Villalarm & Hemautomation
Hustomt-e: Uppdatering; tillsvidare hittade jag ett sätt att använda en "dummy hårdvara" i domoticz, se längst ner på bilden. [bild]
Mattias_Jo1: Ta nån timme och läs den tråden som finns på Zipabox så har du massor av tips. https://mobil.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/225675-zipabox-143.html#post2514524
DMOL: [citat] Ja det fungerar ganska bra, bortsett från rörelsekänsligheten som inte har några avancerade funktioner? Har du en äldre NAS kommer du antagligen inte vilja köra annat på den samtidigt om du har många +4 kameror och har kontinuerlig lagring.
wasseng: Sector Alarm kör Honeywell, gjorde iaf när jag fick mitt installerat för ett par år sedan. Honeywell HMI8NO-SEC8EG? Här bör du iaf hitta sensorerna som du nu har friköpta: https://www.security.honeywell.com/uk/products/intruder/control-panels/domonial/sensors/index.html.
R_Strandberg: Angående säkerhet gällande VPN är det som med all datatrafik. Vill fel person in så kommer dem in. Det viktiga är vad man ansluter på andra sidan gatewayen såsom dörrlås, kameror osv. Åskskydd har jag aldrig monterat på en knx-anläggning. Jag har fått lära mig från olika håll att om man bor i en stad behövs inte åskskydd. Bor man i skogen behövs inte åskskydd på lokala nät
Andreas Ziegenfeldt: Xprotect go är bäst på marknaden och gratis för 8st
Freddan101: [citat] Var köper man bäst DSC utomlands? Security Warehouse verkar poppis här på forumet men kan inte se att de säljer DSC.
anders07: Bra att veta! Själv löste jag det med en sån här: http://www.ebay.co.uk/itm/like/261807989871?dest=http%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fitm%2F261807989871
thomas_7: Hej! Inte helt hemma på detta med el hemma men gör ett försök. Jag har idag ett Tellstick Net som jag styr lite fjärrströmbrytare med. Nu vill jag börja koppla upp den fasta belysningen. Jag tänkte börja i hallen där det sitter en dubbel brytare, dels till lampan i hallen och dels till en utvändig lampa. Finns det möjlighet att koppla upp detta samtidigt som jag kan använda befintlig
DMOL: Googlade lite snabbt då jag inte har larmet, snabbaste lösningen är väl att inaktivera linjefel för PSTN på sidan 49, men det är väl att rekommendera att du istället läser igenom hela 4.7 och avaktiverar PSTN helt och hållet.
RilleRock: [citat] Helt rätt på fråga 1. Antalet utgångar på veran och antalet ingångar på larmsändaren avgör vad som kan skickad till LC. 1utgång/1ingång per händelsetyp om du skall utgå från veran. Fråga på :) Vi har haft en del problem med touch med endast 1-väg GPRS då de tappat nät hipp som happ oavsett trots bra nät och rejäl rundstrålande antenn på 1m. De med dubbla vägar har
norrbottenssnickaren: https://www.sparkfun.com/products/11366 [bild] Vore inte denna kapsling från sparkfun vara jäkligt snygg nedanför innertaket på någon installation :)) Finns med passande prototypbräda också :) [bild]
Rena: Nya centralen monterad, bytte kortet och trafon. Verkar som allt annat är helt. Såklart hade jag ingen backup.....har några frågor, men tar det i stora tråden.
RilleRock: [citat] Du har väl besvarat frågan själv? Detta gäller generellt för alla trådlösa fabrikat: 1. Man kan inte blanda fabrikat. 2. Går ganska lätt att störa ut om man vill. 3.Vad tror du händer om 10 år när man vill uppgradera och modellen gått ur tiden? Bara att byta ut CA, map och alla detektorer. Var på mässa ganska nyligen och hade bara då 3 äldre besökare som hade hamnat på
tombe691: Har ett antal brandvarnare av modell GNS-166. Dessa var precis uppsatta när vi flyttade in så jag vet inget mer om dem än att det varit diverse falsklarm och pip om att byta batterier trots att mätning visar att batterierna är ok. Har testat ett "monsterbatteri" från varta som skulle hålla i 10 år och kostade över 100 kronor, men efter ett år började det pipa. Testade då med ett helt
Tomas Andersson: prova i denna tråd https://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/277601-domoticz-och-z-wave-5.html Jag har inte hunnit prova men om du lyckas får du gärna dela med dig. jag sitter nämligen med samma problem.
DMOL: Det är inte så värst svårt, man kan enkelt lära sig genom att titta på en youtubevideo och ett nybörjarkit från kjell. Pröva posta annars i el-delen av forumet så kanske någon i stockholm hjälpa dig att löda fast den.
kva: Kan meddela att uppdateringen av den fasta programvaran gick bra. Vad som ändrats vet jag inte. Men förhoppningsvis blev några buggar fixade.
norrbottenssnickaren: Du behöver absolut inte byta ut detta. Två saker kan dock ställa till lite problem. Det första är att det är eländigt att programmera larmet via diodknappsatsen :) ... det andra att om larmet har stöd för DLS2002 (programmeringsmjukvara för pc) så måste du ha en speciell kabel för detta... kanske går att få tag i billigt dock från ebay? När du löst programmeringsfrågan så
MagHam: [citat] Ska man vara petig så är radioaktiv strålning av gammatyp - och radiostrålning - båda av samma natur; elektromagnetisk strålning. Så Jo, dom är "släkt" men med helt olika frekvens och verkan.
barfotalasse: Ett larm som spelar i en lägre division: Händer det något så tjuter det där hemma och larmet börjar skicka sms det ena efter det andra för att sedan börja ringa upp, vänta på svar, eventuellt ringa nästa eller avbryta osv ovs. Köper man detta larmet ska man se till att centralenheten är oåtkomlig /mycket väl gömd och att larmmottagarna alltid är nåbara och tar sina sms
netram: Jag har satt microbrytare för låskolven vid slutblecket. I dörrkarmen alltså.
Moving: [citat] Jag med och försöker se något positivt. Allt kan stängas av men alla bör ha kameror hos alla om det ska vara rättvist, gärna en hemma hos gamla mamma så man vet att hon mår bra. Ljud avstängt för de hör väggklockor. Sänder inga bilder nu men jag ska läsa på Avancerat. 3 kameror inne och 3 ute men de ute ligger på ringklockan jag brukar stänga av.
RilleRock: Har man bra hårdvara inkl bra detektorer behöver man inte påhitt som "fria ryck". Får man ett inbrott tar man det på hemförsäkringen.
leby: Nog fel person att jämföra, jag har bara kört domoticz på windows, aldrig på något linux baserat. Nackdelen är väl att om man vill köra andra grejer än lua script så skrivs mer opensource till linux. Fördelen är för mig att de är enkelt som vanlig användare att hantera, installation är gjord på en minut även uppgraderingar. Generellt så är väl en "PC" lättare att lägga
p.lundgren: [citat] Jag använder Dashing bara för att visa aktuell data från sensorerna, det är det enda programmet är bra på. Att jag använder Dashing till detta är att jag använt den en del på jobbet och tyckte att det löste mitt problem när jag började kolla på detta för något år sedan. Jag använder HomeAutomatation för att styra belysningen. (http://karpero.mine.nu/ha/) Jag använder
jockelindstrom: Ta ut ett (eller flera) batterier och lossa sedan inre delen, flytta brytaren från det nuvarande läge till det andra alternativet (från advance mode till easy mode eller vice versa). Stoppa sedan in batteriet. Ta sedan ut batteriet igen och återställ brytaren till samma position som först. Skruva tillbaka inre delen och stoppa sedan in batteriet igen. Glöm inte att ta ut modulen om du inte
power650: Låter som du dimmrar till spottar/ledlist slocknar. Prova att sätta upp en lägsta dimmnivå på Qubino dimmern ex 20%.
Ispep: Tackar :) Orsaken till att jag valt Powershell är att jag alltid har haft en Windows dator igång hemma. Det har även berott på att jag inte orkar kompilera C# hela tiden (ändrar saker så ofta). Allt som går att göra i C# går att göra i Powershell (nästan), så jag hittar inte något annat språk som går så snabbt och enkelt att utveckla till just nu (för mig dvs). Funktionen för