Tänkte att vi kunde ha en dedikerad tråd för Fibaro Home Center 2 där vi kan diskutera frågeställningar som rör denna produkt.

Som en första fråga märker jag att jag ibland tappar kontakt med vissa enheter i systemet och undrar hur jag programmerar HC2 att "automatiskt" väcka dessa döda noder. Kan man ställa in ett tidsintervall för detta eller hur gör man?

Bra initiativ då den långa tråden är väldigt lång nu. Jag har precis beställt mitt kit och hoppas på leverans på måndag 😃

Kommer säkert behöva fråga en massa saker då.

Ja, den långa tråden täcker ju in Z-wave i sin helhet. Men vi behöver en dedikerad Fibaro HC2 tråd.

Starmac skrev:
Tänkte att vi kunde ha en dedikerad tråd för Fibaro Home Center 2 där vi kan diskutera frågeställningar som rör denna produkt.

Som en första fråga märker jag att jag ibland tappar kontakt med vissa enheter i systemet och undrar hur jag programmerar HC2 att "automatiskt" väcka dessa döda noder. Kan man ställa in ett tidsintervall för detta eller hur gör man?
Har för mig jag kör ett script i en scen hemma som väcker döda noder.

dhanjel skrev:
Har för mig jag kör ett script i en scen hemma som väcker döda noder.
Det skriptet låter ju kanske som att alla skulle ha nytta av. Är det något man bara kan köra copy paste på eller?

Japp, fick det från fibaros forum tror jag. Återkommer när jag sitter vid en dator.

--[[
%% properties
%% autostart
%% globals
--]]

local TotalDevices = 300 --max nr of devices

while true do

local timeNow = os.date('*t')
local day = timeNow['day']
local month = timeNow['month']

local i = 1
local anydead = 0
while i < TotalDevices do
--check if any dead
local status = fibaro:getValue(i, 'dead');
local name = fibaro:getName(i);
local room = fibaro:getRoomNameByDeviceID(i);

if status >= "1" then
fibaro:debug(day.."/"..month..":"..i..' DEAD '..name..":"..room);
fibaro:wakeUpDeadDevice(i)
fibaro:sleep(5000) --check again in 5 sec
status = fibaro:getValue(i, 'dead');
if status >= "1"
then anydead = 1; fibaro:debug('Really Dead')
else fibaro:debug('Now OK '..name)
end
end
i = i + 1
end

if anydead == 0
then --fibaro:debug('Nobody is dead [bild] ')
else
fibaro:call(2, 'sendEmail', 'Somebody really DEAD', '..')
fibaro:debug('Somebody really DEAD')
end

-- abort any unnecesary scenes started
if fibaro:countScenes() > 1 then fibaro:abort() end

fibaro:sleep(15*60000) --repeat every 15 minutes
end

Från:
http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t=2737

Hejsan,
Jag har lite n00b-frågor. Jag har precis fått hem mina grejer och vissa delar funkar inte (skit bakom spakarna skulle jag gissa).

Om det står "not configured" under en viss device gissar jag att något saknas. Dock har jag ingen aning om hur man konfigurerar denna enhet (det gäller specifikt en ringapådörren-knapp från Everspring). Om man väljer "Advanced" under devicen kan man ju ställa in lite parametrar, men det finns inget som hjälper där.

Sen har jag en EZMotion kombinerad rörelse/temp/ljus-sensor. Lyckas dock inte få ut så mycket av den heller, den dyker upp som en motionssensor, men det syns inget om temp eller ljus. Det står "waiting for wakeup" under den ikonen. Jag förstår inte heller hur man får den att "vakna".
Det hade vart bra om man kunnat få lite debuginfo om vad som skickas från enheterna till Home Center, vet någon om det är möjligt? Just nu är det ju omöjligt att se om de skickar något överhuvudtaget.
Det enda jag har fått att funka är en styrenhet för en kontakt som går att sätta på/av från webbinterfacet. Jag har försökt få den att trigga på rörelsesensorn och/eller tryckknappen men det har inte hänt något.

Tacksam för hjälp...

Not configured innebär att den inte fått över alla inställningar till enheten, antingen har man tålamod och väntar, eller så är det oftast samma teknik som när du inkluderade den, dvs oftast trycka på en knapp tre gånger. Gör du samma sak igen så konfigureras den antagligen.

Med EZMotion kan det vara samma sak, den har inte kommuinicerat klart och har inte fått "reda på" de andra sensorena än.

Det finns en event log under Panels du kan titta på.

• Gilla
petrho
  • Laddar…
Här har du ett exempel på en scen med rörelsesensor, vi tänder entrébelysningen i 5 minuter om det är rörelse där och mörkt ute.

f5wUYGP.png

Lite tips på att inkludera:
1) Se till att du inte är allt för långt ifrån HC2:an. Sakerna måste ha direktkontakt för att läggas till
2) Som dhjanel sa, var ihärdig och försök några ggr. De flesta grejerna är 3 snabba tryckningar men inte alla så kolla manual
3) Ibland när det bråkar massor för mig så brukar det fungera att ta bort dem ifrån HC2:an och lägga till dem igen

Lycka till!

Jag ska sätta en insatsbrytare i garaget för att styra utebelysningen där. Avståndet är inte speciellt långt ifrån där jag kommer att placera HC2:an. Det rör sig kanske om 10m. Kan jag installera den på plats och sen inkludera den eller måste jag vara närmare? Hur gör jag isf om jag inte kan installera den på plats?

Tack för tipsen innan, nu lirar iaf rörelsedetektorn lite bättre än innan. Kämpar vidare i morrn :)

Hade en liknande situation som dig snobben och gjorde som så att jag koppla in brytaren på L och N mha av en gammal lampsladd som jag kopplade in i ett vanligt eluttag i samma rum som hc2:an och la till brytaren. Väl tillagd tog jag bort lampsladden och sen in i garaget. Funkade kanon! Behöver inte ha Sx och O alla andra andra tillagda för att addera enheten till z-wave nätet

Dock så borde 10m inte vara ett problem.

Armborg skrev:
Hade en liknande situation som dig snobben och gjorde som så att jag koppla in brytaren på L och N mha av en gammal lampsladd som jag kopplade in i ett vanligt eluttag i samma rum som hc2:an och la till brytaren. Väl tillagd tog jag bort lampsladden och sen in i garaget. Funkade kanon! Behöver inte ha Sx och O alla andra andra tillagda för att addera enheten till z-wave nätet

Dock så borde 10m inte vara ett problem.
Okej så man kan alltså flytta på den efter att man har kopplat in den. Men hade du en strömbrytare på sladden då eller? Har för mig att jag har läst att man ska tända/släcka tre gånger för att inkludera brytaren. Stämmer det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.