Villalarm & Hemautomation
pfb: Enklast är väl en Homey Bridge för 800:- + 3 euro i månaden för premium (för att ha mer än 5 enheter): https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/controllers/athom-homey-bridge-smarta-hem-controller-p51900 Annars en Raspberry Pi med Home Assistant och en RFXusb https://www.m.nu/styrenheter-433mhz/rfxusb-med-rfx433-433mhz-styrenhet
Anonymiserad 405730: Vi har detta larm har snart haft det i tre år och inte ett strul, går på både Wifi och GSM.. Enkelt att installera vi köpte ett GSM kort som är förbetalt och funkar i 5år innan man behöver byta ut.. Man tjänar snabbt in ett eget larm… https://www.safe.land/se/butik/ajax/ajax-larmpaket-mellan/
gol: [citat] Vågar inte svara på det eftersom jag inte använder Home Assistant själv.
useless: Vad är det för Shelly du har och hur är den inkopplad?
useless: [citat] Ok. Jag kollade inte datumet på inlägget. Men till mitt försvar hade väl Plejd annonserat att pluggarna strax skulle komma typ 2018...
matthiask: [citat] Stort tack! Ska bli spännande att testa mig fram här. Tar och börjar köpa saker för att komma vidare.
Sne4: Tack för ett uttömmande svar. Det tog en liten stund att läsa sig in på det hela med ECC / Ej ECC, ZFS / annat OS / Dockers / VM mm. UPS:erna på jobbet kör vi precis som du skriver regelbundet utbyte av batterier och service på dem. När väl strömmen går så måste de ju fungera för att slippa problem med kritisk utrustning. Vare sig strömblink eller tändförsök är speciellt
nino: Den här lampan tex [bild] Där är fjärren parad med lampan ingen gateway behövs [bild]
Hjalmarson: [citat] @turbo100 kan du beskriva hur man ska använda RFXmngr för att hitta "adressen" och något om hur man ska använda den sen?
Timmertorsten: Hej, köpte i december två AmbiClimate för att styra värmepumpar via wifi. Köpte dem från Elgiganten. Det var nästan misstänkt billigt men en bra produkt. AmbiClimate är beroende av en molntjänst. Utan den funkar inte produkten. Köpte dessa 10 december och den 31:a januari meddelade företaget att de lägger ned, produkterna slutar fungera sista mars. Ringde Elgiganten och tänkte att
Achren57: [citat] Yepp, Securitas vakten ringde till mig och sa att det larmade, då fick jag gå dit och kolla. Ofta var det larm för dörr som inte var stängd riktigt. Men även på larm där tjuvarna var kvar på området. Jag försökte opponera mig och säga det är inte mitt jobb men det föll inte i god jord. Undrar om det finns någon olycksfallsförsäkring för spräckt skallben av kofot?
Jockas021: [citat] Grattis till ett gratis larm (som du iofs betalat flera gånger om iom avtalet). Håll nu hårt i huvudkoden så kan du byta koder vid behov och nästa ägare fortsätta använda det. Tiden som sirenerna tjuter brukar vara ställt 3-5 minuter sedan tystnar dom även fast ingen kvitterat.
henrike: Om du bara vill mäta effekt och förbrukning passar shelly pm mini utmärkt. Tror knappt det går hitta mindre.
jonaserik: Bor man inte långt uti skogen, så att skrämma ovälkomna gäster, så duger det med rörelsestyrda strålkastare som lyser upp som på dagen. Billigast
Towermountain: [citat] Hela tiden. Jätteirriterande.
Karrock: Den huben är en tapokomponent likt övriga, och det står på termometrar, ringklockor och liknande att de behöver anslutas via huben. Både kameror och hub tar minneskort. Det finns en molntjänst via appen, men jag har inte engagerat mig i den ännu. Kameror verkar kunna spela tillbaka från minneskortet via appen utan att man betalar, men har inte koll på om det finns begränsningar.
Johan Gunverth: [citat] HomeWizard har en egen app för sina prylar. Den appen kan troligtvis bara styra/läsa HomeWizards egna produkter. HomeWizard har dock ett API till sina prylar och därmed finns det möjligheter för andra att ”prata” med prylarna. Det finns en integration med Home Assistant: https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/ Då kan du låta det överliggande lagret som Home
Lexington: Ingen som har något tips på larm som passar oss?
Kane: Har du sett inlägg 10 i denna tråd? https://www.byggahus.se/forum/threads/visonic-powermaster-10-utan-larmcentral.496438/#post-5539362
Nyfniken: Min vattenmätare läser kommunen av trådlöst.
sebastiannielsen: Löste det. Visade sig att reläet inte orkade dra utan C1. Troligtvis behövde reläet en extra "strömstöt" i början av någon anledning (riktigt maffigt relä för gjort för 230v 16A helt i onödan). Gjorde så att jag bytte ut RY1 + T1 mot en LBA120. (och kopplade + mot där transistorns bas satt, och - där transistorns emitter satt). Och tog bort C1. Nu funkar det 100%igt perfekt hela
Hannuse: [citat] Ja, det är ju sant. Jag kanske stressar lite för mycket. Mitt Telldus går ju faktiskt jättebra, och jag har det för mätning i bakgrunden, samt att det skickar larm om något är fel, så jag tittar sällan i appen. Men min önskan var att ha allt i en app. Kanske bara ett drömscenario.. 😊 Vi får vänta och se.
Viktorbyggahus: Kan du inte bara köra shelly-pluggar på elementen och ha en liten temperaturmätare med en bör-temperatur. Så har du en automatisering du aktiverar eller avaktiverar.
jonaserik: Har ingen erfarenhet av dessa, men vet att det ska gå att få via SMS larm utan att vara uppkopplad. Det är som en vanlig biltelefon som ringer upp. Vad för fabrikat är det på enheten. Det finns säkert dom på forumet som vet mer om detta, så ha lite is i magen och bevaka din tråd.
carlfredrik: [citat] Tack för svar! Min lösning kommer bli att jag drar in kamerorna i Home Assistant och sedan utlöser diverse actions därigenom. Absolut att det bara ska reagera på person-igenkänning 😄 Har katt och frigående hönor på tomten som löser ut notiser stup i kvarten.
bygges: Google Assistant är en röststyrningstjänst. Google Home är en molnstyrd hemautomationstjänst som Google Assistant kan styra genom din röst.
Italiese: [citat] Jag har nu kopplat allt och det funkar bra, men det som är jobbigt är att jag inte är 100 om varför den ska kopplas på detta sätt. Vad gör EXT+ och EXT- i normal läge? Är det så att under normal tillstånd finns ingen spänning i EXT- och när jag inverterar utgången ger den en minusmatning, dvs 0V hela tiden tills larmet bryter det? Sen när det gäller Larm Bekräftat, jag
Dan1891: Kan man använda dessa wifi pluggar lokalt, tex med Home Assistant? Eller måste man använda den molnbaserade appen för att de ska fungera?