Villalarm & Hemautomation
freddijonsson: Grymt tack! Fanns det 230v som man kunde använda så var de ju lätt med kabeln=)
JPA666: Hej! Funderar på hur jag skall göra med spottarna i fönstren. Det är ledspottar som redan nu är dimmningsbara. Om jag nu vill ha in dom i Homecenter 2 och använda en puck bakom brytaren hur gör jag då. Det finns ju redan en dimmer till spottarna... verkar som att det blir kaka på kaka om jag skall ha en dimmer 2. Eller skall jag bara ha en vanlig z-wave brytare???
wsp: Ok, tack för svar. Ngn annan som har tankar om detta? Dvs hur kan jag logga pumpen på smidigast vis?
segv: Ja, det är ju precis det den är till för. Man kan ha fyra temperatursensorer och så var det väl en eller två digitala ingångar. Har köpt tre stycken och temperatursensorerna men har inte haft tid att koppla in dom.
eikido: Ett helt makalöst pris på SPC5230!! https://www.securitywarehouse.co.uk/catalog/siemens-spc5230310l1-intrusion-control-panel-g2-p-2832.html Jag har handlar från securitywarehouse flera gånger och tycker de är världsklass!!
RedSheild: Safe Homes gsm uppringare funkar med Julas larm ! Har använt den med mitt Redsheild larm i flera år! Även Red Sheilds app funkar perfekt med uppringaren.
useless: Vill du både kunna läsa av den via z-wave och visa temperaturen direkt på den?
Mr Steed: Ett litet problem dock är om du tänder i rummet på kvällen så reagerar kameran på ljuset som reflekteras i fönsterrutan om du inte har den rakt mot rutan men det går nog att lösa med lite tejp runt.
norrbottenssnickaren: Har kört med riscos motsvarighet vid ngt tillfälle. Är jäkligt bra när behovet finns.
eikido: Tjena RilleRock Enligt Honeywells manual så ska den stödja, typ, alla glastyper. The FG-1625TAS glassbreak detector senses the sound of breaking plate, tempered, laminated, wired, coated and sealed insulating glass. :D Det var AD700 som fick mig att få upp ögonen för dessa sensorer men de är så dyra för mig att köpa in i Sverige. Bättre för mig att köpa Honeywell från england. 1/3 av
eikido: Du har helt rätt! https://www.pts.se/upload/Beslut/Radio/2011/11-4937-begransningsbeslut-105-ghz-bandet.pdf Tillstånd 1 gäller för Frequency Division Duplex med tilldelning av 10210−10238 MHz och 10560−10588 MHz i hela Sverige förutom Hallands och Gotlands län där tilldelningen omfattar 10210−10224 MHz och 10560−10574 MHz. Tack! :)
eran: Ta en sån gammal ljudkabel som man kopplade mellan cd/dvd-rom och moderkort. Den passar perfekt på pclink kontakten. Koppla på en 9pol dsub.
hanpa: [citat] Autentisering skulle funka men då krävs tvåvägskommunikation. Envägs skulle funka om man har en säker tidskälla i bägge ändar, typ ett GPS-chip, då skulle återsända koder hinna bli ogiltiga. Vad gäller just bilar vore det bästa om man inte alls hade trådlös kommunikation utan att nyckeln kommunicerar tvåvägs med bilen då den sätts i låset. Då blir det väldigt svårt
mickesanda: Hej, undrar om någon kan hjälpa till med ett LUA script som brygger kaffe i smarter coffee maskinen, låt oss säga bönör/starkt/5 koppar. Jag vill skapa en scen i Veran som skall sedan dyka upp i HA-bridge för att slutligen hittas av Alexa. Referens på github: https://github.com/Tristan79/iBrew Jag har inget färdigt script, jag behöver inte hjälp att felsöka, är bara så pass novis
znobben: Hej. Jag har också ett gäng temp sensorer från Claesses. Har kört med Nexa Brige men håller på att gå över till Vera Plus. Jag ser alla temp sensorer i Veran, men de visar helt fel tempratur. Skulle kunna tro att det är F men har tittat till settings i Veran och i RTFX enheten, och dessa står på C, samt även om jag tar en sensor och omvandlar från F till C eller tvärtom så får jag
dhanjel: Med en raspberry, ja Det är nog vägen att gå. Köp en z-wave usb sticka eller razberry, mjukvarumässigt så kolla på domoticz, openhab och homegenie.
snoddas2: Tack för proffsiga svar! Låter som det är värt ett försök, det får bli en tripp till Kjell.
WaldenWoods: Det har du ju alldeles rätt i. Så dum jag känner mig, bra att det finns folk som tänker :o Jag tror mig dessutom kunna konfa triggerutgången på receivern så att den alltid är påslagen. En brytaktor på den och saken är klar. Stort tack!
bygga_bo: Du borde kunna lösa detta med "group associations" som möjliggör direktkommunikation mellan noder, dvs utan inblandning av controllern. Varje nod (dimmer i ditt fall) har ett ett antal grupper som rapporterar olika händelser i noden. Händelser kan tex vara att man får signal på en ingång (trycker på strömbrytaren) eller att en rörelsedetektor detekterar rörelse. Grupper kan i sin tur
noone70: räcker det med 24W typ en sån här? https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/ac-ac/nataggregat-24-v-(ac)-24-w-p44209
hanpa: Det är nog ingen större fara om du bara tänker igenom vad som är det värsta som kan hända. Givet att WPA2 stöds så kan man ju gardera sig mot övriga risker genom att skicka kommandon enligt någon smart kodning som minskar risken för att någon skulle kunna åstadkomma något via intrång. Man kan ju undvika webinterface med uppenbara knappar eller använda en kompletterande kod som
mojjebus: Någon som använder ID Lock med zipabox ? och isåfall vilka funktioner är möjliga ? larma på och av ? om du låser från insidan, att det isåfall inte larmar på ?
DMOL: De har kört varningssirener varje månad de senaste 70 åren så då får de allt stå ut längre störningar än 15 min :thumbup:
RilleRock: [citat] SPC trådlöst fungerar bra om man monterar mottagare efter förutsättningarna men väldigt litet utbud på enheter. Jag hade jag med valt Neo om det primära är trådlöst.
zlatan01: Snart ska vi flytta i en lokal på ca.35 kvm som vi vill utrusta med larm och lite automatisera. Larm skulle omfatta 2 rörelsedetektorer, 1 rökdetektor, 1 magnetkontakt, kanske 1 kamera, sen siren+blixtljus. Automatisering ska omfatta 4-6 stickproppar, belysning på 3 ställe och temperaturövervakning. Några bra förslag för bra lösning till rimlig pris?
znobben: Efter mycket tvekande så övergår jag från Bridgen till Vera, för mycket strul och tyvärr ingen tillit till Bridgen. Vera blev det då jag redan har hela huset med 433 Nexa enheter. Nu har jag Vera och 433 enhet. Jag har fått in alla enheter till Veran, och för 1 belysning tex kök, så dykter det upp 3st "Devices", 1 som bara är av och på, samt 1 där det är dimmer funktion samt 1 som
pjop: Framför allt läsa av temperaturer och ställa in nivåer.
hanpa: [citat] Fortfarande bara en missad ping, nu snart två veckors loggning. Jag trodde faktiskt inte att 4G-uppkopplingen skulle vara så stabil. Men jag bor ju inte på landet och routern står där den står, går ju inte jämföra med en mobil som rör på sig. Känns rätt tryggt som backup för fiberanslutningen.
knutz: Det är väl mängden av exempel som är problemet. Jag kan inte programmera i C, men blir nog tvungen att lära mig. Det tog inte lång stund att läsa ett givarvärde och få ut det på skärmen men därifrån att få en motor att öppna/stänga en lucka med avseende på givarvärdet då blir steget långt. I en gammal tråd diskuterade man att mäta lambdavärdet och hade en lösning men den