5 829 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Siemens SPC - jag har några frågor
Sida 1 av 2
Hej
Är innteresert trådlösa hus larm och tittar på Siemens SPC.
Har du några frågor jag har inte hittat svar på:
-Är det integrerade SiWay på SPC 4320-3.1 / 4320-3.1-PC?
-Vet att SPC 4320-LCD har inbyggd SiWay, men det är inte prox läsare i SPC K420?
-Skall montera N310 GSM-modul, ser denna skickar SMS, men kan inte ta reda på om det kan ringa till min mobil.
Tacksam för svar om någon vet
Är innteresert trådlösa hus larm och tittar på Siemens SPC.
Har du några frågor jag har inte hittat svar på:
-Är det integrerade SiWay på SPC 4320-3.1 / 4320-3.1-PC?
-Vet att SPC 4320-LCD har inbyggd SiWay, men det är inte prox läsare i SPC K420?
-Skall montera N310 GSM-modul, ser denna skickar SMS, men kan inte ta reda på om det kan ringa till min mobil.
Tacksam för svar om någon vet
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Ingen av de centralerna du nämner har inbyggd SiWay-modul. Den enda som har det är 4221-3.1 men då saknar den istället IP.
SPC4320-LCD är bara ett paket med en 4320 & en MAP K420, mao ingen SiWay här heller.
GSM-modulen kan ringa men jag tror bara du kommer att få en massa pip i luren eftersom den då skickar koder till larmcentralen. Alltså ingen röst som berättar vad som hänt.
Med modulen kan du få SMS om larm samt ringa upp och styra larmet om så önskas, vilket kanske känns lite oldschool nu när man har appen ....
SPC4320-LCD är bara ett paket med en 4320 & en MAP K420, mao ingen SiWay här heller.
GSM-modulen kan ringa men jag tror bara du kommer att få en massa pip i luren eftersom den då skickar koder till larmcentralen. Alltså ingen röst som berättar vad som hänt.
Med modulen kan du få SMS om larm samt ringa upp och styra larmet om så önskas, vilket kanske känns lite oldschool nu när man har appen ....
Hej
På hemsidan för Siemens nämns SiWay i -3.1 och -3.1-PC specifikation, men tvivlar på att det det är riktigt..
Det finns en panel K422 som har inbyggd SiWay, men detta har inte prox läsare.
Poängen med att GSM kan ringa min mobil är att det inte kommer att anslutas till en larmcentral, det är viktigt att den ringer da jag känner att det är säkrare sätt att meddelas. Är inte problemet att det inte är förståeligt, da jag kan kontrollera uppgifterna på appen elller sms.
På hemsidan för Siemens nämns SiWay i -3.1 och -3.1-PC specifikation, men tvivlar på att det det är riktigt..
Det finns en panel K422 som har inbyggd SiWay, men detta har inte prox läsare.
Poängen med att GSM kan ringa min mobil är att det inte kommer att anslutas till en larmcentral, det är viktigt att den ringer da jag känner att det är säkrare sätt att meddelas. Är inte problemet att det inte är förståeligt, da jag kan kontrollera uppgifterna på appen elller sms.
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Jo, vet att det står fel på hemsidan. Det ställde till en del när jag beställde mittgfa skrev:Hej
På hemsidan för Siemens nämns SiWay i -3.1 och -3.1-PC specifikation, men tvivlar på att det det är riktigt..
Det finns en panel K422 som har inbyggd SiWay, men detta har inte prox läsare.
Poängen med att GSM kan ringa min mobil är att det inte kommer att anslutas till en larmcentral, det är viktigt att den ringer da jag känner att det är säkrare sätt att meddelas. Är inte problemet att det inte är förståeligt, da jag kan kontrollera uppgifterna på appen elller sms.
Antar att det går att få centralen att ringa till dig i stället för LC.
Är bara att lägga in sitt eget nummer under larmcentral, dock kommer du inte att förstå vad den vill då den skickar ett larmprotokoll som skall tas emot av en larmcentral.gfa skrev:
Men det spelar väl ingen större roll? Om larmet vill ringa larmcentralen kan man väl förutsätta att något hänt i huset?
Eller har jag missat något?
Eller har jag missat något?
Ok, men ringer den upp och testar kommunikationen enligt förbestämda intervall?
Går det att stänga av så funkar det för min del. Sms-signalen kan man ju missa men telefonsamtal försöker iaf jag alltid besvara?
Går det att stänga av så funkar det för min del. Sms-signalen kan man ju missa men telefonsamtal försöker iaf jag alltid besvara?
Jag är också intresserad av om det praktiskt går att konfigurera så att SPC larmet ringer min telefon utan att det blir strul med komfel etc.
Om larmet ringer mig så ser jag på mobilen att mitt larm ringer - då kan jag kolla appen eller sms . Jag reagerar också mer på telefonsignal än sms.
Om larmet ringer mig så ser jag på mobilen att mitt larm ringer - då kan jag kolla appen eller sms . Jag reagerar också mer på telefonsignal än sms.
Kan du inte lägga in en personlig signal för användaren knuten till telefonnumret som messar från SPC och välja en specifik ringsignal?JanneSjo skrev: