Vi ska byta ut vårt gamla larm till ett nytt och har tänkt oss friköpt, trådlöst (ev kombination trådlöst/trådburet) med åtminstone denna utrustning:
- detektorer (5 st)
- brand/rökdetektor
- app för övervakning och på-/avlarmning
- ej enbart GSM
- uppkoppling mot larmcentral
- kamera (2 st), ev separat utanför larmet

Det är en djungel när man läser på nätet. Vad ska vi välja? Prisbild?

Verisure har absolut den bästa tekniken och uppfyller dina krav ifall du vill ha uppkopplat larm. Men dina önskemål så hamnar du nog mellan 10-15 tusen.

Ja kopplade nyss in Verisure, 3 kameror 3 brytkonter, 2 sirener och 3 optiska brandvarnare, fick även till lite Lull Lull såsom extra smartplugs och en nightcontroller, tror ja betala 6 k, köp grundpaketet, sen har larmgubben som installerar allt du kan tänkas behöva i bilen, blir fort dyrt dock om man börjar plocka på

J
... fast verisure går väl tyvärr inte att få som friköpt och kopplat till larmcentral?

D
JohanLun skrev:
... fast verisure går väl tyvärr inte att få som friköpt och kopplat till larmcentral?
Nej det gör det inte. Uppfyller dessutom bara larmklass R.

Eftersom detta är ett teknikforum börjar jag naturligtvis tjata om den mjuka biten: Fundera över vad som ska hända vid ett eventuellt larm. Hur många personer /telefonnr ska larmcentralen försöka ringa innan skadebegränsare (det som kallas utryckningsväktare) skickas, tex? Kan du få fler personer och alternativa nummer? Väkare kommer ju normalt "för sent"...

Bor du inte i centralort: Kolla noga vilka utryckningsväktare som har närvaro på orten och vad det egentligen innebär =dvs fråga en väktare och inte säljare. Låt det väga tungt, för om du har väktartjänst och väktarna aldrig är i närheten så har de inte en chans i världen störa något bus och det gör dig eventuellt mer utsatt, särskilt om skylten på väggen annonserar vilket bolag utryckningsväktarna kommer från. Kolla också om de har nyckelförvaring och var.

Allstå: Det är möjligheten till verkningsfull åtgärd som avgör om larmet kan göra skillnad, inte i första hand om larmet är världsklass eller inte. (Men klart man ska ett så bra larm man har möjlighet och budget till efter att ha gjort andra busförsvårande åtgärder...)

1. Större larm eller utsatthet eller lång tidshorisont för larminnehavet --> Trådbundet monterat av installatör och kopplat till lämplig LC som kan fylla önskemålen om åtgärd.
  2. Mindre larm eller utsatthet eller brådska med kort tidshorisont --> Tråd från Securitas Direkt.
  3. Mindre utsatt och lång tidshorisont. Trådbundet eller Hybridlarm (tråd+trådlöst) från känd leverantör monterat av installatör och kopplat till lämplig LC.
  4. Mindre utsatt och kort tidshorisont --> Trådlöst hyrlarm från den som kan uppfylla önskemålen om åtgärd och vad som ska hända efter larm.

vi valde ett visoniclarm som gardalarm satte upp. nöjda än sålänge...

J
Garda alarm tar väldigt mycket betalt för hw och installationen är bra att veta. Har hört bra om kisab och protexus som vad jag förstår båda säljer färdig konfade med larm central koppling billigare.

För oss skulle jag säga att det är barfotalasses nr 3 som stämmer bäst in:
3. Mindre utsatt och lång tidshorisont. Trådbundet eller Hybridlarm (tråd+trådlöst) från känd leverantör monterat av installatör och kopplat till lämplig LC.

Det 10 år gamla larm vi har idag köpte vi färdigkonfigurerat och installerade/monterade själva. Det är uppkopplat mot LC för ca 80 kr/mån och larmet friköpt så inga övriga månadskostnader. Byta batterier klarar vi själva så vi tycker detta har fungerat bra. Sen kan man ju alltid fundera på hur snabbt LC verkligen skulle få ngn på plats. Erfarenheten är i alla fall att de ringer upp mycket snabbt både för larm och exvis svagt batteri. På ringlistan har vi även närmaste grannen. Det vi saknar är att själva kunna övervaka och styra hemautomation på distans. Om tjuven absolut vill in är det nog svårt att stoppa men vill vi i alla fall göra det lite mer besvärligt + vidta åtgärder för att minimera ev skador. Samma sak gäller brand och vatten. Lite koll på barn som är ensamma hemma är inte heller fel.

- Verisure vill vi inte ha pga abonnemangsformen med höga månadskostnader.
- Klsab och Protexus + ngn till har vi kikat på som återförsäljare. Där är det PowerMaster/Visonic samt Agility3 som oftast kommer upp.
- På forumet här nämns ofta SPC och även Neo, men det är svårt att greppa vad vi skulle behöva och kostnadsbild. Uppfattningen jag fått är att det blir mkt bra lösningar, men till en hög kostnad. Vad är skälet för oss att gå på SPC eller Neo istället för Visonic eller Agility? Vi kan/vill helst enbart ha trådburet i liten omfattning.
- På Larmhems och Vikinglarms hemsidor finns även Smanos. Någon som har eller vet något om detta? De släpper en ny produktlinje - K1 - under våren med möjlighet till integration mot hemautomation (Z-wave, Nest). Snyggt att se på är ju inte en nackdel när man ser det varje dag.

J
Behöver ni byta till nytt larm då? Kan tänka mig att det är kamerorna ni vill komma åt, och det är värt att kolla isåfall att verkligen larmcentralen kan få in kamerabiderna med den lösning ni väljer. För mig var det en viktig faktor, då jag också har väktartjänst utan fria ryck för ca 80kr / månad har jag för mig... Har man kamera så känns det som om både jag och larmbolaget kan avgöra om det är falsklarm eller äkta larm.

Ett alternativ, om det gamla larmet funkar bra men saknar kamera och "appstyrning", kan ju vara att köra ett par IP kameror och tex en z-wave lösning "utanpå" ert gamla larm. Då kan ni själva vid larm gå in och kolla "statusen" och avgöra om väktare ska ut eller ej. Jag tror mkt få väktare "fångar" bovarna, det är nog mera frågan om att se till att huset inte står med trasiga rutor den gång när man själv inte direkt kan åka hem vid ett larm.

peternicklas
Skulle ALDRIG installera ett larm med kamera. Finns larmcentraler som inte gör annat än att sitta och titta på dessa.
Ska själv uppdatera vårt larm. Kommer att satsa på vanliga IR deckare. Har sedan ett antal egna kameror som jag och endast jag kommer åt.

D
Det är bara installera ett larm som har permissioner. På mitt EVOHD så är det bara att ställa in att centralen inte har access till liveview eller att man manuellt godkänner tillgång endast vid larrm

peternicklas
DMOL skrev:
Det är bara installera ett larm som har permissioner. På mitt EVOHD så är det bara att ställa in att centralen inte har access till liveview eller att man manuellt godkänner tillgång endast vid larrm
Var en som har jobbat med det som sa det till mig...
Han slutade för han tyckte det var fel.

D
Ja det kan jag förstå. Det ligger i sakens natur att man missbrukar förtroendet. Därför bör man ha kontroll över sina egna saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.