Hej,
Jag är ute efter ett ordentligt system för att styra mitt hem. Har ni sett Philips hue systemet? Hur är det? På pappret verkar det vara otroligt lovande. Det är lampor där man kan dimma, styra och till och med byta mellan 1000-tals färger direkt i lampan. Tydligen behövs ingen "insats" bakom väggbrytaren utan man styr själva ljuskällan och elektroniken sitter i den. Den bygger på tekniken Zigbee och zigbee finns som modul till Zipabox. Då kan man ju med enkelhet inkludera både Z-wave och Zigbee.

Har jag rätt för mig?

Kolla in http://www.meethue.com/en-SE

aftersun skrev:
Hej,
Jag är ute efter ett ordentligt system för att styra mitt hem. Har ni sett Philips hue systemet? Hur är det? På pappret verkar det vara otroligt lovande. Det är lampor där man kan dimma, styra och till och med byta mellan 1000-tals färger direkt i lampan. Tydligen behövs ingen "insats" bakom väggbrytaren utan man styr själva ljuskällan och elektroniken sitter i den. Den bygger på tekniken Zigbee och zigbee finns som modul till Zipabox.
Det man har är en basstation som översätter apparnas kommandon till zigbee, resten sitter i lampan. Fungerar mycket smidigt, jag har ett startkit hemma och det är hyfsat godkänt även av sambon. Det har börjat komma frågor om man automatiskt kan släcka en viss tid osv, vilket Hue lämpligtvis har stöd för ;)

aftersun skrev:
Då kan man ju med enkelhet inkludera både Z-wave och Zigbee.

Har jag rätt för mig?

Kolla in [länk]
Jag har för mig att jag läst att Hue använder en annan zigbeeprofil än Zipabox:en. Hittar inte källan nu, så det kan vara gammal information eftersom jag _tror_ att det går att uppdatera med mjukvara.

Hejsan! lånar tråden!

Jag ser att alla philips HUE ljuskällor är inte ljusreglerbara via vanliga dimmers. Endast via RF / App.

Det är dåligt med information angående deras Lightstrip PLUS. Jag skulle behöva veta volt ampere osv om man kan byta adaptern till så den passar till en vanlig takdosa. Även att om den är dimbar!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.