Hej

Jag har ett kamerasystem från Hikvision med en NVR 7608. Har även ett DSC Neo larm.

Eftersom det finns alarmingångar på nvr:en så skulle jag vilja koppla så att en viss kamera INTE kan filma när mitt larm är frånkopplat. När jag sedan kopplar till larmet så ska kameran filma vid rörelse som vanligt.

Är detta möjligt och i så fall hur går jag tillväga?

Att koppla samman larmet med nvr:en har jag koll på men inte hur jag konfigurerar detta i nvr:en

Jag tror inte att det går, men du kanske kan använda en extern rörelsesensor som du kan sätta villkor för
genom larmet, den kan i sin tur trigga kameran.

Måste väl vara enklast att bryta strömmen till kameran..

D
Måste NVR driva kameran via dess poe-utgång? Ifall inte så kan du koppla antingen 12V från kameran till pgm-utgången och låta den bryta strömmen alternativt en 12V-switch som bryter kontakten till LAN.

Tyvärr så måste NVR driva kameran. Det finns en meny i nvr som handlar om alarm ingång men jag blir inte klok på hur den ska användas.

Fredrik Trulsson skrev:
Tyvärr så måste NVR driva kameran. Det finns en meny i nvr som handlar om alarm ingång men jag blir inte klok på hur den ska användas.
När alarmingången triggas så kan den starta kontiurnerlig inspelning, du kan vad jag vet inte aktivera rörelsebaseraf inspelning på det viset.

En fråga som rör Hikvision NVR men inte ovanstående.
Hur gör ni för att komma åt respektive kameras avancerade inställningar när de är ansluta till NVRen? Det går inte att komma åt dem via den IP-adressen som finns i NVRen.

Läst lite om olika lösningar på detta, men hur gör ni?

D
Hikvision använder 192.168.1.64 på alla sina kameror. Ligger kamerorna kvar på detta intervall och du kör 192.168.0 på din router?
Pröva installera Hikvision SADPTool annars så får du upp IP-adresserna och kan ändra det själv. Kom ihåg att ändra i NVR sen.

DMOL skrev:
Hikvision använder 192.168.1.64 på alla sina kameror. Ligger kamerorna kvar på detta intervall och du kör 192.168.0 på din router?
Pröva installera Hikvision SADPTool annars så får du upp IP-adresserna och kan ändra det själv. Kom ihåg att ändra i NVR sen.
Nja inte riktigt detta som är problemet.
NVR har ändrat kamerorna till en annan IP-adress som inte kommer från routern. Det är alltså NVRen som delat ut IP-adresser vill jag minnas.
När jag kör SADP så kommer bara NVRen upp, inte kamerorna och slår jag in den adressen NVRen delat ut till respektive kamera kommer jag inte fram.

Redigerat:
D
Ok då är det väl bara två alternativ då. Antingen ligger inte kamerorna på samma subnät, eller så blockerar NVR access till kamerorna över lan. Koppla ur dem ur NVR och in i nätverket och se om de dyker upp i SADPTool.

DMOL skrev:
Ok då är det väl bara två alternativ då. Antingen ligger inte kamerorna på samma subnät, eller så blockerar NVR access till kamerorna över lan. Koppla ur dem ur NVR och in i nätverket och se om de dyker upp i SADPTool.
Ja det skall de väl göra, men tycker det är en märklig lösning och tänkte om någon annan testat en bra metod. Hikvision har nog inte tänkt så långt känns det som.

D
Svårt att säga vad som är problemet utan mer information.
Inte kört deras NVR, men det går säkert att lösa på något sätt.

DMOL skrev:
Svårt att säga vad som är problemet utan mer information.
Inte kört deras NVR, men det går säkert att lösa på något sätt.
Löst! Aktiverade "Virtuell värd" och då kom det upp klickbara länkar till respektive kamera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.