Villalarm & Hemautomation
KristoferL: Får min gamla Thermia-pump utbytt mot en ny Thermia Inverter M på tisdag. Vet att de har något slags styrssystem för radiatorer till den, något Z-wavesystem tror jag, vet dock inte om det är kompatibelt med Fibaro HC2 som jag har ... Jag har vattenburen golvvärme hela nedervåningen och radiatorer och golvvärme på övervåningen. Ska jag koppla upp mina element/termostater mot pumpen
matsv: Jag har installerat Milestone Essentials som programvara som nu har blivit gratis. Har en D-link 4602EV kamera. Men har fått upp ögonen för Dahua kameror. Tror att det blir några såna kameror snart. Är inte färdig ännu med helheten. Ska kopplas ihop med domoticz.
DMOL: [citat] Jepp, mer övervakning behövs nog. http://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/storre-brak-pa-skola-i-ronneby
Mick3: Ja det kan man. Ställer in parametrarna
magnil: Connectgrejerna överlag fungerar dåligt och är högt prissatta. Välj annat är mitt råd.
RilleRock: https://mobil.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/285089-spc-med-smartahemfunktioner.html
RilleRock: [citat] Det stämmer.
hanpa: Verkar finnas mer på norska marknaden: http://www.8e.no/pris/deltronic.html
JohanFrick: Tasker löser dina problem. Otroligt kraftfullt.
Mats789: Just det, vissa fungerar inte ihop och man skall endast använda de man behöver. Kul att det löste sig :)l
herrplupp: hej, Har precis kopplat Veran tillsammans med imperihome och det funkar kanon! verkar finnas mkt roligt man kan göra! Jag skulle vilja ha rss feed från ex trafik.nu i plattan samt när de tre nästa avgångarna för bussarna går. skulle även vara najs med en ikon som visar dagens väderprognos. Någon som lyckats göra något av detta?
hempularen: Jag har rensat bort dold reklam, med följdinlägg. /moderator
Corpes: Jag har inte köpt något larm än men efter lite research på nätet angående larm så kommer jag nog att slå till på ett visonic powermax-10. Magkänslan säger att det är ett larm som jag kommer bli nöjd över plus att supporten (Jonas) som jag pratade med på protexus.se var mycket trevlig och saklig. Han pratade om olika larm och dess för/nackdelar, inte bara bra saker angående det
zlatan01: Jag kör Telldus Net med ett antal 433MHz enheter som ska fasas ut och ett par Z Wave grejer som ska bli fler. Jag har ett DSC larm som jag nu övervakar via Eyez-On men som vill gärna koppla med övriga grejer och använda som trigger. Har någon gjort liknande koppling? Klarar Telldus web kamera? Hur funkar säkerhetsbiten på Telldus (rörelsesensurer mm)? Tanken är att kanske bygga enkel
RilleRock: [citat] Mycket bra batteri. Kör själv oftast på dessa.
kenneth5828: Har hämtat den nu, det var fel sort, det var TellStick Net v2, så den lämnas tillbaka.
koff: [citat] Hemmafönster har lanserat fönster med det du efterfrågat, inbyggt i fönstret.
Larsa: Det är lite lurigt att komma igång, men det klarnar efter lite trix. Nu var det länge sedan jag satte upp mina scener och inser att jag glömt mycket + att gränssnittet har ändrat sig. Men grunden är att di installerar PLEG:en, och den dyker upp som en device. Väl Edit på den. Nu kan du skapa conditions, typ att temperaturen är under 20 grader m.m. Du kan även skapa device properties
jbr: [citat] Aha, funderade på om det finns några intressanta alternativ (trådade 12V) till de jag har nu: http://www.satel.pl/en/product/538/TSD-1,Universal-smoke-and-heat-detector-for-alarm-systems
Dsl: [citat] Låter ju som en bra lösning om man har utryckningshjälp :) Vi vill ha väktarutryckning och brandövervakning. Dock lägger vi gärna över 10k på själva larmet om vi får ett som uppfyller våra behov och samtidigt en lägre månadskostnad.
ControlFreak: [citat] Jag har testat med HC2 och en iTach IP2IR med TX433 från http://i-home.se och det går bra att styra Nexa enheter, både brytare och dimmers, med denna kombo. Lite stök blir det med att skapa en virtuell enhet och lägga till koder men det fungerar, går inte att göra sliders för dimmers men det går att styra dessa till fasta värden i 15 steg eller nåt.
Kane: [citat] Låter bra om du kan få ihop en sammanfattning i tråden. Ser jag fram emot.
Norlen: Jag vill se vilka kreativa och snygga lösningar ni kommit på för att använda Nexa Bridge. Hittils har jag bara installerat ett gäng brytare till belysning inne och ute, men vill bygga vidare och hitta nya användningsområden. Så kör på, visa upp och skryt lite om hur ni använder Z-wave/433mhz hemma så att jag kan få lite inspiration. :rolleyes:
spinout: Den ska byglas till BLK (12V minus) [bild]
bygga_bo: [citat] Bra kommentar, och den får mig att inse att jag var lite luddig i mitt inlägg... Det jag försökte säga var att jag minns det som att det inte går att programmera automatiskt stängning om IR/fotocell inte är ansluten (vår port har även klämskydd i bottenlisten). Nu har jag inte exakt samma motorenhet som TS, så det kan vara annorlunda i hans fall.
Blaxtar: Självklart, kommer en recension av både Powermaster och mitt hemmagjorda fuktband :D
stefancrs: [citat] För mig funkade det inte, och har inte så långt till garaget. Att byta till extern antenn funkar dock.
Allmänobildad: Det är ju enklare att anpassa ljuskällorna efter dimmern, än tvärtom. Så t.ex eltako eud61npn som funkar med det mesta. Problemet blir att få plats med grejerna, eftersom det behövs en puck till varje "krets"
hanpa: [citat] Min strategi är att göra så mycket det bara går från datorn, i mitt fall en linuxdator. Jag kör det mesta via enkla script som startar regelbundet via cron eller via processer som snurrar runt i loopar och kollar olika saker. Från datorn kan jag skicka pushmeddelanden (Pushover) och mail via internet, eller SMS via ett GSM-modem (USB-pinne och Gammu SMS-server). D-link
Corpes: Nu när jag fått lite mer kött på benen och kollat runt på nätet så verkar det mer och mer att det lutar åt ett Powermaster-10 larm, visst, dyrare än Gripen guard men det larmet har allt jag önskar.