Jag funderar på att installera ett ASSA motorlås typ 810s-50 och vill gärna kontrollera det via mitt larm. Vad är det jag behöver? Måste jag ha både ASSAs styrenhet och Siemens SPC A210 (dörrkontrollenhet)?
Eller räcker det med ASSAs egna ...

ASSA motorlås
http://www.assa.se/Other/assa-se/for-foretaget/filer/produktblad/elektrisk-lasning/M1373.0708-ASSA-Motorlas-810-811-50-Svensk.pdf

Siemens dörkontrollenhet
https://www.bewator.com/se/products...ENTRALAPPARATER_INTRUNETTILLB_EXPANSION/p3872

Ingen som har koll på Assas motorlås?

Varför motorlås? Ett lås med brytare som du sedan manövrerar med vred borde fungera lika bra. Om du inte skall ha dörrautomatik förstås.
Kan inte svara på hur det kopplas. Regeln brukar vara att låssmeden vill göra hela kedjan för att garantier skall fungera. Motorlåsen är vansinnigt dyra, och känsliga, så genvägar och lösa grejer själv går bort när det gäller sådana.Skall det vara motorlås i någon dörr jag gjort så sätter vi dit en skrotkista vid montaget om inte låssmeden kommer samma dag. Sedan får smeden öppna orginalförpackningarna själv.
Tänker du montera ihop det på egen hand?
mvh Findus

Hej !
Som det står i manualen du måste ha en DAC till detta lås,
Rekommenderar ett elslutbleck typ STEP http://steplock.se/?post_type=product&p=22, fördelen är att du slipper att borra igenom dörren för kablaget osv, karmöverföring behövs inte osv..mikro finns osv. tål ett bra listtryck.

Med vänlig hälsning//Goerana

Har motorlåset, ska köpa DACen ... Motorlås vill jag ha för att kunna manövrera dörren från annan plats + att jag gillar autolåset. Montera gör jag nog själv tillsammans med elektrikern. Elslutbläck känns som en kompromiss tycker jag. Att borra är inga problem, bara en riktigt lång borr + en ställning så man borrar rakt ...
Hoppas på att det räcker med DACen ...

Motorlås fungerar ju precis som ett vanligt lås men man har möjlighet att låsa/låsa upp via motorn också. Självklart har man vred och nyckel som vanligt också!
En bra grej är att man kan se "remote" om dörren är låst osv. Det hade iofs gått att göra med en liten milrobrytare också men då är det svårare att låsa om man inte är hemma och ser att dörren är olåst :)

KristoferL skrev:
Motorlås fungerar ju precis som ett vanligt lås men man har möjlighet att låsa/låsa upp via motorn också. Självklart har man vred och nyckel som vanligt också!...
Motorlåsen är i regel konstruerade för att manövreras med motorn, alltså ej manuellt.

Generellt ska man endast använda nyckel/vred som ett reservförfarande då det ofta medför ett markant ökat slitage på låset.

• Gilla
goerana
  • Laddar…
RilleRock
jbr skrev:
Motorlåsen är i regel konstruerade för att manövreras med motorn, alltså ej manuellt.

Generellt ska man endast använda nyckel/vred som ett reservförfarande då det ofta medför ett markant ökat slitage på låset.
Precis som jbr skriver så finns det ett skäl till varför man normalt endast använder motorlås som nattlås då de slits snabbare och ett motorlås är inte billigt att byta ut.
Så har man ett motorlås så bör man styra det via inbrottslarmet/tidkanal och inte via vredet då motorlåsets normaläge är låst och kommer låsa så fort den känner av magneten i karmen.

RilleRock skrev:
...normalt endast använder motorlås som nattlås då de slits snabbare och ett motorlås är inte billigt att byta ut.
Så har man ett motorlås så bör man styra det via inbrottslarmet/tidkanal och inte via vredet då motorlåsets normaläge är låst och kommer låsa så fort den känner av magneten i karmen.
Men å andra sidan är väl öppningsfrekvensen i en privatbostad så pass låg att det kanske inte är en faktor beakta vad avser slitage vid normalförfarande, eller..?

Däremot är ju tiden det tar att låsa upp av intresse om man nu vill hålla dörren låst hela tiden. Många moderna motorlås har ju en manövertid ≤ 0,5s vilket torde räcka för de flesta ;)

Intressant är ju också hur man väljer att styra sitt motorlås. På insidan anser jag att det bästa är att ha en knapp vars funktion inhiberas t.ex. då husets larm är armerat.
Jag tycker då att låscylinder är att föredra framför vred. Man bör dock beakta möjligheten att snabbt ta sig ut, t.ex. vid brand, om elektroniken fallerar och man står där vid dörren utan nyckel...

Det svåra är väl att få en vettig funktion från utsidan om det ska vara låst hela tiden istället för att ha motorlåset enbart som nattlås/"åka bort-lås". Då krävs antagligen en kodpanel, tag-läsare eller liknande eller varför inte ett sån't här system: http://international.ekey.net/ekey-home-en (roliga grejer)
Att använda nyckel och låscylindern bör alltså vara ett reservförfarande.

Om man nu låter motorlåset låsa så fort dörren är stängd ska man nog även ha en plan B för de tillfällen man hämtar tidningen iklädd morgonrock, särskilt på vintern...

Alltså, det enkla är att kanske låta motorlåset vara ett kompletterande lås som låser/låser upp i takt med armering av larmet men då måste man kunna larma av utifrån, annars står man där likförbannat med nyckeln...
Alternativt ha en kodpanel el. liknande att låsa upp med och därefter gå in och larma av.

• Gilla
KristoferL
  • Laddar…
Tack för mycket bra input alla! Återkommer med hur det blir samt säkert fler frågor!

Originalfrågan kvarstår dock. Om det räcker med Assas DAC430 för att kunna koppla den på något sätt till mitt larm eller om jag även behöver Siemens dörrenhet?

En enklare variant är att köpa ett Yale Doorman och fjärrkontrollen. Sedan bygga om fjärrkontrollen så att den styrs via larmet eller Fibaro HC2, på så sätt kan jag låsa upp låset "remote". Man kan sedan ha autolåsning på låset så låser det själv efter en stund ...

RilleRock
KristoferL skrev:
Originalfrågan kvarstår dock. Om det räcker med Assas DAC430 för att kunna koppla den på något sätt till mitt larm eller om jag även behöver Siemens dörrenhet?

En enklare variant är att köpa ett Yale Doorman och fjärrkontrollen. Sedan bygga om fjärrkontrollen så att den styrs via larmet eller Fibaro HC2, på så sätt kan jag låsa upp låset "remote". Man kan sedan ha autolåsning på låset så låser det själv efter en stund ...
Det beror ju på vad din tanke är?
Du behöver något som styr dacens "öppnaknapp" plint 11,12, tex ett potfritt relä från spc där dacens 0V går och vänder igenom.
Men vad skall styra spcreläet? Från/Till på larmet?
För detta behöver du inte en A210.

RilleRock skrev:
Det beror ju på vad din tanke är?
Du behöver något som styr dacens "öppnaknapp" plint 11,12, tex ett potfritt relä från spc där dacens 0V går och vänder igenom.
Men vad skall styra spcreläet? Från/Till på larmet?
För detta behöver du inte en A210.
Jag skulle vilja kunna öppna och gärna låset "remote", sedan gärna kunna se om det är låst eller inte (vilket iofs kan vara overkill eftersom motorlåset låser automatiskt efter en inställd tid).
Helst kunna styra den via appens dörrkontroll, men då kanske man måste ha Siemens dörkontrollenhet för att larmet ska känna av den som en "dörr"?

RilleRock
Jag hade knytit en utgång via mappinggates som du kommer åt via mobilen som även kan ligga paralellt med larm av/på.
Så slipper du A210 om du nu inte skall ha en yttre kortläsare då måste du ha A210.
Det du får bestämma dig för är vilken funktion som ev skall ställa upp motorlåset i dagläge eller ej för annars låses det direkt igen.

Status på kolvläget finns det utgångar på i dacen som du dubbelbalanserar och lägger på en ingång i spc.

RilleRock skrev:
Jag hade knytit en utgång via mappinggates som du kommer åt via mobilen som även kan ligga paralellt med larm av/på.
Så slipper du A210 om du nu inte skall ha en yttre kortläsare då måste du ha A210.
Det du får bestämma dig för är vilken funktion som ev skall ställa upp motorlåset i dagläge eller ej för annars låses det direkt igen.

Status på kolvläget finns det utgångar på i dacen som du dubbelbalanserar och lägger på en ingång i spc.
Så skulle jag kunna göra! Använder två utgångar idag för att se status på larmet via Z-wave och "push" till min mobil.
Kan jag alltså ha en utgång som jag manuellt låser/låser upp med samtidigt som den utgången också kan låsa/låsa upp om larmet slås av/på?
Låter som en bra lösning!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.