1 227 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Siemens spc och externt blixtljus tl30x
Helt enkelt, hur kopplas dessa ihop?
Har öven ett batteri kopplat i sirenen som jag antar är för hjälp-matning ifall strömmen skulle gå och centralen skall orka mer än några sekunder.
Ser dock att sirenen har 8 inkopplingar medans jag bara dragit fram en vanlig 4 ledar kabel.
1/4 för 12v och GND och in på på hjälpkraft och GND. Då matas sirenen och batteriet laddas.
Lägger sen och bygglar flash/siren control till ext + i centralen?
Hur hanterar jag sen tamper?
Tack!
Har öven ett batteri kopplat i sirenen som jag antar är för hjälp-matning ifall strömmen skulle gå och centralen skall orka mer än några sekunder.
Ser dock att sirenen har 8 inkopplingar medans jag bara dragit fram en vanlig 4 ledar kabel.
1/4 för 12v och GND och in på på hjälpkraft och GND. Då matas sirenen och batteriet laddas.
Lägger sen och bygglar flash/siren control till ext + i centralen?
Hur hanterar jag sen tamper?
Tack!
Nu vet jag inte exakt hur den sirenen/blixten ser ut. Men normalt är en drivspänning 12vdc för att ladda batteriet = 2 tråd och sen en minus eller plus för att starta spektaklet. man brukar dra ut en 4x2 till den typen av sirener just för att man behöver 5 tråd då tamper behöver 2 trådar, man kan dock "sparkoppla" tamper genom att ansluta en tråd på tamper och sen lägga en bygel över till drivspänningens minus då spc har gemensam minus så fungerar det bra som nödlösning. Du förstår vad jag menar om du tar en multimeter och ohm-mäter mellan COM bredvid tänkta sektionsingång för tamper och minus på moderkortet (12VDC uppe till höger om jag inte minns fel)
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Om man skall vara petig och inte skall sparkoppla behöver man 6 trådar för att utnyttja tl30x fullt ut.
Dvs separat styrning på sirenen versa blixtljuset.
För blixtljuset kan tex hålla på tills larm är återställt men inte utesiren.
Dvs separat styrning på sirenen versa blixtljuset.
För blixtljuset kan tex hålla på tills larm är återställt men inte utesiren.
Klicka här för att svara