla "statusen" och avgöra om väktare ska ut eller ej. Jag tror mkt få väktare "fångar" bovarna, det är nog mera frågan om att se till att huset inte står med trasiga rutor den gång när man själv inte direkt kan åka hem vid ett larm.
Vi har idag fått tips om Jablotron också - någon som har erfarenhet av detta larm? Prisbild?
Jag har ställt att man kan ta bilder även när larmet inte gått, det går att välja, iallafall när man har friköpt och är egen admin, om man kan se vid larm, bara när pålarmat eller alltid. Men man ser ju på loggarna om detta skulle missbrukas. Klar fördel med friköpt larm!
De jag refererade till är de som INTE är friköpta eller som kommer i paket med larm och koppling till larmcentral.JohanLun skrev:
Medlem
· Västmanland
· 304 inlägg
Klicka här för att svara