Villalarm & Hemautomation
etompau: [citat] Reläet i AN-179 sitter mellan plint IN och LS och gör således en förbindning mellan dessa två terminaler när mottagaren får en ON-signal. När det gäller en extern strömbrytare som kopplas till AN-179 så är det korrekt att den ska vara spänningsfri och kopplas mellan terminal 3V och S1.
Kia.K: Jag har en SPC Connect och den kräver uppdatering och ansluter inte heller då jag bytt router. Vilken programvara ska man ladda ner för att uppdatera? Har sökt och laddat ner men får inte det att fungera. Behöver hjälp så jag laddar ner rätt programvara och senaste uppdateringen? Någon som kan hjälpa till med länk?
Jocke Best: Jag köpte 2 såna här, kom hem igår. Typ 170 kr st med energimätning etc direkt i home assistant. Går på ZigBee. Finns massa grafer att plocka ut. https://www.amazon.de/-/en/gp/aw/d/B0054PSH2E?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_image [bild] [bild]
Mats: [citat] Fråga får man alltid ;) I det här fallet blir det svar också. Jag kör PFSense som brandvägg ihop med "smarta" switchar och VLAN. Rent praktiskt så kan jag skapa så många olika nät jag vill och sen låta brandväggen styra trafiken till/från det nätet. Har jag då en enhet jag inte litar 100% på så hamnar den på ett eget nät med restriktiva regler på vad den får prata med
Jocke Best: [citat] Tyvärr är jag dåligt insatt. Tror dock inte det underhålls. Använder inte Plejd själv. I detta fallet är det ju lite som att köpa en ny dieselbil när man snart ska få en laddstolpe. Du tjänar inget, varke i pengar eller funktioner på Plejd eftersom du ska köra ha.
JesperKn: Jeg började med en Google nest hub, men cast dog hela tiden, så fick tänka om. Bytte till frugans gamla ipad som tyvärr inte har presence sensor. Det har fungerat klockrent. Har inte testat andra lösningar. [bild]
styren: Hur installerar man detta på raspberry pi. Skall man bara överföra github-filerna till ett tomt sim-kort och starta upp? Eller skall man ha Home Assistant installerat redan? Home Assistant kanske ingår i denna installation från toreamun?
R_H_A: [citat] Ja, det är en möjlighet. Har hittat denna, men då måste man ha strömförsörjning. Tänkte slippa behöva bygga en låda :) https://www.ahlsell.se/products/el-1/tele-data-sakerhet/58-passagesystem-porttelefoni/passagesystem/tillbehor-43a5c7f5/5877168/
etompau: [citat] Svaret är sannolikt fortfarande ja. Varje tillverkare har sitt eget krypterade protokoll. Det kräver avsevärda resurser och tid för att avkoda/knäcka det och sedan har mottagningsutrustning som kan hantera protokollet.
Marike: [citat] Jag fick för 10-talet år sedan garaget länsat på allt som hade sladd plus en del handverktyg, Hade försök till inbrott via glasdörrarna till altanen, men jag hade narat på insidan, hade varit spännande om jag haft kameror då. Ett jäkla tjyvsamhälle har det blivit, när jag var barn låste man inga dörrar, cykellås var helt onödigt, numera går jag inte 10 meter från
Schäfer: Jag hade samma problem med yale connect bridge. Funka en stund sen tappa den kontakten. Inaktiverade wifi6 på 2.4Ghz bandet och då funkerade bra. (Leagcy mode)
abakar: [citat] För den som har Microsec S8 med samma fråga: Instruktionen jag fick är att koppla loss batteriet först och därefter koppla från nätmatningen. Verkar ha gått bra.
fam-lundborg: Vad är det för skilnad/speciellt med FoH jämfört med vanlig Zigbee. Tex så har Sunricher sändande puckar med "bägge" systemen https://www.m.nu/fjarrkontroller-zigbee/inbyggnadsknapp-4-kanaler-zigbee-push-button-coupler-friends-of-hue Håller Philips på att ta fram en egen tolkning av Zigbee som andra vill certifiera sig mot?` Mitt syfte är att koppla ovanstående till HomeAssistant och
Tomasmexitegel: [citat] Har aldrig påstått att det är B&P, sen är det ju troligen inte som så att det sitter några erfarna engelska hantverkare och filar till dom i en gammal fabrik, i London, även om dom ger sken av att det är så. Hursomhelst, dom är i metall, jag är nöjd med dom. Nu har jag även köpt rostfritt/mässing. Har köpt dom utomlands, finns även exakt likadana som B&P, men då måste
Bockamålen: [citat] Du kan ju använda larmet utan att ha det uppkopplat mot Verisure. Ofta räcker det att det tjuter för att tjuven ska bli avskräckt. Nu beror det ju givetvis på hur man bor, men min erfarenhet säger att tjuven är låååångt borta innan Verisure är där.Vet flera som blivit utsatta. Off topic: När en vän använde överfallslarmet i sin centrala butik, tog det 20 minuter innan
Maxx16: [citat] Det är halogen idag. Dom går att dimra, vet ej ifall transformatorn klarar LED. Får försöka fiska fram den. tänker de är full styrka på dagen och halv styrka på kvällen efter satt tid. Men att den går att override’a ifall man vill ha ljusare eller mörkare. har beställ en raspberry pi sen en tid tillbaka. Inväntar leverans. vilka komponenter passar bäst då? Inte finns de
JFrisk: I höstas installerade jag ett antal Sunricher Z-wave dimmrar (https://www.m.nu/dimmer/z-wave-vriddimmer-med-pushingang). Mycket nöjd med dessa! Av någon anledning tappade jag kontakten med en av dessa från Open Z-wave och Domoticz. Nu när det varit ljust har det inte gjort så mycket. I alla fall tog jag tag i detta nu och inkluderade den igen i nätverket. Efter lite trassel kom den in som
axel.rosen: [citat] Näe, det blev vinter och huset blev svalt igen, sen fullt upp. :) Men drömmen lever än, borde väl inte vara så vårt. Nu inne på att sätta upp ett eget system med raspberry. temperatursensorer och fuktgivare. Kanske blir klart i år. Men själva kanalfläktarna och dess styrning är fortfarande där jag stannar.
lakki: [citat] Tack för tipset! Har tänkt öppna/dammsuga alla men upplevde att samma sak hände även när de var nya (eller nästan nya).
joni: [citat] Verkar så enkelt när ni beskriver det och jag anser mig ändå vara hyffsat påläst men detta övergår mitt förstånd :) Som jag förstått så kan jag i appen Home Assistent Companion installera Mqtt broker Add-on men var hittar jag det?? Kommer till en en Welcome och sen finns bara klicka på Fortsätt och därefter är det tomt alt. att man skriver in en adress manuellt. Vad gör
JohnMW: Hej! Jag har köpt en stuga där det är fuktigt i krypgrunden och skulle vilja ha koll på fukt och temp där på distans. Ska ev köpa luftvärmepump som vore nice att styra på distans också. Jag har noll koll på hemautomation. Vad behöver jag? Jag behöver inget fancypancy men vettiga grejer till vettigt pris. Vad rekommenderar ni? Mvh John
FredrikR: [citat] Nej, jag har kört med Verisure sedan dag ett. Har ett V2N och det fanns inte med i listan i Yale Connect appen, LE däremot var med.
hallebrand: [citat] men va smart. Tänkte om Man inte kunde ta 12v direkt från larmet som har 12v ut till andra saker. [citat]
etompau: https://www.hornbach.se/shop/Rorelsevakt-STEINEL-Z-Wave-Smart-Friends-svart-IS-140-2-IP54-kompatibel-med-SMART-HOME-by-hornbach/6699865/artikel-detaljer.html
dalldalldall: [citat] Ska kolla på dom. Jag hade sådana sammankopplade som var vanliga i butik för en del år sen, samma problem med dom, har dock en lite dyrare uppe som funkat än.
swecoke: Tänker skaffa mig en vatten larm och en brandvarnare som när det larmar visar sig som en notis i mobilen. Ser på aliexpress att det finns Tuya WIFI Smoke Detector och Tuya water wifi detector för inga pengar alls . Men ser sedan att visa kör wifi och visa kör Zigbee med någon hub. Vad bör man tänka på här , är wifi sämre på någotvis ? Är det sämre batteri tid på wifi ? Eller var
Hannuse: Grön lampa är att enheten är i "fjärr-läge", det vill säga att den är redo för att kunna styras via mobilen. Är denna lampa inte tänd, då går den inte att fjärrstyra. Röd lampa är att bastun är igång, och den tänds även om man vrider strömställaren i läge "2", för då går den helt manuellt, och är på tills man vrider strömställaren i läge "0" eller "1". Jag använder