18 564 läst ·
29 svar
19k läst
29 svar
Larm, vilket?
Sida 1 av 2
Hejsan,
Jag är rätt ny här på forumet och har kollat runt lite på larm så jag tänkte att det fanns kanske några här som kunde något om det lite bättre än mig själv
Detta larmet har jag sneglat på men jag vet inte riktigt eftersom jag läst att det ska vara SSF godkänt osv?
http://www.vikinglarm.se/tradlosa-i...ed-skalskydd,-24-sektioner-(total)/c116/p234/
Har ni några förslag på larm i samma prisklass?
Tack på förhand.
Jag är rätt ny här på forumet och har kollat runt lite på larm så jag tänkte att det fanns kanske några här som kunde något om det lite bättre än mig själv
Detta larmet har jag sneglat på men jag vet inte riktigt eftersom jag läst att det ska vara SSF godkänt osv?
http://www.vikinglarm.se/tradlosa-i...ed-skalskydd,-24-sektioner-(total)/c116/p234/
Har ni några förslag på larm i samma prisklass?
Tack på förhand.
Om du ska skaffa larm är det väl smartast att ha ett som är kopplad till ett vaktbolag. Då får man oftast larmet gratis om man binder sig för ett abb.
Det finns ett test här:
http://www.viivilla.se/Elektronik/Larm/Larma-villan-for-okad-trygghet-46018
visserligen är det vi i villa, som ju är halvsponsrat...men man kan lära sig lite.
Det finns ett test här:
http://www.viivilla.se/Elektronik/Larm/Larma-villan-for-okad-trygghet-46018
visserligen är det vi i villa, som ju är halvsponsrat...men man kan lära sig lite.
Jag har haft det förut och enligt mig ren skit.Studiobyggaren skrev:
Dom skulle ringa och komma ut om det gick igång men det gjorde dom aldrig.
Vad är meningen med larm?
Vad förväntar man sig av larm?
Hur skapar dom trygghet?
Enda skälet till att ha ett larm som jag ser det är om det är kopplat till ett bolag som kommer och stänger till ev.uppbrutna dörrar eller lagar trasiga fönster.Så att det inte regnar in eller kyler ut huset.
För det förhindrar inte inbrott. Det sker ju dessutom när folk är hemma.Men för övrigt, Polisen sätter inte in någon resurs på att jaga tjuv. Däremot finns det andra åtgärder men larm vadå?
Vad förväntar man sig av larm?
Hur skapar dom trygghet?
Enda skälet till att ha ett larm som jag ser det är om det är kopplat till ett bolag som kommer och stänger till ev.uppbrutna dörrar eller lagar trasiga fönster.Så att det inte regnar in eller kyler ut huset.
För det förhindrar inte inbrott. Det sker ju dessutom när folk är hemma.Men för övrigt, Polisen sätter inte in någon resurs på att jaga tjuv. Däremot finns det andra åtgärder men larm vadå?
Koppla larmet till mobilen så jag själv kan åka dit snabbtcecar33 skrev:Vad är meningen med larm?
Vad förväntar man sig av larm?
Hur skapar dom trygghet?
Enda skälet till att ha ett larm som jag ser det är om det är kopplat till ett bolag som kommer och stänger till ev.uppbrutna dörrar eller lagar trasiga fönster.Så att det inte regnar in eller kyler ut huset.
För det förhindrar inte inbrott. Det sker ju dessutom när folk är hemma.Men för övrigt, Polisen sätter inte in någon resurs på att jaga tjuv. Däremot finns det andra åtgärder men larm vadå?
vi kör på samma lösning.AlexHjelm skrev:
Vi har ett powermax pro larm som jag installerade själv, fungerar alldeles utmärkt och de går att koppla kameraövervaktning och sms/internet/Iphone styrning till det.
Kolla upp vilka sensorer mm du vill ha, gör en lista och skicka dem till olika återförsäljare och begär offert.
Se till att få dem "i hop parade", det kostar inte mycket extra.
Nja, att det bara tar tre minuter vet jag inte om jag tror på.
En jobbarkompis berättade om en kille som kom hem på lunchen för att äta mat. När han öppnade ytterdörren stod det flera kassar med saker uppradade i hallen. Han hörde att det var något i källaren, så han sprang tillbaks till jobbet (han jobbade tvärs över gatan) och hämtade förstärkning, sen gick de allihop tillbaks till huset där tjuvarna fortfarande höll på att länsa källaren. De lyckades skrämma iväg tjuvarna utan att de fick något med sig.
Det hade garanterat tagit mer än tre minuter att sortera ut allt värdefullt och lägga ner det i kassar/väskor!
En jobbarkompis berättade om en kille som kom hem på lunchen för att äta mat. När han öppnade ytterdörren stod det flera kassar med saker uppradade i hallen. Han hörde att det var något i källaren, så han sprang tillbaks till jobbet (han jobbade tvärs över gatan) och hämtade förstärkning, sen gick de allihop tillbaks till huset där tjuvarna fortfarande höll på att länsa källaren. De lyckades skrämma iväg tjuvarna utan att de fick något med sig.
Det hade garanterat tagit mer än tre minuter att sortera ut allt värdefullt och lägga ner det i kassar/väskor!
nja det beror nog på hur "duktiga" de är... Vi hade inbrott hos min förra arbetsgivare.
Polisen var där på 3 minuter och 40 sekunder efter att larmet gick. Tjuvarna öppnade förmodligen dörren med samma maskiner som brandkårnen använder för att få upp krockade bilar och de fick med sig ett tjugotal bärbara datorer + en antik dykarhjälm(!?!?!) och var borta från platsen innan polisen kom dit.
Polisen var där på 3 minuter och 40 sekunder efter att larmet gick. Tjuvarna öppnade förmodligen dörren med samma maskiner som brandkårnen använder för att få upp krockade bilar och de fick med sig ett tjugotal bärbara datorer + en antik dykarhjälm(!?!?!) och var borta från platsen innan polisen kom dit.
Det kan ta upp till två-tre timmar innan vaktbolaget kommer.Studiobyggaren skrev:
Oftast har man någon granne, kolega, släkting som man kan kontakta om man själv inte kan ta sig hem och kolla.
Det larmet som vi har köpt utan väktartjänst är "betalt" på fyra och halft år jämfört med om vi hade köpt/hyrt samma larm med väktartjänst.
Att larmet är gratis är långt ifrån sant. Mitt gamla larm kostade åtminstone 1000 spänn i installation + kostnad för extra tillbehör som jag betalade fullpris för + månadshyra för larm och varje tillbehör. Tillbehören som man "köper" får man inte behålla när larmet slutar fungera och måste reklameras, eller om man för den delen säger upp tjänsten.Studiobyggaren skrev:
Så gratis är en sanning med rejäl modifikation, snarare är det svindyrt i längden. Och man har ingen möjlighet att konfigurera larmet som man vill....
Väktare är väl bra om man är bortrest så nån kan komma och stänga dörren/tejpa fönster. Är man inom ett par mils avstånd från hemmet när larmet går är sannloikheten att man hinner hem innan väktaren kommit STOR.
Demmpa skrev:Det kan ta upp till två-tre timmar innan vaktbolaget kommer.
Oftast har man någon granne, kolega, släkting som man kan kontakta om man själv inte kan ta sig hem och kolla.
Det larmet som vi har köpt utan väktartjänst är "betalt" på fyra och halft år jämfört med om vi hade köpt/hyrt samma larm med väktartjänst.
Det är precis det jag menar, varför lägga pengar på dyra larm det förhindrar inga inbrott.Det räcker förmodligen lika bra några larm etiketter och en fejk kamra för att kanske slippa någon pundare för att ta sig in.