Villalarm & Hemautomation
bygga_bo: Du borde kunna lösa detta med "group associations" som möjliggör direktkommunikation mellan noder, dvs utan inblandning av controllern. Varje nod (dimmer i ditt fall) har ett ett antal grupper som rapporterar olika händelser i noden. Händelser kan tex vara att man får signal på en ingång (trycker på strömbrytaren) eller att en rörelsedetektor detekterar rörelse. Grupper kan i sin tur
noone70: räcker det med 24W typ en sån här? https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/ac-ac/nataggregat-24-v-(ac)-24-w-p44209
hanpa: Det är nog ingen större fara om du bara tänker igenom vad som är det värsta som kan hända. Givet att WPA2 stöds så kan man ju gardera sig mot övriga risker genom att skicka kommandon enligt någon smart kodning som minskar risken för att någon skulle kunna åstadkomma något via intrång. Man kan ju undvika webinterface med uppenbara knappar eller använda en kompletterande kod som
mojjebus: Någon som använder ID Lock med zipabox ? och isåfall vilka funktioner är möjliga ? larma på och av ? om du låser från insidan, att det isåfall inte larmar på ?
DMOL: De har kört varningssirener varje månad de senaste 70 åren så då får de allt stå ut längre störningar än 15 min :thumbup:
RilleRock: [citat] SPC trådlöst fungerar bra om man monterar mottagare efter förutsättningarna men väldigt litet utbud på enheter. Jag hade jag med valt Neo om det primära är trådlöst.
zlatan01: Snart ska vi flytta i en lokal på ca.35 kvm som vi vill utrusta med larm och lite automatisera. Larm skulle omfatta 2 rörelsedetektorer, 1 rökdetektor, 1 magnetkontakt, kanske 1 kamera, sen siren+blixtljus. Automatisering ska omfatta 4-6 stickproppar, belysning på 3 ställe och temperaturövervakning. Några bra förslag för bra lösning till rimlig pris?
znobben: Efter mycket tvekande så övergår jag från Bridgen till Vera, för mycket strul och tyvärr ingen tillit till Bridgen. Vera blev det då jag redan har hela huset med 433 Nexa enheter. Nu har jag Vera och 433 enhet. Jag har fått in alla enheter till Veran, och för 1 belysning tex kök, så dykter det upp 3st "Devices", 1 som bara är av och på, samt 1 där det är dimmer funktion samt 1 som
pjop: Framför allt läsa av temperaturer och ställa in nivåer.
hanpa: [citat] Fortfarande bara en missad ping, nu snart två veckors loggning. Jag trodde faktiskt inte att 4G-uppkopplingen skulle vara så stabil. Men jag bor ju inte på landet och routern står där den står, går ju inte jämföra med en mobil som rör på sig. Känns rätt tryggt som backup för fiberanslutningen.
knutz: Det är väl mängden av exempel som är problemet. Jag kan inte programmera i C, men blir nog tvungen att lära mig. Det tog inte lång stund att läsa ett givarvärde och få ut det på skärmen men därifrån att få en motor att öppna/stänga en lucka med avseende på givarvärdet då blir steget långt. I en gammal tråd diskuterade man att mäta lambdavärdet och hade en lösning men den
barfotalasse: Användarvänligheten verkar super. Pre-alarm på kameradetekorn är ju snygg men för mig gick JA-100 ändå bort pga täcknings- och bildområde på kameradetektorn, blixträckvidd mm. Se installationsmanualen. Hade jag kommit på ett sätt runda de begränsningarna så sutte det en jablotron hemma. Det är bara att lyfta på hatten för den där manöverpanelen med trafikljus. Bara hur snyggt
hanpa: Jag skulle föredra att leverera via garaget men tyvärr godtas väl inte detta via postnord och andra paketleverantörer. Möjligen kan det godtas av matleverantörer. En funktion för kvittering distribuerat via app skulle annars behövas. Annars kan jag lätt få ett samtal om att budet står utanför på gatan. Lämpligen anmäls detta också via en app och bara registrerade/betrodda företag
martin43: Både Qubino och Fibaro fungerade bra att dimma 2st Gu10 5,4W led under förustättning att Fibaron var inkopplad med nolla. Fibaro är en universtaldimmer som kan stälas om för framkant/bakkant. Den fungerar även nolla om än lite begränsat (t.ex. kan man inte få ut riktigt max styrka). Qubino kräver 1A säkring och kan därför ej installeras i en normal installation. Fibaro har bättre
meanmrgreen: Lutar nog åt en blinkande historia. Sen kan man sätta en vanlig sån där dosa som läser blinken som skickar vidare till smarthem kontrollern. Annars var din skenan där lämplig. Verkade inte som man kan hooka den smarta hem kontrollers dock.
Dede77: Bör väl bli den enheten som AndPer länkade till. Har den och de med nyare FW (över 1.7) fungerar bra till HC2:an
norrbottenssnickaren: [citat] Ok. Skönt att det fungerar :)
norrbottenssnickaren: Pma om du behöver mer hjälp om du vill.
noone70: Vårt Visonic Powermax larm har jag kopplat, via powerlink, till Vera Edge (fungerar även med andra Vera controllers) Kopplingen fungerar riktigt bra, tyvärr är jag mindre nöjd med Veran i övrigt.
Nyfniken: https://mobil.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/288770-knx-och-andra-hemautomationssytem-overtyga-mig.html
Fotografen: [citat] Inte helt ovanligt att äldre saker som är i gott skick, tillverkade med kvalité och livslängd i åtanke är bättre än nytt skit producerat i Kina till lägsta möjliga kostnad.
eikido: Jag köpte bosch blueline g2 tritech. Kanske overkill men de var inte jätte dyra :)
Huberth Hernberg: Måste kolla upp lite vad Z-Uno är. Jag vet att det finns en hel del bättre varianter att styra saker vad gäller stabilitet osv. Tanken med hela projektet är att hålla nere på kostnaderna samt tid med programmering
norrbottenssnickaren: eikido: helt rätt tänkt.
KjellTimell: Hjälper inte dig på något vis, men vad kör du för NVR till kamerorna?