Villalarm & Hemautomation
snowballtwo: Smart som jag är tänkte jag inte ens på att jag kunde maila säljaren. Fick i alla fall svar direkt. Man kan styra ljus, ljud och takfönster med sin mobil.
Earplugged: [citat] I såfall kopplar man ju vattenavstängaren till sin hemautomationen så man både får information vad som hänt och samtidigt stänger av vatten, bryter ström osv osv.. :-) I mitt fall är inte förhindra vattenskada det primära utan gillar teknik helt enkelt... ville bara visa likheten mellan brandvarnare och en varning för vattenläcka.
Karl_Pedal: Det ser ju lite sådär ut men nog kan det funka. Dock verkar det bli ett klent behov av att göra detta då det funkade utmärkt med tvåtrådskopplingen. Testade nu med en grupp om åtta stycken dimbara IKEA-LEDs och det funkade kanon utan nolla. Det enda som är stör är att vid extremt låg dimming (1-2%) så är det så låg ström att endast ett par av LEDarna lyser. Det löser man dock
gol: Hej! Här kan du hitta lite olika förslag på lösningar: https://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/239568-z-wave-detektera-att-dorren-ar-last-assa-2002-assa-lasbleck-1487-3-a.html#post2047470
aftersun: Se denna tråd för mitt ärende. Vi har fastnat i ett läge. http://forum.m.nu/programmering/programmering-i-hc2-borta-fran-hemmet-t4781.html Se nedan scen på bortaläge och den faktiska testscenen jag labbar med. Hänsyn tas inte till tidsangivelserna utan lampan tänds direkt :) [bild] [bild]
btbmusic: Ogillar att det inte finns möjlighet till extern Pir-sensor.. Tråkigt med falsklarm och onödig datalagring. Köp exempelvis en Foscam FI9805E med en extern PIR-sensor, då får vi proffsprylar till konsumentpriser. Kör detta själv och är så nöjd och aldrig ett falsklarm.
TryggareBob: Har letat själv, men de jag hittar är för UI5, och det ser lite annorlunda ut i UI7. Lite därför jag också fastnat...
kacke_x: Det är ett Teletec PC -1580 och har för mig att där en brytare i skåpet. Annars får jag väl stänga strömmen och plocka bort batteriet. Sabotagelarm är där när jag öppnar skåpet. Larmtjänsten kommer jag ringa innan och förklara.
TryggareBob: Mina favoriter (Sök själva i Veran :) ) HouseModes Plugin: Gör att du kan ställa in HouseMode (Home, away mm) och kan även trigga på byte av HouseMode. VeraAlerts: Ett måste. Skickar notiser till dig utan att du behöver betala extra. Stäng av notiser via SMS och mail så fungerar det fint. Day or Night: Om du vill kolla om det är dag eller natt när du bygger dina scener. Minskar
TryggareBob: Den som är lite händig kan med fördel kika på Tasker, AutoRemote och liknande appar för Android. Då kan man bygga vad man vill. Pushbullet har dessutom stöd för Tasker. Tanken är att Tasker på en enhet skickar info via Autoremote till en annan enhet. Där tar Tasker emot meddelandet och gör något utifrån meddelandets innehåll t.ex. Kombinera detta med TTS-röster ifrån Acapela...
TryggareBob: Känner igen ditt problem och jag har samma konfig som du har, bortsett ifrån D-link som man ska undvika då deras prylar bara fungerar med annat ifrån D-link. Testa följande: 1. Gå in på din Vera via webbläsaren. 2. Dashboard -> My Modes (klicka på högerpilen til höger om "My Modes"). 3. Här kan du ställa in vad som ska hända när du är i de olika "Moden". Längre ner ställer du
PeterStrandberg: Pluspoäng för återkopplingen :) Läste användarnamnet som Anders de la Motte först
Karl_Pedal: Jag kör med pluginet Webcam upload to dropbox som mannlänkar ihop med ett Dropboxkonto. Pluginet kan ladda upp bild eller film och rensa filer äldre än angivet antal dagar. Sen har jag gjort en scen med en Luup-loop (härligt ord) som laddar upp 200 bilder från alla kameror när valfria sensorer triggar. Det blir ca 1 bild per sekund men när vi får snabbare uppkoppling får jag ev. lägga
vilpi: Domoticz på Raspberry har en uppstarttid på ca 10 minuter. Ladda ner färdig image Skriva den till sdkort Starta Raspberryn och följ guiden på domoticz.com
politby: [citat] Vet ej - har inga LED på dimmer
Dyckert: Hejsan Det är verkligen en djungel med system och man blir ju lätt snurrig på vad man ska välja för att känna sig trygg i framtiden. För min del så blev det ett system med PLC från Wago som sysslar en hel del med fastighetsautomation i större skala men detta lämpar sig mycket bra för det lilla hemmet också tycker jag, och kostar inte skjortan jämfört med enbart KNX. Vill man så
Karl_Pedal: [citat] Yes, jag har en. Har dock inte haft någon annan Vera innan så det är svårt att göra någon jämförelse. Är överlag nöjd med hur den funkar men deras Android-app lämnar lite att önska.
RilleRock: Om man skall vara petig och inte skall sparkoppla behöver man 6 trådar för att utnyttja tl30x fullt ut. Dvs separat styrning på sirenen versa blixtljuset. För blixtljuset kan tex hålla på tills larm är återställt men inte utesiren.
RickardAP: Jag har ringt runt lite och har blivit rekommenderad SPC och agility . Jag har försökt att få mig en egen uppfattning om dom olika larmen och läst lite här på forumet och det verkar som många gillar spc jag tycker det verkar lite komplicerat att få igång . När jag menade gammalmodig så baserar jag bara det på dom få youtube klippen som finns där man ser användare ändar lite
fixarx: Hejsan! lånar tråden! Jag ser att alla philips HUE ljuskällor är inte ljusreglerbara via vanliga dimmers. Endast via RF / App. Det är dåligt med information angående deras Lightstrip PLUS. Jag skulle behöva veta volt ampere osv om man kan byta adaptern till så den passar till en vanlig takdosa. Även att om den är dimbar!
Karl_Pedal: För att jag ska få min NorthQ Power Meter att logga en korrekt elförbrukning måste jag ändra parametern som anger hur många pulser det går på en kWh. Jag kör en Vera Plus som Controller och när jag ändrat parametern står det en text under min Power Meter som säger "Waiting for wakeup to configure device". Det har stått så i över en dag och det verkar som att övrig kommunikation
Janne80: Du hittar svaren på båda frågorna här: http://spc-web-gw.lundix.se/forum/
Karl_Pedal: Strålande, tack för svar. Det vore ju märkligt om jag inte skulle kunna lösa detta.
barfotalasse: [citat] Hmmm... Sök rätt på installationsmanualen till tex deras kameradetektorer och fundera över detekteringsområde, kamerans synfält, ir-blixtens räckvidd mm och dra dina egna slutsatser.
dadid: Prydligt. Saknar dock alla former av programeringskunskaper. Tack för hänvisning Mattias. Otroligt att jag missade den tråden..
probeb: Du kan köpa extern mottagare och detektorer. Men varför?
mojjen: Ny Info från Teleco. PC1864 är utgående och kommer helt försvinna i höst. Så det känns helt fel att hoppa på det. DSC NEO får det bli, om jag inte skall ändra spår till annat fabrikat.
DarrenB: [citat] Jag tror i och för sig att det är skillnad på stöt och stöt. Detta ovan är ju en regelrätt "heist" där tjuvarna satsar på ett stort byte medan jag tror att plocka reservdelar från privatbilar kräver lite mer diskretion eftersom de förmodligen lever på att plocka så många bilar som möjligt under samma natt och om de åker fast på första stöten blir det inte så mycket i
karlmb: Det är helt OK, Marcussjogren, vi fick just en utmärkt demonstration i vilket elände vi som inte är hackers skulle få om vi försökte åstadkomma ngt vettigt.. Tänk om någon som du eller Gol kunde programmera något ENKELT, som vi vanliga lamers ENKELT kunde modda och bygga ut efter behov. Tänk inte Linux, tänk Android.. Dvs, som jag ser det är Android den enda vägen framåt för att