4 393 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Sommarstuga, smarta prylar och 4g router och
Hej!
Jag funderar på att köpa en 4g router till sommarstugan och koppla upp smarta prylar till denna.
Exempelvis;
*wifi-uttag, brandvarnare, övervakningskamera, sensorer för dörrar och fönster.
Men jag har ingen aning om hur mycket surf som behövs per månad.
Är det någon här som vet eller kan ge en fingervisning om hur mycket surf uppkopplade wifi-prylar förbrukar?
Jag funderar på att köpa en 4g router till sommarstugan och koppla upp smarta prylar till denna.
Exempelvis;
*wifi-uttag, brandvarnare, övervakningskamera, sensorer för dörrar och fönster.
Men jag har ingen aning om hur mycket surf som behövs per månad.
Är det någon här som vet eller kan ge en fingervisning om hur mycket surf uppkopplade wifi-prylar förbrukar?
Har kört en Tellstick Net/ZNet på mobilt bredband under många år då även kombinerat med "vanligt" sparsamt surfande. 6-7 termometrar som var ca 60 sekund skickar data, inga problem med dataförbrukningen.
Drar kanske 300-400 MB/månad i tomgång.
Har även utökat med en övervakningskamera.
En sak som dock drog oväntat mycket data var Google Nest Hub och automatisk växling av bakgrundsbilder. Funktionen fick stängas av.
Abonnemangsformen har under årens lopp ändrat tillgänglig datamängd, nu ligger det på 30 GB/månad (Telia).
Drar kanske 300-400 MB/månad i tomgång.
Har även utökat med en övervakningskamera.
En sak som dock drog oväntat mycket data var Google Nest Hub och automatisk växling av bakgrundsbilder. Funktionen fick stängas av.
Abonnemangsformen har under årens lopp ändrat tillgänglig datamängd, nu ligger det på 30 GB/månad (Telia).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Jag kör som @etompau Tellstick men har även en LLVP som styrs av Sensibo och ett Yale Doorman-lås. Ligger ganska stadigt runt 15 MB/dag, så strax över 400 MB/månad. Nu används stugan till och från året runt, så att ha ett mobilt bredband med bra täckning har för mig ett värde utöver bara hemautomationen, men med ett behov på bara 0,5 GB/månad kan det väl inte bli några stora pengar, eller?
Medlem
· Västra Götaland
· 149 inlägg
Hejsan.123påd skrev:
Lite nyfiken på om du hittat någon lösning för din stuga. Jag är lite i samma sits. Vill kunna övervaka temperatur (kanske kunna starta element), koppla in ett Yale, och kanske en brandvarnare. I nuläget har jag skaffat ett mobilt bredband för att börja buffra GB inför sommaren.
Bollar gärna idéer...
M v h
/Frippe
Jag kommer göra min installation till nästa sommar och vill kunna driva kamera, termostat och Doorman på 4G så hör gärna lite mer. Nu kommer ju sommaren, om du eller @123påd har lust får ni gärna berätta lite mer hur ni gör i sommar!F Frippego skrev:Hejsan.
Lite nyfiken på om du hittat någon lösning för din stuga. Jag är lite i samma sits. Vill kunna övervaka temperatur (kanske kunna starta element), koppla in ett Yale, och kanske en brandvarnare. I nuläget har jag skaffat ett mobilt bredband för att börja buffra GB inför sommaren.
Bollar gärna idéer...
M v h
/Frippe
Klicka här för att svara
