15 535 läst ·
47 svar
16k läst
47 svar
Helvete! Inbrottsförsök i bilen & de knipsade strömmen till garagebelysningen. Tips?
I natt var det dags igen. Vi vaknade kl 2 av att billarmet tjöt. (I oktober gjorde de inbrott och snodde ratt, kudde och gps så att jag fick ha bilen på verkstad i 2 månader men då hade jag inget billarm installerat).
Däremot lyste inte garagebelysningen så vi trodde att det var falsklarm. Imorse såg jag att de knäckt rutan, som dock inte fallit sönder, och knipsat strömkabeln till garagebelysningen. Jag var upp i natten och såg inget. Däremot tyckte jag att det var ett konstigt sammanträffande att en huvudsäkring lösts ut. Nu vet jag varför eftersom det blev en kortis då de knipsade kabeln.
Jag undrar om de blivit rädda av larmet eller för att de eventuellt såg oss i fönstret?
Nu är frågan/frågorna...
- Vad mer kan man göra för att förhindra eller avskräcka ligor från att försöka göra inbrott på garageuppfarten? Jag har en stor garagestrålkastare med rörelsedeckare och en mindre batteridriven med deckare. Båda riktade mot bilen.
- Jag trodde att den blåa larm-LEDen i bilfönstret skulle avskräcka tjuvar från att ens försöka göra inbrott men jag hade tydligen fel. Kan det vara så att de "testar" om man bara har en fejk-LED eller hade de varit så fräcka och fullföljt inbrottet om de inte märkt att vi vaknade?
- Finns det bättre sätt att "skydda" belysning/kamerasystem från sabotage? Man når tex belysningen med uppsträckt arm. Ska man ha belysningen på taket av garaget? Någon som monterat skyddsplåt runt belysningen för att skydda från sabotage?
- Helst av allt skulle jag vilja att hela bilen och garageuppfarten lyser upp som en fotbollsplan så fort någon närmar sig bilen. Kan ni rekommendera några batteridrivna diskreta rörelsedeckare som man kan koppla trådlöst till separata strålkastare? Gärna Z-Wave då jag håller på med det till hemmet?
- Det verkar som att de alltid försöker/lyckas ta sig in genom sidan vänd från vårt hus. Kan man installera någon stolpe eller plank på den sidan så att man kan backa in bilen nära den sidan så att de måste göra inbrott från passagerarsidan? Det skulle göra att deras skydd röjs något.
- Någon som vet hur dessa stöldligor "tänker"?
Kollar de upp ägare+bil först eller kör de omkring planlöst i villakvarteren och letar efter byten?
Är det samma liga som kommer tillbaka som "stamgäster"? ...med tanke på att de verkade ha samma sätt att bryta sig in i bilen bägge gånger?
Ger de upp när de märker att man skyddat sin bil med larm eller försöker de även med risk för att bli upptäckta?
- Oturligt nog fastnade de inte på min Arlo-videokamera som jag hade riktad mot förarsidan på bilen. Kan det vara så att de är avancerade nog att undvika kameran? Man vill ju inte att de ska upptäcka kamerorna och börja sabotera kameror för tusen kronor stycket.
Behöver tips framförallt för att skrämma bort dem innan de hinner åsamka någon form av skada och i andra hand vill jag kunna få videobevis på dem om de väl bestämmer sig för att fullfölja ett inbrott.
Gärna tips på "smarta" lösningar som tjuvarna har svårt att klura ut, tex rörelsedeckare som triggas så fort man går in på garageuppfarten och då kickar igång flera olika strålkastare.
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Fy f*n va irriterande!!!!!
Ska det vara så jobbigt att ha sina grejer i fred??
Mitt råd och erfarenhet (har bott i skogen i tio år med ett företag som granne som hade inbrott nångång i månaden. Vi slapp.) är att oönskade gäster undviker upplysta platser. Strategiskt placerade och svåråtkomliga lampor är en bra väg. Gärna kopplat så att tänds en tänds allt. Jag hade innan rörelsesensorer som satt utplacerade och ett par 500W halogen i träden runt huset. Så när man gick över gräset så tändes hela tomten upp som en arena.
Rörelsesensor med en siren med ett galler som skyddar?? Ett plank kan ställa till det då dom får skydd från eventuell granne.
Ska det vara så jobbigt att ha sina grejer i fred??
Mitt råd och erfarenhet (har bott i skogen i tio år med ett företag som granne som hade inbrott nångång i månaden. Vi slapp.) är att oönskade gäster undviker upplysta platser. Strategiskt placerade och svåråtkomliga lampor är en bra väg. Gärna kopplat så att tänds en tänds allt. Jag hade innan rörelsesensorer som satt utplacerade och ett par 500W halogen i träden runt huset. Så när man gick över gräset så tändes hela tomten upp som en arena.
Rörelsesensor med en siren med ett galler som skyddar?? Ett plank kan ställa till det då dom får skydd från eventuell granne.
Ett tips som kanske driver er till vansinne om det rör sig djur i området eller om sensorerna fångar upp rörelser från folk som bara råkar passera förbi precis utanför tomtgränsen: kanske går det att komplettera med ett ljudlarm som piper till inne i huset. Då skulle ni kunna rusa fram och öppna ett fönster – ett ilsket hojtat "hallå där!" skrämmer förhoppningsvis bort de flesta som planerar inbrott.
Godkänd rattkrycka.
DNA-märk alla delar som byts ut på bilen, sätt upp en DNA-skylt på garageuppfarten och DNA-klistermärken på rutorna.
Sätt upp riktig kameraövervakning med strömbackup.
Belysning
Har du trådlöst larm kan du montera en slinga som fästs till ratt, huv och strålkastare, den slingan måste kapas för att tjuven ska få med sig föremålet. Då larmar larmet.
DNA-märk alla delar som byts ut på bilen, sätt upp en DNA-skylt på garageuppfarten och DNA-klistermärken på rutorna.
Sätt upp riktig kameraövervakning med strömbackup.
Belysning
Har du trådlöst larm kan du montera en slinga som fästs till ratt, huv och strålkastare, den slingan måste kapas för att tjuven ska få med sig föremålet. Då larmar larmet.
Redigerat av moderator:
Gissar att detta är en Bmw det är mycket sådant nu.
Skaffa en rattkrycka gärna en som går över centrum då blir det nästan omöjligt att plocka bort airbagen.
Har dom varit där 2 ggr så kommer de troligtvis tillbaka, hur tar de sig in från sidan som du nämnde, dörr?
Skaffa en rattkrycka gärna en som går över centrum då blir det nästan omöjligt att plocka bort airbagen.
Har dom varit där 2 ggr så kommer de troligtvis tillbaka, hur tar de sig in från sidan som du nämnde, dörr?
Japp. BMW är det. De tar sig in från passagerarsidan som ligger mot grannens tomt med en hög häck mellan och så att inte vi ser dem från huset.Andy78 skrev:
Rattklyka känns just superjobbigt.
Grejen är ju att man helst vill att de ska fatta att vi har ett bra larm och inte ens spräcka rutan. Bilen är ju full med dekaler och blå LED-blink men det verkar inte haft någon nytta. Därför tror jag inte heller att det hjälper med DNA-märkning då de helt enkelt skiter i varningarna.
Det jag undrar mest över är om de blev rädda och stack för att larmet gick igång eller för att vi tittade ut genom fönstret efter en stund?
Det var i Älvsjö. Jag håller med. Förra gången gissar jag att de gjorde det vid 4-tiden men även vid 2-tiden var det helt öde ute i natt. Det intressanta var att man slog till på samma veckodag ungefär i mitten av månaden dvs långt från löningshelg och då man har minst risk att stöta på kvällsvandrande folk.Andy78 skrev:
Vad är det som är jobbigt med rattkrycka?DarrenB skrev:Japp. BMW är det. De tar sig in från passagerarsidan som ligger mot grannens tomt med en hög häck mellan och så att inte vi ser dem från huset.
Rattklyka känns just superjobbigt.
Grejen är ju att man helst vill att de ska fatta att vi har ett bra larm och inte ens spräcka rutan. Bilen är ju full med dekaler och blå LED-blink men det verkar inte haft någon nytta. Därför tror jag inte heller att det hjälper med DNA-märkning då de helt enkelt skiter i varningarna.
Det jag undrar mest över är om de blev rädda och stack för att larmet gick igång eller för att vi tittade ut genom fönstret efter en stund?
Den tar 2 sekunder att ta bort, jag har en själv.
Det är jobbigare att blanda in försäkringsbolag, behöva reparera och oroa sig för att de ska komma tillbaka.
Utan att vara det minsta fördomsfull så får man nog skriva lappen på ryska och ev ett eller flera baltiska språk om den ska ha någon effekt...evojenza skrev:
För att återknyta till till trådskaparen så är min uppfattning baserad på "hörsägen" från folk inom brottsbekämpning att dessa ligor ofta har med sig en "beställningslista" på airbags, gps-moduler, styrboxar osv till några specifika modeller, gärna tyska premiummärken. Dessa saker används när krockade vrak från tex Tyskland eller USA "renoveras" för att säljas vidare.
De kan ha spanare ute som antecknar registreringsnummer och nattparkeringsplatser ute veckor i förväg, och sedan kommer de och gör en "inköpsrunda". De åker gärna tillbaka till samma platser där de hämtat saker några månader tidigare, de vet ju att bilen oftast blivit ersatt med nya, likadana saker.
Angående larmet kan man ju spekulera, antagligen utlöser de larmet (eller kollar om det är en attrapp) och väntar i närheten och ser om någon reagerar. Ibland har ju larm en avstängningsperiod efter att de har utlösts (för att undvika upprepade falsklarm som retar upp folk), så då kan de ju ostört fixa det de behöver.
Redigerat:
Mmm jag förstår tanken men när man investerat i kamerabevakning, olika larm, belysning och dyl känns en klyka som många steg tillbaka i utvecklingen. Någonstans blir komforten lidande. Dessutom är jag rädd att det inte stoppar händelser som i natt dvs där de chansar och ändå knäcker rutan. Visst det är inte lika illa som när de faktiskt snor med sig ratten men det är ändå onödigt jobb. För det tredje har jag läst att om de inte tar ratten tar de i alla fall GPSen vilket ändå betyder månader på verkstan.Andy78 skrev: