Hej, har senaste månaderna ägnat många sena nätter åt att googla fram bästa larmlösningen åt oss, utan att lyckas landa i ett beslut, så nu vänder jag mig till er :)

Skallkrav:
Kunna byggas ut så att det täcker en villa med ingångar i två plan.
Inte vara knutet till abonnemang
Kontrollerbart via smartphone
Paket som går att installera själv
Trådlöst, då jag helst undviker att dra fler sladdar i det här gamla huset.
Instegströskel under ca 6000kr.

Nicekrav:
Kunna integreras med ett zwave nätverk eller trigga händelser i tex tellstick znet lite.
Kunna integreras med något smart lås likn glue eller danalock.

Det jag lyckats reducera det till är:
Agility
http://www.vikinglarm.se/hemlarm/ag...kant-larmpaket-med-ip-modul-868mhz/c206/p737/
Yale
http://www.laskompaniet.se/product/hemlarm-smartphone-yale
Siemens spc
(har sett att många nämner SIemens här på forumet, men jag har svårt att hitta bra info om det, och vilket paket som är "rätt", kräver installatör?)

Så, fördelar och nackdelar med ovan paket? Finns det något annat jag helt missat? Finns det något att ta i beaktande som jag inte tänkt på?

Jag har samma krav som du och har fastnat för Powerseries Neo. Jag har tyvärr strandat i mitt letande och vä tar med spänning på hur tråden kommer utveckla sig.

Jag har lite andra krav som du kan fundera på:
* Batteribackup
* Dubbla larmvägar: GSM + IP

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Bra input!
Under dagen har jag mer och mer fastnat för Yale då instegspriset (4000) är förhållandevis lågt, jag kan bygga ut det vid behov, och det verkar ganska smidigt att komma igång med. Just den sista punkten attraherar mig mer och mer ju djupare jag kommer i larmträsket :)

Centralenheten har 10 timmars batteri på Yale. Nackdelar är:
-Appen verkar vara en webview, dvs begränsad i telefonfunktionalitet.
-Att att det är ett system helt byggt i proprietärt protokoll, dvs svårt att koppla till annat.
-Att det är Assa/Yale, dvs tillräckligt stort bolag för att kunna få en nyck och bara dumpa produkten och stänga servrar ala google.
-Svårt att hitta något oberoende test på svenska?

Har ni kollat på typ Aliexpress? Jag köpte ett larm med både trådade och trådlösa ingångar med både GSM och LAN stöd för att ha under bygget. Har inbyggt LiPo för backup. Finns både RFID tag, kodpanel mm till dem. Har även en app för aktivering och övervakning som är helt OK. Enda svagheten jag kunnat få fram är att det trådlösa går på 433MHz.

Ex: https://www.aliexpress.com/item/Rus..._8&btsid=030bb9ff-9918-4e96-9195-b81f76e18185

Ali är bra ställe att få ner priserna, men just när det kommer till larm så vill jag nog känna mig lite tryggare med att veta vem som står bakom grejorna, och sen är jag ute efter 868mhz, det glömde jag sätta som skallkrav.

Men det är imponerande vad man kan få för pengarna på ali, speciellt när man sen ser att vissa grejor är samma som säljs här och det bara är en logga som skiljer.

Är helt med på ditt resonemang. Jag har ett PW med GSM kort jag tänkte sätt i huset sedan. Men det är trådat då det är nybygge och jag gör elen själv.

Hur viktigt är GSM egentligen, om man kör ups på nätverket så blir iallafall lite mindre single point of failure?

hars skrev:
Hur viktigt är GSM egentligen, om man kör ups på nätverket så blir iallafall lite mindre single point of failure?
Intressant fråga. Jag har fiberuppkoppling och samtliga längre avbrott, ett varade från fredag till måndag, har berott på problem antingen i stadsnätet eller hos tjänsteleverantören (de skyller på varandra). Inget avbrott har orsakats av kraftbortfall (jag har flera UPS:er) eller nedkoppling av datorer, switchar eller router. Routern har aldrig krånglat och är den stabilaste routern jag någonsin haft (RT-AC68U).

Så, jag har kompletterat med GSM-modem så att det går att skicka SMS då det händer något viktigt.

Men rent statistiskt, sannolikheten för inbrott/brand * sannolikheten för bortfall av internetuppkopplingen bör bli oerhört låg även utan GSM. Men det känns ändå bättre att ha det... Sen kan man faktiskt inte utesluta att en inbrottstjuv har koll på var fibern går in och saboterar innan inbrottet påbörjas. Jag larmar via SMS även då internetuppkopplingen försvinner eller då kraft försvinner i olika delar av huset. Funkar internet så larmas kraftbortfall även den vägen via push-meddelande till mobilen.

Börjar inte buset vara rätt medvetna om att fibern oftast kommer in via mätarskåpet och klipper man fibern går inget larm? Jag tycker en GSM modul är vettigt.

Hade eget larm fr Securitysweden förr men det började falsklarma en del så vi bytte till Alert alarm https://www.alertalarm.se/ och är nöjda. Vi installerade själva men det ä anslutet. Billigare än andra i månadskostnad med.
Kan vara ett alternativ för någon.

Jag är i samma tankar som du. Jag började kolla på dessa billiga "kina"-larm och var väldigt nära att trycka på "köp"-knappen men då jag började läsa runt lite här och även skapade ett par trådar på forumet dök då Visonics Powermax upp. Jag kollade upp lite angående detta larm och kom då till sidan protexus.se och skickade ett mail till Jonas där. Han ringde upp mig en fredag eftermiddag och vi snackade om diverse larmlösningar och han jämförde även andra märken med för-och nackdelar på dessa. Efter att ha talat med honom i över 1h så har jag fått den uppfattningen (och många fler här på forumet) att han är väldigt serviceinriktad och otroligt trevlig. Kostnaden på hans larm är högre än dessa billigare larm men efter diverse turer på internet så tror jag att man får vad man betalar för och ett larm vill man inte ska strula, det ska bara fungera.

RilleRock
RilleRock
hars skrev:
Bra input!
Under dagen har jag mer och mer fastnat för Yale då instegspriset (4000) är förhållandevis lågt, jag kan bygga ut det vid behov, och det verkar ganska smidigt att komma igång med. Just den sista punkten attraherar mig mer och mer ju djupare jag kommer i larmträsket :)

Centralenheten har 10 timmars batteri på Yale. Nackdelar är:
-Appen verkar vara en webview, dvs begränsad i telefonfunktionalitet.
-Att att det är ett system helt byggt i proprietärt protokoll, dvs svårt att koppla till annat.
-Att det är Assa/Yale, dvs tillräckligt stort bolag för att kunna få en nyck och bara dumpa produkten och stänga servrar ala google.
-Svårt att hitta något oberoende test på svenska?
10h backup var inte särskilt mkt. Hur många ampere är batteriet på?

Vanderbilt har ett prisvärt paket
http://lasshop.se/presta/larmpaket-spc-ready2go-50026269.html
3920:-
Och innehåller 1st centralapparat SPC4320, 1st manöverpanel SPCK420, 1st rörelsedetektor MAGIC PDM-I12, 1st magnetkontakt MK-4400, 1st inomhussirén SP203 och 1st ackumulator 7 AH.

RilleRock skrev:
[länk]

4320 är lagom till en villa.
Nej du kan installera och programmera det själv.
Bra sammanställning! Visar dock största problemet jag har med SPC, har så oerhört svårt att få grepp på det. Små duttar av information här och där eller hundra sidor långa forumtrådar, inget mitt i mellan. Var är min åttasidiga sammanfattande broschyr? :)

Men från din tråd, tex:
"5. Har appen stöd för pushnotiser, exempelvis om det löser ut eller när min sambo kommer hem och inaktiverar larmet?
Nej. Antingen löser man det med gratis pushmail eller via sms/gsmmodul."
-Vad innebär gratis pushmail?
-Och måste jag dra tråd till knappsatsen?

RilleRock
hars skrev:
Bra sammanställning! Visar dock största problemet jag har med SPC, har så oerhört svårt att få grepp på det. Små duttar av information här och där eller hundra sidor långa forumtrådar, inget mitt i mellan. Var är min åttasidiga sammanfattande broschyr? :)

Men från din tråd, tex:
"5. Har appen stöd för pushnotiser, exempelvis om det löser ut eller när min sambo kommer hem och inaktiverar larmet?
Nej. Antingen löser man det med gratis pushmail eller via sms/gsmmodul."
-Vad innebär gratis pushmail?
-Och måste jag dra tråd till knappsatsen?
Via SPCconnect kan man skicka ut händelser/larm till emailadresser.
Då Connect fungerar som sin egen larmcentral.
Yes och det är en trygghet för den vill man inte skall strula.
Har privatkunder där vi monterat map vid central sen satt en platta istället i entrén för larmstyrning med pinkodlås.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.