Villalarm & Hemautomation
Jocke Best: [citat] Coolt, nytt for mig! S50 verkar riktigt smart!
Alexander22: Hej. vet någon ifall Hue Wall Switch fungerar med Ikeas trådfri gateway?
boihus123: [citat] Ja, ja kör cleverio csp 100 99 kr. Man kan sätta in scenario, tex slå på uttaget när du lämnar hust. (i.e när din teleonfs GPS location är utanför ett specifkt område)
nu1mlock: Hejsan! Vi har två byggnader (hushåll) på vår tomt. I garaget har vi två stora tankar och pannrum där vi eldar ved för varmvatten. Båda byggnader använder detta varmvatten för både uppvärmning (golvvärme) och varmvatten (dusch osv). När det är soligt och varmt ute så behövs inte uppvärmning, men däremot varmvatten. Därför har ena byggnaden en liten varmvattenberedare enbart
Villervallan: [citat] Jag har kanske haft otur men jag hade ett annat problem i februari och då fick jag ingen återkoppling alls på mitt formulär. Hornbach räddade mig den gången.
etompau: Verkar som verisure har äganderätten till hårdvaran under 5 år. Sägs abonnemanget upp innan denna tid löpt ut, så vill dom ha tillbaka grejorna. Det går säkert att krångla och inte släppa in dom i huset.
Demmpa: Exakt vilken rörelsedetektor är det? Exakt vilket larm är det? Vad är det för typ av larmingång? Exakt vilken DVR är det? Vad är det för typ av larmingång?
tommib: Principiellt fungerar vilken potentialfri brytare som helst. Strömförsörjningen får du lösa separat.
JanneSjo: För något år sedan var det någon som hade gjort ett smart enkelt hjälpmedel för att tillfälligt placera kamera /rörelsedeckare på en plats för att kunna testa om platsen passade. det var gjort med typ 2 brädbitar som kunde låsas med skruv på olika höjder. sen satt kameran högst upp och genom att placera kameran på olika ställen prliminärt så kunde man se om placeringen är ok
Bolian: Hej. Detta problem har fortsatt för mig och alltid Qubino mini dimmern. Ingen annan enhet tappas - Ingen som har något tips?
Pyka: [citat] Stämmer. Sitter små flärpar som håller i lampan. Fick ut den till slut. [bild] Tack för hjälpen.
Oxbringa: Hej, Jag jobbar inom larm branschen och har så gjort i 26 år. Någon standard kring dekal placering har jag aldrig sett. På företag så monterar vi dem så det syns på regelbundna avstånd på fönster, samt alla dörrar, porter etc. Om det är inhägnat så blir det även skyltar på staketet. Personligen kan jag tycka att estetiken är viktig på ett privathus, jag har endast monterat på
putte22: Japp. Det är väl mest för att få sälja egna Somfy ramar antar jag. Jag uppdaterar isf. (y)
Ken61: Mången tack för hjälpen nu har jag fått igång appen den funkar klockrent men det är lite grann med inställningarna innan man fått in allt, Ska använda den på skjutbanan och långhållsskytte,perfekt som övervakningskamera också, mycket billigt alternativ istället för att skrota den gamla mobilen:D(y)
Kashew: Om TS inte har hittar en lösning kan du titta på Philips Hue. De har vanliga E27 och E14 lampor som du kan tända och släcka via Hue outdoor sensorn. Detta kräver då en hue hub. Dock behövs inte en aktiv internetuppkoppling om hela systemet ligger lokalt. Vill du ha en notifikation om att nuhar lampa x eller lampa y tänts krävs en ständig uppkoppling.
FrökenFunkis: Hände mig också. Hur löste du det?
ptk: Vilken/vilka Zigbee dimmers ska jag installera om jag har - en strömställare med en brytare "A1" på väggen som styr flera takuttag "A". - en strömställare med en brytare "brytare B1" som styr ett "takuttag B" - en strömställare med två brytare (kronomkopplad) där ena brytaren "A2" styr "takuttag A" (den är alltså trappomkopplad till takuttag A tillsammans med brytare A1) och andra
Bästerortarn: [citat] Nu har jag ingen koll på det som @André F rekommenderar men om det är en "fast skärm" det hänger på och produkten funkar som han beskriver så kan du väl bara mecka upp en billig surfplatta på vägen och använda som skärm/panel. Om du mot förmodan skulle vilja ta med dig skärmen om ni inte är inne i huset så kan du ju använda någon slags docka som vägghållare och på så
Vickevires: Hej! Vad finns det för larm på den svenska marknaden som kan styras av ett Yale Doorman V2. Liknande Sector Alarm att du larmar av på utsidan med kod. Supersmidigt men hade vart skönt att slippa månadskostanad för larmet. Yale har sitt eget men frågan är om det finns några alternativ? Det skall vara plug and play.
Dilato: Hej, Var in på DollarStore's nyöppnade butik Jägerso och hittade såna här [bild] för 50 kr! https://www.hama.com/00176552/hama-wlan-socket-for-voice-app-control-upgrade-3-680-w-16-a
Jonte Karlsson: [citat] Jag förstår faktiskt inte hur du lyckas missförstå så mycket. Hela grejen här var alltså att om man skaffar en lösning som helt och hållet är beroende av att någon källarfirma håller sin server igång så kommer man bli rökt förr eller senare. Exakt så som hände här och som hänt många gånger tidigare och som kommer hända alla andra liknande företag som försöker
Erlend1963: Vi har et sommersted i Åmål med vannbåren varme, med store gammeldagse elementer i hvert rom. Varmekilden er en Vaillant luft/vann varmepumpe som jeg kan styre fra Vaillants app (multiMATIC). Denne appen bruker jeg til å slå på varmen i hele huset en dag eller to før vi skal ta oss en tur. Noen ganger trenger vi ikke varme i alle soverom, da hadde det vært praktisk å kunne styre
Banditen: [citat] Den e dålig.. å borde egentligen reklameras. Men fick till de genom att skruva bort batterihållaren och fabriksåterställa. ✌
Donotlittle: Hade fibaro som du och flyttade och bytte till homey. bor i 180 kvm enplanare med betongväggar, och har drygt 60 enheter kopplade. knappar i väggen (fibaro) går snabbt tycker jag, med undantag för en virituell knapp som har lite lagg en bit bort från homeyn. Men märkte dock en väldig skillnad när jag bytte en dörrsensor från ett märke till ett annat så jag misstänker att prylen i
MathiasS: Tack for tipsen. Jag beställde faktiskt en variant med roterande skruv för att slippa snurra kabeln, men så hade den extra leveranstid så då blev det även en vanlig 240. tittade också på den du länkade till men ville inte riskera att något lossnar efter några år, så jag tog skruvvarianten istället.