Villalarm & Hemautomation
etompau: Att bryta nätspänningen och koppla bort backup-batteriet är ett säkert sätt för att stänga ner ett larm helt och hållet. I undantagsfall kan sirenen ha ett eget batteri som kan driva sirenen en stund. Tänk på att ett larm med kabelanslutna detektorer/magnetkontakter etc ofta är att föredra framför en trådlöst system. Man slipper batteribyte, kan använda olika typer och tillverkare
sepani: Det är ett tag sedan men Jag kommer ihåg att det fanns några problem. Routern ska stängas för 5 hz. Har även för mig att jag provade olika typer av ”parning” där snabb varianten fungerade bäst. Fick mycket bra support av Nexsmart.
Zit: [citat] Det finns sabotagelarm så därav ringa dem först.
David Wallin: [citat] Hur är larmet tänkt att användas utan abonnemang? Utan GPRS får du ju inga aviseringar utan det kommer ju bara att tjuta hemma. Men det är ju alltid något i och för sig.
bygges: [citat] Vriddimmern har dubbeltryck så du kan stänga av en annan valfri lampa med dubbeltryck. Bara koppla in den andra lampan i samma plejd puck, förslagsvis REL-02.
Genaugenau: [citat] Då kan det hända att vår var senare generationen. Hursomhelst är den bortkastad.
JSten: Lägger även en röst för Vanderbilt SPC. Kör själv spc4320 sedan 4-5 år. Mycket nöjd, hyfsat enkelt att sätta upp, och bara fungerar. Finns app så det går att fjärrstyra och får notifikationer när saker händer. Har på min lista att få in det i hemautomationen, vilket tyvärr verkar kräva en tredjeparts konverter... En annan fördel med spc är att det är mycket populärt, vilket
pfb: Enklast är väl en Homey Bridge för 800:- + 3 euro i månaden för premium (för att ha mer än 5 enheter): https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/controllers/athom-homey-bridge-smarta-hem-controller-p51900 Annars en Raspberry Pi med Home Assistant och en RFXusb https://www.m.nu/styrenheter-433mhz/rfxusb-med-rfx433-433mhz-styrenhet
Anonymiserad 405730: Vi har detta larm har snart haft det i tre år och inte ett strul, går på både Wifi och GSM.. Enkelt att installera vi köpte ett GSM kort som är förbetalt och funkar i 5år innan man behöver byta ut.. Man tjänar snabbt in ett eget larm… https://www.safe.land/se/butik/ajax/ajax-larmpaket-mellan/
gol: [citat] Vågar inte svara på det eftersom jag inte använder Home Assistant själv.
useless: Vad är det för Shelly du har och hur är den inkopplad?
useless: [citat] Ok. Jag kollade inte datumet på inlägget. Men till mitt försvar hade väl Plejd annonserat att pluggarna strax skulle komma typ 2018...
matthiask: [citat] Stort tack! Ska bli spännande att testa mig fram här. Tar och börjar köpa saker för att komma vidare.
Sne4: Tack för ett uttömmande svar. Det tog en liten stund att läsa sig in på det hela med ECC / Ej ECC, ZFS / annat OS / Dockers / VM mm. UPS:erna på jobbet kör vi precis som du skriver regelbundet utbyte av batterier och service på dem. När väl strömmen går så måste de ju fungera för att slippa problem med kritisk utrustning. Vare sig strömblink eller tändförsök är speciellt
nino: Den här lampan tex [bild] Där är fjärren parad med lampan ingen gateway behövs [bild]
Hjalmarson: [citat] @turbo100 kan du beskriva hur man ska använda RFXmngr för att hitta "adressen" och något om hur man ska använda den sen?
Timmertorsten: Hej, köpte i december två AmbiClimate för att styra värmepumpar via wifi. Köpte dem från Elgiganten. Det var nästan misstänkt billigt men en bra produkt. AmbiClimate är beroende av en molntjänst. Utan den funkar inte produkten. Köpte dessa 10 december och den 31:a januari meddelade företaget att de lägger ned, produkterna slutar fungera sista mars. Ringde Elgiganten och tänkte att
Achren57: [citat] Yepp, Securitas vakten ringde till mig och sa att det larmade, då fick jag gå dit och kolla. Ofta var det larm för dörr som inte var stängd riktigt. Men även på larm där tjuvarna var kvar på området. Jag försökte opponera mig och säga det är inte mitt jobb men det föll inte i god jord. Undrar om det finns någon olycksfallsförsäkring för spräckt skallben av kofot?
Jockas021: [citat] Grattis till ett gratis larm (som du iofs betalat flera gånger om iom avtalet). Håll nu hårt i huvudkoden så kan du byta koder vid behov och nästa ägare fortsätta använda det. Tiden som sirenerna tjuter brukar vara ställt 3-5 minuter sedan tystnar dom även fast ingen kvitterat.
henrike: Om du bara vill mäta effekt och förbrukning passar shelly pm mini utmärkt. Tror knappt det går hitta mindre.
jonaserik: Bor man inte långt uti skogen, så att skrämma ovälkomna gäster, så duger det med rörelsestyrda strålkastare som lyser upp som på dagen. Billigast
Towermountain: [citat] Hela tiden. Jätteirriterande.
Karrock: Den huben är en tapokomponent likt övriga, och det står på termometrar, ringklockor och liknande att de behöver anslutas via huben. Både kameror och hub tar minneskort. Det finns en molntjänst via appen, men jag har inte engagerat mig i den ännu. Kameror verkar kunna spela tillbaka från minneskortet via appen utan att man betalar, men har inte koll på om det finns begränsningar.
Johan Gunverth: [citat] HomeWizard har en egen app för sina prylar. Den appen kan troligtvis bara styra/läsa HomeWizards egna produkter. HomeWizard har dock ett API till sina prylar och därmed finns det möjligheter för andra att ”prata” med prylarna. Det finns en integration med Home Assistant: https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/ Då kan du låta det överliggande lagret som Home
Lexington: Ingen som har något tips på larm som passar oss?
Kane: Har du sett inlägg 10 i denna tråd? https://www.byggahus.se/forum/threads/visonic-powermaster-10-utan-larmcentral.496438/#post-5539362