Jag är i startgroparna med att planera hur några kameror ska hanteras.

Det mesta användarvänliga verkar vara Synology med t.ex TP-link kameror. Nu vet jag inte hur många kameror det blir, men jag komer nog inte att klara mig med bara två - så det kommer ju att bli en licenskostnad med också.

Det kliar det onekligen i fingrarna att plocka ihop ett riktigt system där man kan lägga upp en instans av t.ex Home Assistant om man blir på humör för det med. Inte helt säkert på vad som ligger i skrotlådan, men troligtvis behöver jag bara chassi+PSu - och så diskar, som ju blir samma kostnad i bägge fallen.

Nu har jag börjat titta på Truenas scale och det verkar onekligen finnas möjligheter, med till exempel Zoneminder som sköter intelligensen för kamerorna.

Så nu till själva frågorna:
Någon som kör något av ovanstående eller annat system - och hur har det fungerat?
-Strömavbrott förekommer relativt frekvent, så hur har det gått med UPS och uppstart/nedstängning av systemen för er?
-Hur resonerade ni med själva nätverkskonfiguration med kameror och NVR?

Om strömavbrott är frekvent så undvik lösningar med mdadm-RAID eller LVM/LVM2-RAID om du inte tänker köra med all din lagring med diskarnas interna writecache avstängd och ta bestraffningen med kanske 1/5-1/10-del av den tänkta prestandan mot lagringen i jämförelse med writecache påslagen eller kör igenom HBA med batteribackuppad writecache mot lagringen (och lagringens egna writecache är avstängd) - dock har du mycket RAM under linux, 32 eller 64 GB eller så, så kommer du inte märka så mycket av om du kör mot lagring utan writecache aktivt då linux är jättebra att pussla ihop block som skrivs hyfsat linjärt när det väl skyfflas mot lagringen - vartfall om det är ext4/BTRFS som används då de använder 'allocate on write' där skrivplatsen på lagringen beslutas i absolut sista ögonblick innan den faktiska skrivningen startar och så sekventiellt som det går.

Tänk på att detta gäller också alla SSD/NVMe:s lagringars writecache är avstängda när det gäller bättre dataöverlevnad vid plötsliga strömavbrott...

Tittar man på NAS-haverier under åren med totalförlust av data i sina RAID-strukturer så är det nästan alltid i samband med strömavbrott med korta intervall flera gånger efter varandra och synkningsprocessen har startat efter var strömavbrott och är mitt uppe i det när nästa strömavbrott kommer... favoritplatsen där köpe-NAS havererar sina RAID-strukturer är i fastigheter som har pågående renovering och flertal hantverkarströmavbrott per dag...

Det i sin tur beror på att dagens lagring har så stora write-cache uppemot 250 MB per enhet och och vid en 4-diskars RAID med stordiskar kan vara uppemot 1 GB med uppdaterad data som hänger i luften och förloras vid nästa strömavbrott, och förr eller senare når det filsystemets metadata och blir korruperat eftersom läsordningen och skrivordningen är inte samma utan anpassat för så lite huvudrörelser som möjligt vilket gör att äldre data kan skrivas tidigare än nyare uppdaterad data och det blir korruption när det bryts mitt under skrivningen av strömavbrott.

UPS kan minska i antal tillfällen när lagringen stängs av oplanerat - men jag har råkat ut för efter några år att UPS i sig kan skada lagringen då jag fick situationen att någon blyledare av ålder i batteriet smälte av under UPS-driften av lasten under en kortare strömavbrott och det tvärstannade och det gav logiska lagringsskador och det var inte något som upptäckes av UPS:ns självtester då de var helt enkelt under för kort tid för att det skulle smälta av något i batteriet. Det fins anledning till varför batteriet skall bytas var 3' år eller rekomenderad intervall vid 20 grader C trots till synens fungerar utmärkt och mer ofta om det är varmare om man inte sklla få sådana överraskningar.

Den enda situationen där RAID:en verkade vara helt odödlig för plötsliga strömavbrott hur ofta och många man än försökte prova, var på en HPE380 med HBA med (fungerande !!) batteribackuppad skrivcache av ECC-modell med BTRFS i BTRFS egna RAID5-struktur fördelat på 8 diskar enterprisediskar av 10 krpm typ och som inte hade några writecache alls i sig.

Det var en testrigg på begagnad avinstalerad utrustning för just den typen av tester med både ideliga strömavbrott med tidur med diskar som klagade på motsvarande 'smart' i SAS-diskvärlden och stoppade in så trasiga > 90000 timmars diskar jag kunde hitta i förhoppning att det skulle dö snart för att se hur BTRFS-RAIDEN klarade felsituationerna när diskar börja ger fel (trodde jag, SAS-diskar ger inte fel förrän de bokstavligen dör - oläsbara sektorer finns inte i deras vokabulär) faller ur och för att stressa denna extra så körde jag en massa backupper hela tiden mot denna från andra datorer - det tog nära 2 år innan den första smart-klagande disken kickades ut av HBA:n - jag lyckas aldrig köra sönder BTRFS-raiden trots kanske uppemot 500 'plötliga' strömavbrott i olika intrevalltäthet genererad av stickproppstiduret - sedan tog jag bort denna tidbrytare då 'beviset' på BTRFS robusthet i sin RAID5-version var tillräkligt bra i mina ögon.

---

När det gäller ZFS så kan jag den för lite och skulle göra samma test med stickproppsuret med ideliga ström av och påslag i olika intervall på en rigg medans den hanterar och tar emot en massa backupper från andra burkar och se om det finns något läge när filsystemet havererar - innan det tas ut i skarp drift.

Havererar det och datat inte är räddningsbart efter det så vet du att den diskuppsättning du hade i ZFS-konfiguration inte pallade för trycket och det blir att titta på annan lösning.

Redigerat:
Tack för ett uttömmande svar. Det tog en liten stund att läsa sig in på det hela med ECC / Ej ECC, ZFS / annat OS / Dockers / VM mm.

UPS:erna på jobbet kör vi precis som du skriver regelbundet utbyte av batterier och service på dem. När väl strömmen går så måste de ju fungera för att slippa problem med kritisk utrustning. Vare sig strömblink eller tändförsök är speciellt snälla mot utrustningen.

Efter att kikat på de olika alternativen så sätter jag nog helt enkelt ihop en NAS baserat på ett vanligt moderkort med stöd för ECC, då finns det rejält med datakraft om man vill köra något mer på den. En Ryzen 3600 med 32GB blir väl inte den mest strömsnåla lösningen, men processorn lär orka med det mesta. Övrigt jag hade liggandes stödde tyvärr inte ECC.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.