Byggahus.se

DSC 1616 Keybus/Supervisory fault

1. lego
    Medlem Nivå 4
    Hej,

Tänkte kolla om nån har ett bra svar på följande;

Kom hem nu i eftermiddag och larmade av, knappt en halvtimme senare så får jag meddelande om Keybus fault, och även ett om supervisory. Panelen indikerade fel nån minut men återgick sedan till att indikera ready (grönt ljus). *2 visar inga fel, vilket inte är så konstigt med tanke på att panelen återgick till ready...
    Detta är första gången detta händer, iaf som jag minns på rak arm iaf.

Info som kanske är bra för svar;
    Jag har inte ändrat nåt i själva larminstallationen på ganska länge. Det senaste jag gjort är att koppla samma ny hemautomation med larmet för att kunna nyttja sensorerna i lite scener, men det var för ett par veckor sedan. Och inte haft några problem sedan dess.

(Nästan) Hela larmet är trådat och består av PIR och magnetkontakter, + 1 batteridriven magnetkontakt.

Kan det vara så enkelt att det är batteriet i magnetkontakten? Annars kabelbrott, glapp, hårdvara, eller vad?

Tacksam för svar!

2. M
    Moderator · Nivå 18
    Magnetkontakten ska det inte kunna vara. Den ligger inte på Keybus.

Keybus är bussen mellan centralen och manöverpanel(er) samt expansionsenheter.
    Jag misstänker glappkontakt i första hand. Jag har för mig att det i något skumt fall också har visat sig vara batteribackupen till centralen men jag är långt ifrån säker på det.

• Laddar…
  3. lego
    Medlem Nivå 4
    Tack för svar. Jo vet iof att magneten inte ligger där, men har ingen aning varför detta hände så tänkte mest högt...

Det jag tycker är lite märkligt är att felet varade så kort stund och i kombination med att ingen knappat på panelen eller varit i närheten av någon del av larmet från att vi larmade av tills det inträffade.

4. P
    Medlem · Nivå 6
    Kan händelseminnet ge nån ledtråd ifall något annat inträffade strax innan?

5. lego
    Medlem Nivå 4
    Ursäkta sent svar. Fanns ingen ledtråd i minnet efter att det hände. Felet har heller inte uppstått igen...